AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
996

Problem med lådan i 750i 88:a

El
311
Elwood
523i Touring
Körde fast i snön med min 750i och när jag väl kom loss tändes "trans prog" på displayen och det går inte att välja mellan dom olika programmen längre. Lådan växlar inte heller som den ska utan känns som den går på något slags nödläge på samma växel eller nått. Ett par gånger efter detta har den fungerat ett tag men 99% av gångerna kommer texten upp redan när man lägger i driven och inget fungerar.
Vad kan ha hänt?
kan det kommit snö och fukt i kontakterna tro ??
El
311
Elwood
523i Touring
Jo jag tänkte också något sånt men den står i varmgarage med 25 grader i så man tycker det borde torka ut nån gång i så fall.
El
311
Elwood
523i Touring
Ingen annan som har någon ide?
Paap Reeder
Utan research är det svårt att gissa.

Vi förutsätter att det är rätt oljenivå.

Jag skulle börja så här:
1) den omtalade kontakten. Gör rent ... se upp med oxid.

2) samma kontroll av själva switchen uppe vid vxlingshandtaget. Det kan lätt komma ner främmande föremål i switchen typ delar av BigMac o s v. Kontakten går sannolikt att "sprätta isär" så man kan se stiften i den.

3) byt olja och rengör silen. Undersök olja och ventilplattan när du har tråget borta.
Ser oljan bra ut och det övrigt är snyggt och rent och snyggt så behövs inget mer oljebyte annars skulle jag byta en ggr till.

4) sedan får man väl åka och "DISA´" den

MVH /// Paap R
El
311
Elwood
523i Touring
Tackar Paap.
Ni
9
Nicklas1975
BMW 320 coupe(e36)-93
Felet på denna bil var kontakten i lådan, den satt i dåligt o var skitig. nu funkar den hur bra som helst:-)

Ringhage
94
2.123
944_Driver
BMW 750iL -95
Skoda Superb -11
996 C4S -03
Bytte bilen ägare och någon gjorde en bra affär eller? :D

//Magnus

Ni
9
Nicklas1975
BMW 320 coupe(e36)-93
Känns som det blev en bra affär:-)
Nu blir det 18" till sommarn!!

Ringhage
El
311
Elwood
523i Touring
Ja det är bara att gratulera men jag trodde aldrig att det var något allvarligare heller så inte tyckte jag att jag gjorde ett dåligt byte. Jag ville ha nånting som gick billigare eftersom jag nyss köpt en Cherokee med V8 också och det gör ju din gamla verkligen :)
18" bara? Jag hade ju 20" ;)
El
311
Elwood
523i Touring
Fast du har skrivit fel modellbeteckning i rutan till vänster för det är ju ingen IL du har :=)
Ni
9
Nicklas1975
BMW 320 coupe(e36)-93
Tack för tillrättavisningen:-)

Dålig ekonomi på Beijer så det får bli 18" :-), får hoppas på Byggus istället då kanske det blir 20".

Nu är det bara förarstolen kvar, har den funkat för dig, eller har den alltid vart död?
El
311
Elwood
523i Touring
Näe den har alltid fungerat. Har bara hänt en gång förr att den dog men då gick den igen nästa gång.
Ni
9
Nicklas1975
BMW 320 coupe(e36)-93
Ska ta siär kontskterna imorgon o kolla, fanns ju lite trådar här om det.

Ringhage
El
311
Elwood
523i Touring
Ja det är säkert bara skit i kontakterna.
Ni
9
Nicklas1975
BMW 320 coupe(e36)-93
Nu funkar stolen, lite rengöring o kontaktspray gjorde susen.

Ringhage
El
311
Elwood
523i Touring
Kanon! Ja själv har jag fixat belysningen i klimatorn på din gamla kärra och monterat helröda bakljus.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.