|
|
|
|---|---|
|
Jag ska sälja min bil men måste då se till att allt fungerar som det ska! I min 318is så har jag låtit min kompis instalerat stereo, högtalare, baslåda och slutsteg, allt hamnade på plats och det låter ur högtalarna, men slutstegen blev aldrig inställda så det är bas på max nu även om det är inställt på lägsta på stereon! Min polare har inte tid pga mycket studier och vi ses vädigt sällan plus att han inte kan! Jag tänkte jag skulle ta tag i det där själv, men har ingen aning om hur man gör, tacksam för instruktioner och tips! | |
|
Svårt att säga något om det när man inte vet hur anläggningen är uppbyggd, men.... Börja med att ställa allt i huvudenheten så neutralt som möjligt (ingen bas, diskant, fader i mitten, balans i centrum) och ställ sedan in slutstegets nivåkontroller så att det du får ett neutral ljud som känns balanserat i tonen (inte för mycket mellan, diskant eller bas), jämnt fördelat mellan fram/bak samt vänster/höger. Tycker du att basen känns bumlig eller att du har en topp runt 100hz (burkig) så får du justera delningsfrekvensen. Try and error är metoden om man inte har så mycket erfarenhet eller mät utrustning. En klart vinnande taktik är att vara två, så en kan sitta i och säga vad som händer medans den andra skruvar. Tänk på att spela på en normal lyssningsnivå när ni ställer in. Skruva även långsamt, en del rattar kan göra mycket skillnad på någon enstaka grad. |
|
|
Fler dumma frågor från en riktigt okunnig kille! Vad är det jag ska leta efter på slutstegen för att ställa in dom, är det skruvar? och vart brukar dom sitta , är det olika på olika slutsteg kanske (vet ej vad jag har)? Är det en skruv för en högtalare eller? Har ett slutsteg för stereon och framhögtalarna och ett slutsteg för baslådan och dom sitter på baksidan av baslådan! |
|
|
Som en vägledning. Liten lyssningguide till vart problemet ligger Burkigt ljud i mellanregistret, 400 - 600hz för starkt. Bumlig och otydlig bas, för lågt mellan 80 - 150 och för stark lågbas Platt och kompakt ljud, diskant för lågt Vass och spretigt, diskant för starkt Sen kan man åka på konstiga resonansfrekvenser där bilen verkar "sjunga med", det får man försöka ha ihjäl med eq i huvudenheten, testa dig fram. (Fungerar i princip bara om du har en grafisk eller parametrisk eq i huvudenheten). Djupbas 25 - 80Hz Mellanbas 80 - 250Hz Mellanregister 250 - 1500Hz Diskant 1500 - 20000Hz Varje 6 db är en fördubbling av ljudstyrkan. kommer inte på något mera att skriva, observera att ovanstående information kan innehålla stora felaktigheter då jag sitter på jobbet i telefon medans jag postade det här så. :) |
|
| Manualerna brukar ge väldigt god vägledning i vad som göra vad. :) Har du inte dom i papper så finns dom flesta på respektive tillverkares hemsida. Det brukar även finnas en liten inställningsguide i dom. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.