AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
624

Erfarenhet mineral till helsyntet olja!

Da
1.734
Daniel.F...
540i 6vxl touring-95 -Såld!
Tänkte bara berätta vad jag gjorde på tjejens bil i helgen visserligen inte en Bmw men det spelar mindre roll i det här fallet det är en Peugeot 205 -89 13000 mil 1 tidigare ägare fullservicebok rostskyddad 2 ggr med andra ord en bra bruksbil för henne.
Så var det dax för sedvanlig service då tänkte jag "lyxa" till och byta till en högkvalitets helsyntet olja men dom renar ju motorn så pass mycket på en gammal bil så det var ju något som jag vart rekomenderad att inte hälla i pga av läckagerisk samt smutsavfällning.
1) Så jag hällde i Länk gjorde enligt anvisning spillde sedan ut den gamla sörjan.
2) Sedan bytte jag oljefilter och hällde i helsyntet olja från Rusta och körde 6-7 mil sedan ur med den också.
3) Återigen nytt filter och sedan hällde jag i Castrol edge 0-40 Länk och vad händer jo för det första så har tomgången höjts markant (gissningsvis pga lägre friktion) samt växellådan är som förtrollad växlarna går mycket lättare och sist men inte minst allmänt jämnare gång samt mindre missljud.

Mvh Danne
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.