|
|
|
|---|---|
| Hej är det någon som vet vad den längsta giltighets tiden är för Tyska export skyltar | |
|
Hej, Den röda gäller väl i två veckor har jag för mig men jag vet faktiskt inte om det går att förlänga på något sätt.. Mvh Jimmy |
|
|
Som Jemej säger så får man 2 veckor (eller om det är 15 dagar) med automatik på de röda skyltarna men om jag inte minns fel så fanns det fler alternativ på blanketten däremot så vet jag inte vad reglerna är för att få längre tid. Det lär i varje fall kosta mer eftersom försäkringen ska gälla längre tid. Sen finns det ju även regler från Vägverket men dom har ju svårt att kolla detta eftersom dom inte vet vilket datum bilen kom in i landet. ___ //Ulf |
|
| Jo vet att det finns 30 dagar men undrar vilket som är det längsta tiden man kan få ? | |
Scheckheft |
Hej Själva skylten och tillhörande Fahrzeugbrief är giltig i 12 månader. Själva siffrorna i det röda fältet anger hur länge man har en giltig trafikförsäkring. Ni har redan angett vilka perioder som är vanligast förekommande. En förlängning av försäkringen kan endast ske när kontakt tas med Zulassungsstelle som utfärdade skyltarna + försäkringen. Maximalt kan man försäkra bilen i ett år på detta sätt. Vill man ha en längre försäkring än den som är bruklig ( 2 - 4 veckor) får man ta detta direkt med Zulassungsstelle vid exporttillfället. Mvh Scheckheft |
| Tack för svaret . | |
|
En följdfråga på samma tema... Jag har för avsikt att hälsa på min syster i Frankrike efter det jag köpt bil i Tyskland. Därför undrar jag om det går att köra tillbaka in i Tyskland med deras Exportskyltar två veckor senare för att komma hem? (Betyder exportskylt att resan över gränsen är enkelriktad?) Var kan man läsa vilka länder som försäkring och skyltar är godkända i? Skulle ju vara trevligt att samtidigt ta en större sväng via Italien och kanske Benelux. |
|
|
Skyltarna gäller så tills det datum som är angivet och det är ingen som kontrollerar när du kör ut ur Tyskland så den biten bör inte vara ett problem. Däremot så bör du lösa försäkringsfrågan för det enda du har med dessa skyltar är en trafikförsäkring och teckna vagnskadeförsäkring via ditt svenska bolag innan bilen är inreggad i Sverige brukar vara svårt om man inte har bra kontakter. Finns ett tyskt bolag där man kan teckna vagnskadeförsäkring. Tror du får betala för ett år i förväg och får sedan tillbaka pengar när du säger upp den några veckor senare. Men då återstår ändå försäkring för stöld och inbrott vilket vad jag känner till inte går att teckna. Man vill med andra ord få hem sin bil så fort och så säkert som möjligt så att den exponeras minimalt för alla möjliga risker. Vet att någon löste en Europasemester i samband med bilköp genom att skriva bilen på en bekant i Belgien (vilket var landet han köpte bilen i) och hade då full försäkring under semesterna och fick ett till ägarbyte ske på vägen hem. ___ //Ulf |
|
|
Tack Ulf, för dina tips. Jag tolkar det således som att skyltarna inte är rena "exportskyltar" tänkta att lämna landet, utan snarare tillfälliga (och endast tidsbegränsade) skyltar med vilka man kan passera både ut och in genom den tyska gränsen. Skall fundera på en mellanhand för det kan vara genomförbart (min systers sambos mamma, jag dock aldrig träffat, bor i München). Annars blir det att köra väldigt försiktigt. Vi kan dock komma att låna syrrans MC och parkera bilen i deras garage på andra sidan Schweiz. |
|
| Det blir nog svårt att teckna försäkring på din bil här eftersom den ej är registrerad i sverige. | |
| delorian: läs programmers svar så inser du snabbt att ditt inlägg e totalt onödigt | |
|
Angående att försäkra en ännu ej inregistrerad bil; Hos Folksam kan man helförsäkra en importerad ännu oregistrerad bil på Chassinumret. Vi har gjort så i väntan på besiktningstid här hemma. Helförsäkring var inga problem. Ringde först LF som tipsade om att Folksam var de enda som erbjöd denna service. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.