AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.405

bättre ljud i E46an?

behrozosogh
hej!
undrade om det e någon som har förbättrat ljudet i sin E46a??
isåfall vad kör ni med för högtalare i dörrar o hatthylla?
vad tycker ni det e bäst o köra med?
det är ju ganska tajt i bmw.man kan inte köra med vilka 5,25" som helst..ska vara så liten magnet så möjligt.
vill ha tips om högtalare och vart köpa??

bilen är en 328ci.
Tacksam för svar.

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Det här är det jag har lyckats lura ut då jag ska till att byta alla högtalare i bilen. Jag har bara grundljudet i min utan steg och extra högtalare.

I dörrarna fram passar i princip alla 5,25" (djupet kan vara ett problem för dom med "ovanligt" stora magneter), sen passar även DLS UP6 6,5" och PG ZR 6.0 6,0".

I hatthyllan kan man montera 6,5" även om det original sitter 6", man har ca. 80mm djup att spela på. Men hatthyllan kommer att behöva förstärkas om man kopplar in något kraftigare.

Min plan bak är att förstärka upp hatthyllan och klä utrymmet mellan hatthylla och plåten under med asfaltmatta, lägga i dämpning samt täta av dom stora runda hålen under så får man en låda på ca. 15 liter, vilket bör räcka för att få 6,5" bak att spela en aning bas. Hoppas jag. Högtalare bak har jag kollat på SEAS CW17E003, Dynaudio MW160GT och som budget alternativ Vifa P17WJ-00-04... blir nog Vifa till att börja med.

Byter man högtalare lär man få stoppa i ett slutsteg, huvudenheten och eventuella originalsteg är väl klena att driva rejälare högtalare.
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
emilsson:Lägg mest energi och pengar på framsystemet först då det är dessa du lyssnar mest på så att säga.Du kan få ganska bra bas med ett par 6.5":are monterade i förstärkt baffel och ordentligt dämpade dörrar samt slutsteg på dessa.
behrozosogh
hej igen.

jag va inne på BRL igår o de gav mig ett pris på 11.500 exklusive montering på bra ljud i bilen..då var det framsystem och bak o 2 slutsteg.
tycker att det låter ganska mycket för att få ett bra ljud i bilen.
EMILSSON har du nån bra sait med bra priser o så till de högtalarna du har nämnt?
Tack!

Catch me if you can..

De tår du trampar på idag,kan ha samband med den röv du slickar imorn
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Länk Vifa, SEAS
Länk PG

Dynaudio har jag inte hittat någon återförsäljare online för, jag får elementen genom en PA firma i stan, Dynaudio är _inte_ billiga, men ack så bra (I mitt tycke).

Hewi, självklart blir det mest energi på framsystemet, installation av högtalare får vänta till semestern då man har lite tid. Steg, kondning, etc är redan kirrat, nu väntar jag bara på att få tag i en vänsterpanel i bagaget från en navi/cd-växlar uttrustad bil så jag kan montera steg etc. bakom den. Systemet fram kommer delas vid ca. 60Hz, bak tänkte jag spela bas och låg-mellan bara. Har inte plats att bygga någon sub i bilen då jag är en hel del på resande fot med rätt stor packning.

Just ja, coupen har lite mer djup i dörrarna än vad min sedan har, så där kan lite fler element passa. För 5,25" behövs adapterring. För 6,5" kan lite modifikation av infästningen krävas (ej synlig).
Robsarve
Dynaudio säljer inte lösa element längre, Canseda tar in bilhögtalarna om man gnäller på dem...

Skall man få in 6,5" så krävs det att de är små mangnetsystem, Dynaudio, DLS UR & Morel (PG Elite) är några alternativ, men alla ganska dyra.

PG ZR6 funkar bra och är prisvärt, frågan är ju vad du är ute efter. För mig brukar en bra startanläggning vara ett 4-kanalssteg, en bas i låda och ett två-vägs framsystem. Det kostar från ca 5000:- och uppåt. (Vår bästa setup enligt det enkla konceptet skulle gå på närmare 30 papp).

tycker Erik

Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Min 328Ci har följande: DLS UP6+original H/K mellanregister fram, högtalarna i hatthyllan är urplockade för att släppa in mer bas från bagaget, en 12" i 23-liters sluten låda i bagaget, Pioneer huvudenhet, 2st Audio System-slutsteg, Backes aktiva delningsfilter till framsystemet. Det enda jag skulle vilja byta är mellanregistren, men pga platsbrist i dörren har jag inte hittat nån vettig lösning än men jag jobbar på det.
Zt
399
Ztefan
520dT M-Sport F11 -12
Oljekyld: Är du nöjd med basen i bilen? Funderar själv på att börja bygga. Men jag hade tänkt mig att spela basen genom skisacken. Hur har du din bas vänd framåt/bakåt?. Jag tänkte också köpa DLS har du sån bas också? Hur har du slutstegen monterade? Kanske du har lite bilder på bygget :)

//Ztefan
He
3.464
Hewi
530iM-00 Immolarot II
118D-08 Karmosinröd
Emilsson: Kan du tänka dig att offra handsfacket kan du ju montera en bas där om du plastar en låda.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Jo, men då kan jag ju lika gärna bygga en "baslåda" av hatthyllan. :)
Visa användare
566
Oljekyld
335it-07
Jag är nöjd med basen, men det är för lite insläpp i kupen. Jag har byggt lådan efter ryggstödet och basen spelar bakåt. Efterosm lådan är liten så skulle jag behöva mer ström till basen, slutsteget tappar greppet om den när man spelar seriöst högt men då är det inte trivsamt att vara i bilen ändå. Ska nog köpa en kondensator, det borde hjälpa. Jag har byggt med basen spelandes genom skidluckan på min förra bil med större kupe, men min erfarenhet är att man tappar en del av djupbasen mot att låte den spela in i bagageutrymmet. Bygg en provlåda och flytta runt, jag gissar att du får bäst resultat med basen spelandes bakåt och med öppen skidlucka. I min förra bil körde jag alltid med armstödet nerfällt och så klädde jag lasthålet med högtalartyg så att man inte såg basen och inte förlorade ljudgenomsläpp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.