|
|
|
|---|---|
|
Alla pratar om vita tavlor och jag tänkte skriva vad jag fick för resultat och hur det var att montera dit eländet så ni som har planer på att byta till vita vet vad det handlar om. Bilen jag gjorde på var en 525i -92. 1.Simpelt var det att ta ur mätar huset 2.Att va bort visarna (Tank och Temp mätare) var ingen höjdare direkt dom satt ordentligt fast men det gick bra med en mejsel från varsitt håll och bända försiktigt upp "OBS tänk på att sätta visaren i noll läge alltså längst till vänster när ni tar ut visaren annars har ni problem när ni ska montera ihop (Pratar av egen erfarenhet =( ) 3.Hatighets och varv räknaren var lättare att ta bort när man väl fick reda på hur man skulle göra det var bara att vrida visaren motsols och lyfta uppåt samtidigt . 4.Nu över till det roliga (trodde jag ) att skriva ut mätar tavlor och efter ca:20 ark så hade jag äntligen rätt storlek men med alldeles för små siffror jämnfört med orgnal tavlan. Så det var bara skutta in i photoshop och börja pula med att sudda gamla siffrorna och få in par större siffror. Väl klar med det så var det bara att skriva ut och börja klippa ut allt vilket inte var svårt för man har stora marginaler att gå på. Att montera tavlorna borde inte vara svårt tycker man med ack vad jag bedrog mig (Beror ifs på hur nogrann man är men gör jag nåt så ska det vara perfekt annars kan jag skita i det). 5.Tank och Temp mätarna gick som en dans att sätta dit. 6.Hastighets och varv räknare var lite klurigare att få till tackvare ingen markering för lilla piggen som pekar upp vid noll alltså där visaren står i botten men men med mycke svordomar och en fegis (öl 3.5) så fick jag till det =). 7.Så var det bara fasen kvar att montera visarna på plats vilket inte heller var nån kul grej tackvare jag tänkte inte på att nollställa alla visarna när jag tog av dom (klantigt ok men det är därför jag sitter och skriver här nu så inte ni andra gör samma miss som jag) Men med väl visarna på plats (inte en aning om hur dom visar rätt eller fel) så skruva jag ihop allt för att montera in i bilen och testa vilket är gjort på en fisblink. Och här är resultatet: FY FAN VA FULT Anledning till att jag tycker det ser för taskigt är inte den vita bakgrunden för det ser fräscht ut utan det är siffrorna som lyser igenom från den svarta underifrån som ställer till det. Och jag använde ett tjockt matt foto papper som jag var snarare rädd för att det inte skulle lysa igenom på. Så min rekomendation är att vill ni ha vita tavlor så köp RIKTIGA för 500-600 och få det snyggt än gör samma miss som jag. Stavfel och utan punkter ingick frustationen av det här misslyckandet av att få vita mätar tavlor =) Mvh Micke Alla föds till DJURGÅRDARE bara brist på uppfostran att inte alla dör som det. | |
| Tack för tråden ! Det du beskriver är vad jag har misstänkt och oroat mig för. "Skall jag köpa, eller skall jag göra/printa egna" Nu vet jag !... Nu vet jag dessutom att jag skall nollställa mätarna innan jag sätter igång ! | |
| Någon som kan bidra med en bild hur det hela ser ut när det e klart? | |
|
Att byta mätartavlor är inte en dans på rosor asså. Man kan ju tro det men när man väl sitter där och ska börja går allt bara åt helvete :P Tycker också att man ska köpa riktiga och bra gjorda tavlor, men ett råd är att inte köpa dem från ett företag som heter "SID" (Special Interior Design" Där ifrån köpte jag min första sats och det var inte de jag väntade mig när jag äntligen fick dem efter ca 3 veckor.. dom kostar ca 450kr och är gjorda i overheadpapper som glänser så att man inte ser något när solen ligger på. En annan sak är att passformen suger, satt i 2 tim och klippte allt innan det passade någorlunda. Nu har jag beställt så kallade "Plasma Tavlor" efter att jag som en annons här på Autopower. Dom kostar visserligen 1100kr men det kan det nog vara värt. Grejen med dom tavlorna är att det inte är en lampa som lyser underifrån, det är själva tavlan som lyser.. Funkar typ som ett platt lysrör. Mvh// Micha |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.