|
|
|
|---|---|
bole |
Hejsan nu har jag fått lite nog med FörenadeBil i Malmö och vill berätta lite om hur de behandlar sina kunder. Det är nästintill lurendrejeri. Jag var på besök i Malmö och passade på att tvätta/dammsuga bilen. Jag har då kommit av misstag åt kontakten som ligger under sätet och på något sätt fått den att hoppa ur litegran vilket hade som effekt att min airbaglampa började lysa. När den lyser så är airbagsystemet ur funktion, det var en fredag och jag skulle tillbaka till Stockholm på söndag och jag körde bilen dit och bad dem kontrollera sätet och sedan koppla in datorn och nollställa. Det sa de att de har gjort, MEN att någon bältesträckarsensor och nån annan sensor till, jag kommer inte riktigt ihåg, hade gått sönder och att man måste lämna in bilen och att kostnaden skulle variera mellan 15 till 20 tusen. Då förklarade jag att jag förstår vad som hänt men det låter högst osannolikt och att de skulle ta en titt på det igen. Killen som jobbar i receptionen på service-avdelningen(de som jobbar på reservdelar är å andra sidan jättetrevliga) sa att de redan gjort det och att det inte är någon idé o vill jag lämna in bilen så är det min ensak men jag måste ändå betala ca 500 KR för att de kopplat bilen till datan(och gjort ingenting). Detta gjorde mig lite förbannad så jag satte mig ner och forskade hur jag skulle kunna fixa detta själv. Då hittade jag lite information av en bra polare till mig hur man tillverka egna CarSoft interfejs som man ska kunna rensa minnet och även köra egna diagnoser med. JAg gjorde interfejset(jag har några stycken på försäljning på PowerBörsen-Delar) och det visade sig att det var PRECIS som jag trodde. De har tryckt in kontakten under sätet men EFTER att de kört diagnosen vilket gav felmeddelandet. Jag kopplade in min interfejs i bilen, kollade att kontakten till sätet var ordentligt i och rensade minnet och startade bilen o vips så var felet borta. Detta var då inte enda gången som de överdriver problemen, det känns som om de testar sina kunder och försöker lura dem till onödiga reparationer. Frågan är sedan var mitt fungerande säte skulle sluta ifall att jag fallit för detta lurendrejeri. Hos nåns E46-a som jobbar där? Mycket möjligt. Tacka vet jag BMW i Vällingby(Stockholm), mycket bra service där! Synd Förenade Bil har monopol i Malmö bara. Var på er vakt och lita inte alltid på vad, iafall de grabbar säger MvH |
|
Förenade Bil i Centrum är väldigt ojämna - de har väldigt pålästa och duktiga försäljare - det är alltid en fröjd att diskutera NMW med ex. Rickard. Men servicesidan är väldigt ojämn. Eftersom serviceintervallräknaren inte ville röra sig och efter 580 mil fortfarande ansåg att service (inspection) skall ske on 25000 km, så lämnade jag in bilen för två veckor sedan. När jag hämtade bilen hade de kört hela 6 mil med den och sade att de fixat problemet. Det räckte att jag gick ut och startade - det stod fortfarande 25000 km på räknaren. Jag körde en runda för säkerhets skull innan jag beslöt mig att ringa och undra vad de höll på med. Det är en sak att missa att fixa en sak på service, det är beklagligt, men mänkligt. Men när man säger att man faktiskt åtgärdat felet och inte ens bemödat sig att titta rakt fram på räknaren när man slår på tändningen... det är uselt! Som lök på laxen - mitt klagomål om "tickande" säkerhetsbälte hade de helelr inte åtgärdat. Nästa gång jag hade bilen inne så förflöt allt exemplariskt! Ny programvara installerades, och servicemottagaren gick noggrant igenom vad som gjorts, och hur det hade blivit gjort. Antagligen lite plåster på såren. Och de meddelade att nytt bilbälte var beställt. Trist med så ojämn service - tilläggas kan att jag har använt Theanders Bil i Lund i flera år och där har all service förflutit helt utan problem! |
|
|
Narvselius: Vad var det för ny programvara som installerades i din bil? //Jocke |
|
bole |
Jag har åxå uppdaterat mjukvaran i min E46-a men det e inget man känner mycket utav helt enkelt...det är nog vääääldigt små förändringar..men minsann tog de betalt för felsökningen iaf |
|
Vad är det för mjukvara ni uppdaterat? //Jocke |
|
bole |
motorstyrningsmjukvara ... den har jag uppdaterat från 1998 version till 2005 version men som sagt...det gör INTE mycket om det gör nåt alls |
| Kostade? | |
| Bra fråga - vet bara att man var inne i servicedatorn och körde igenom det som fanns. Eftersom min bil är en HEA-bil (alltså en av de förseriebilar som gick ut till ÅF i samband med presentationen 17 sep 2005) så kanske man i produktionen gjort en förändring? Men det är bara en vild gissning från min sida. | |
bole |
ca 800 med mjukvaruuppdatering och felsökning |
| Efter en omfattande uppgradering så står det nu 24000 på displayen istf 25000. Räknar ner? Nix! | |
| Mysteriet fortsätter - data har skickats till München. Få se om någon herr Doktor har lösningen... | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.