|
|
|
|---|---|
|
Hello! Ska byta kylvätska i min m3 nu. Det är vanlig blå glykol jag ska använda antar jag? inte den röda. Räcker det om jag lossar undra kylslangen och tappar ur eller måste jag släppa/öppna någon mer slang eller nippel? Hur många liter snackar vi i denna spis? /// Lapin | |
|
Du ska ha etylenglykol i din bil (blå vätska), allra helst ska den vara fosfatfri. ___ Vagnparken: Länk |
|
| etylenglykol kan väl även vara röd! Är röd Etylenglykol i min iallafall! | |
|
Röd glykol brukar vara propylenglykol. Alla Etylenglykoler jag har sett har varit blå, men nu är jag ju inte direkt kemist. Är du 100% säker på att du har röd etylenglykol? Var köpte du detta i så fall? ___ Vagnparken: Länk |
|
| Brukar inte propylenglykol vara transparent?? | |
|
är motorn av alu. så ska det va röd glykol...blå glykol fräter på alu! har fått veta det av en bilmekaniker som har ca 35 år erfarenhet |
|
| Vad ska jag ha för glykol i min 325a - 93 då? Jag tror jag har propylenglykol. i den nu för det stod så på flaskan... ? kan de vara farligt att ha den glykolen? | |
|
Oavsett vad olika personer har påstått, kan man väl säga såhär: BMW säljer enbart en typ av glykol (och den är godkänd för användning i alla BMW-motorer) vilken är en Nitritfri monoetylenglykol. Färgen på den glykolen är mörkt blågrön. Är du osäker på vilken glykol som är användbar - köp den hos BMW, de är inte dyrare än vad bensinmackarna/biltillbehörsbutikerna är! Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
| När jag skulle fylla på sist så kollade jag i Haynes. Där står Etylenglykol. Glykolen som va i bilen va röd och jag hade en flaska hemma från OK. Den var röd å märkt etylenglykol! | |
|
Ofta brukar de färga "longlife-glykol" röd, den har en "fet" tillsats som lägger sig som en hinna på insidan av kylsystemet och förhindrar/fördröjer kemiska reaktion/oxidering på metallen. Sådan glykol bör man ej blanda med vanlig etylenglykol. Men det finns dock "vanlig" glykol som är röd också, så färgen säger inte hela sanningen... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.