|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
Peking |
blev stoppad av snuten igår, polarn fick blåsa, sedan gick snuten fram till mig och påstod att jag inte haft bälte på mig, givetvis sa jag att så inte var fallet. Snuten ville ha personuppgifter gick in i blåbilen, kom tbx och frågade om jag fortfarande menade att jag haft bältet på mig, givetvis sa jag, snubben sa vi syns i rätten, och gick. Historien är kort beskriven, fula ord är uteblivna... Hur som helst är min fråga till ALLA måste inte jag delges ett papper som jag ska skriva på? Eller? När jag åkte dit för fortkörning var det så, visseligen erkände jag. Hur mycket pengar får man pynta för utan bälte? |
| 300:- | |
|
Vem körde? Du eller polarn? Mvh. Micke Olsson |
|
| Jo det måste man....du ska skriva på om du godkänner bötesföreläggandet eller nekar ...så det var bara ett skrämsel skott... | |
|
Han vill nog verka lite ball som i amerikanska filmer, typ: "See you in court" |
|
Peking |
Det var inte jag som körde:-) |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Oroa dig inte,om det skulle var så han gjorde en anmälan, så för du ett papper hemskickat där du får chansen att erkänna en gång till innan det blir rättsak.Hade du bältet på dig så har ju din kompis som vittne eller hur.Då kan du neka hur länge du vill. Det måste stå utan allt tvivel för att döma någon. MVH Hasso |
| skit i de jävlarna... | |
|
Hatar folk som utnyttjar sin makt för att trycka ner folk verka balla. En ganska kul grej var när det var biljettkontroll på spårvagnen och kontrollanten kom fram och bad om biljetten. Jag hade biljett men det tar en stund att rota ner i fickan och ta av sig vantarna men det hade han inte tid med och säger då "har du ingen biljett och försöker smita eller? jag måste nog skriva upp dig". Blir då så jävla arg att jag ber om hans legitimation, som han inte vill visa upp. Eftersom jag vägrar visa upp biljetten utan att jag sett hans legitimation så får jag den efter mycket om och men. Men nu kommer det roliga. Jag tar då upp mobilen och ringer ett fiktivt nummer och pratar med ingen. Jag läser upp hans namn och personnummer och säger något i stil med "lägg in adress och telefonummer i databasen". Visar min biljett och kliver av. Han hade en jävligt konstig min när jag gick! :) |
|
|
acey, Så jäkla bra gjort, riktigt roligt att läsa :-) |
|
| Peking, kvittar va du och din polare säger i rätten så åker du nog på böte ändå tyvärr ! Systemet fungerar tyvärr så att pappa blå har alltid rätt ! | |
Peking |
måste man inte skriva på ngt papper på plats där jag förnekar eller erkänner? Ngn som vet? |
| Jag tror att du bara behöver skriva på pappret om du erkänner. Skriver på och får boten. Nekar du får du inget. | |
Peking |
och sen? får man en kallelse på posten eller vadå? |
|
Vet inte hur det går till, och det kan säkert vara olika från fall till fall. Men ja på posten kommer nog en kallelse eller en bot. Fast snuten kanske bara skrämdes. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Peking: missade du mitt inlägg jag har testat att neka en gång för många år sedan.Du få ren ny chans att erkänna "brottet" innan det går till åtal. (min enda fortkörning 66 vid 50 1982) Det hade varit ett repotage i nån tidning som sa att man alltid skulle neka, för att hinna kolla upp ev förmildrande omständigheter osV därför nekade jag för att se vad som skulle hända.Därimot kommer jag inte ihåg om man fick skriva på nått eller ej. Men har du ryggen fri och kompisen som vittne så är det väl lungt. MVH Hasso |
| Jag åkte dit på drottningholmsvägen på väg till brostugan(jag vet, grymt klantigt) i sommras. De klockade mig för 70 på den gällande 50 sträckan. Jag blånekade och fick ca en vecka senare ett brev i lådan då jag fick chansen att erkänna, vilket jag gjorde. | |
Morgan |
Lite hjälp kanske. Om du erkänner skrivs ett ordningsföreläggande ut, skriver du under den så är det = laga kraftvunnen dom. Går ej att överklaga eller göra något åt, bara att betala. Förnekar du skrivs en primärrapport, ett pappar där polisen skriver sin version och även din. Därefter går detta papper slutligen till en åklagare som skickar ett nytt papper där du får fylla i om du erkänner. Om du fortfarande förnekar blir det rättssak. Polisen vittnar mot dig, lycka till. /morgan |
Peking |
det var 2 snutar en som stod ivägen ute i gatan och en annan som kom fram när kompisen först fick blåsa, när han sedan kom fram till mig var ju bältet på. Utan kort vad ska dom bevisa? Polarn intygar och den andra snuten såg bältet på. Kommentarer? |
|
Tjena Peking! Enligt svensk lag har alla medborgare rätt till en kostnadfri rättegångprövning av ett mål, det som kan kosta det är om man tillkallar advokater. Om så är fallet så blir det "förloraren" i målet som står för den andra partens advokatkostnader. I ditt fall så skall vi bejaka följande, hur många poliser såg att du inte hade bälte? Om det är en, kan du vara lungn du har ett vittne på din sida. Om det var två står ord mot ord, svenska rättsystemet tillämpar då "hellre fria än fälla". Lungt där med. Hade du inget bälte på dig när du stod still, eller påstår polisen att du inte hade på dig något när ni stannade? Samma sak där, har de inte ett foto, videofilm, eller liknade så har du fortfarande ett vittne på din sida. En parantes kan även vara att det inte är lag att ha bälte på sig när man står still eller backar... Sedan skall man oxå ha i tanke, om det nu går till rättegång... Orkar polisen i fråga ta sig till rättssalen och vittna. Många fall avskriv på grund av detta.. Så jag tycker du skall stå på dig. De har inte någonting på dig. Om du inte erkände på plats så kommer det ett papper från polismyndigheten där du får yttra dig i fallet. Som sagt stå på dig.... Ha det! //Eson |
|
|
Roligt att läsa alla snuthistorier.. här är en till. Jag kom och blåste på (80 på 50-väg) i godan ro när jag rätt va det är kommer till ett krön och där står polisen. En av poliserna springer ut i vägen och stoppar mig, hann inte få på mig bältet och var helt skakis när jag vevade ned rutan.. han började skälla på mig och undra vad jag tänker med när jag kör som jag gör.. man blir helt klart ganska nervös.. (den galna polisen har man även haft efter sig otaliga gånger när man var i moppeåldern, men som tur var lyckats klara sig ifrån). Han frågar mig hur fort det gick och jag svara "50".. han sa att han inget kunde göra för dom hade ingen hastighetskoll, men blåsa fick jag, som jag naturligtvis klarade.. Men det roliga var nog att polisen var så upprörd att han inte såg att jag hela tiden satt utan bälte, så han släppte mig utan åtgärder.. Med åldern kommer vettet och med vettet håller man koll på hastigheten.. oftast :) Johan |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.