AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.749

Ryckig gång samt att motorn dör?

Kr
11
KristianHaanpää
323(e21)-83
523(e39)-97
Joo bilen de gäller är en 523e39 97:a,
O de är så att bilen rycker till ibland vid accelration samt jämn körning, precis som att soppa pumpen skulle va kass, MEN den e ny bytt så de är inte felet, o bilen är felsökt med 2 olika program o den ger absolut inga felkoder.
Samt är att den ibland tvärdör o sen startar den inte över huvud taget på nån timme, och dessutom så har bilen ståt på verkstad tills igår när ja var o hämta den pga av att den vägrade starta överhuvudtaget på 2 månader, o de visade sig vara vevaxel givaren, o nu startar den men så dog den för mig idag ändå.. sen fick den stå nån timme så hoppa den igång..
Och bilen blev felsökt som sagt men datorn hadde inga felkoder övehuvudtaget fast bilen inte startade..
Och allt är uppmätt å de är precis som de ska samt att den får soppatryck.
Invecklat jag vet, men tänkte om nån här hadde nån ide på vad de kan vara, här börjar de bli slut på ideer..

Alla ideer är välkommna!
Mvh: Krille
Visa användare
641
Håkan02
BMW 523i Touring 1999
BMW 320i Touring M 2005
BMW 2002 1975
BMW 2002 tii 1973
BMW 2002 1973
BMWCS #652
Är kamaxelgivaren kollad?

Håkan
pe
5
peter.525
BMW 525im
Felsök alla vakum slangar, det blir helt fel värden till datorn om det läcker in luft.
Har haft samma symtom på min.Tipps prova att spreja startgas på alla slangar,
tänk på att det är mycket brand farligt.

go
5
gorman
520i -90
Min brukar hacka när jag kör den nu på senaste tiden med men det löser jag med en flaska akut STP ^^ (den röda/svarta flaskan man häller i tanken du hittar dem på macken, finns även en grå flaska som rensar hela bränslesystemet enligt dom) Om du har insprutning kan du testa detta.
Kr
11
KristianHaanpää
323(e21)-83
523(e39)-97
hmm, de där med vakum slangarna var ett hett tips.. måste undersöka på måndag om ja hittar nåt..
TAck för hjälpen, återkommer med resultat på måndag!
Mvh:Krille
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Vad är kam/vevaxel givare för nåt? Har haft samma bekymmer som du, dock så har min startat bara ett par minuter efter... är dessa givare jätte dyra eller?

Mvh//Joni

Min pärla Länk
Bytte vevaxelgivare på min 523 idag. 1665:- kostade kalaset. Bara givaren kostar 870:- om jag inte har helt fel.

Kr
11
KristianHaanpää
323(e21)-83
523(e39)-97
nuu har ja undersökt bilen o hitta ingen trasig vakum slang,, men därimot undersökte ja mina nya tändstift som gått 2.5mil,, dom var kolsvarta så ja skulle vilja dra slutsatsen att bilen sotar igen för mig,,
O skulle gissa på att de beror på förmycket soppa o för lite luft,,

Är de nån som haft strul med tomgångs motorn på sin bil,, tycker mig höra ett surrande ljud från den, kanske ska vara så,,

Men min tanke är, kan de va så att tomgångs motorn skjuter i extra soppa när man är ute o kör o de är därför bilen dör för mig,, eftersom den bara dör på låga varv?

Nån som har en gissning?
Om lambdan är kass kan den spruta in extra soppa

Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Lever i samma värld som du kristian, nästa steg för mig efter att inte ha fått några felkoder samt ha bytt tändstift och vevaxelgivare.... är att låna en kamaxelgivare för test.

Konstigt dock att man inte får en felkod för den, men man har ju läst om människor som lyckats få ordning genom byte av den trots avsaknad av felkod.

6a - för det är du värd
Jo
109
Joni_535
e39 525i touring -02 "Stockholm open edition"
Vad är Kam/vevaxelgivare för nåt? är det svårt att byta själv??

Mvh//Joni

Min pärla Länk
Visa användare
431
Appelqvist
E70 X5 35sd -08
Nej, de är inte svåra att byta, men det är rätt trångt under insuget, där anslutningarna sitter så man bör mjuka upp handlederna lite innan man börjar, samt ha god belysning.

De har till uppgift att tala om för motorstyrningen när kam respektive vevaxel befinner sig i ett visst läge.

6a - för det är du värd
Kr
11
KristianHaanpää
323(e21)-83
523(e39)-97
nuu är den fixad,, fick byta vevaxel givaren,, han som böt den tidigare skruvade dit en beggad som var lite slut som min gammla,, skruvade dit en ny igår o nu går den som en klocka!

Tack för hjälpen allihopa!
Pe
41
Pelle lööf
X5 3.0d -04
fick du alltså ingen felkod på kamaxelgivare???
Jag har haft samma symtom på min 540. vi har kollat katten och bytt vevaxelgivare för det kom upp felkod för den, men hände inget bättre.

Pelle 81
Visa användare
543
Highspeed_M5
Bmw 530i -01
Luftmassemätare....kontrollerad?
Säckar den ihop lite då och då så ska de gå lite dåligt. =P

//Johan Har du råd att INTE köra Tyskt?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.