|
|
|
|---|---|
|
Mitt "lilla" batteri i skuffen på min 750 har gett upp med en sju centimeter lång spricka som följd. Det stora batteriet är endast sex månader gammalt och av god kvalité. Nu till problemet. Går det varken att starta bilen eller ladda det stora batteriet utan att ha ett litet installerat? Samt vad använder jag bäst för att ta bort syran som runnit ut? | |
Paap Reeder |
Enligt min uppfattning är det lilla batteriet endast till för Webaston men är ytterst osäker. MVH /// Paap R |
|
Paap: Jo det florerar lite olika sanningar om just det lilla batteriet. Vad jag själv förra sommaren fick stoppat under näsan av en erfaren BMW-tekniker var att det går till lite allt möjligt... Blev inte så mycket klokare av det men valde att lita på honom. Det är ju trots allt en Highline och det sitter dubbla generatorer med mera, dubbelt av i stort sett allt (och dubbelt så dyrt men vem bryr sig :)) Någon som personligen varit ute för det här? Min tanke är att om kretsen för batterierna bryts (jag har tagit bort det spruckna) så kanske det inte ens går att ladda eller starta? Har nämligen en smart laddare inkopplad som nu bara vägrar att underhållsladda mer... |
|
Paap Reeder |
... i en monteringsbeskrivning för eftermontering talas det om "Zusatzbatterie einbauen" vilket skulle kunna tyda på att den enbart har med Webaston att göra. Ett aber kan dock finnas om den är originalmonterad så kanske man har "kopplat" annat till det lilla batteriet. Man kan exvis kanske ha kopplat sminkspeglarna till det lilla batteriet ty man tänker att ingen sminkar sig i en kall 750 ... men om man kör med Zusatsheitzung så blir det varmt om tårna och ngn kanske vill se hur sminket sitter. När jag får fart på min skall jag prova ut detta ordentligt. Är nu bara litet orolig om min battladdare har även hållit det lilla batt fräscht. Skall i helgen skotta mig fram till skuffen och mäta. MVH /// Paap R |
|
Hahaha, ja det var ju just mitt problem när jag satt i bilen i januari och sminkade mig. Blev bara kallare och kallare (skinnkjol och gummi b-h passar bättre vid midsommar) , till slut hjälpte det inte att jag körde alla fyra sätesvärmarna på max och både kliman fram och bak på max (när jag tänker efter var nog vänster bak inställd på 24 grader bara). Jag fick ta till det tunga artilleriet och ladddade även på båda cigarett-tändarna på max. Det var just då det lilla batteriet sprack! Paap, du får gärna lägga upp en länk på den beskrivningen du hade eller maila det till mig, låter intressant! Och alla andra är välkomna med gissningar erfarenheter och varför inte fakta. Kollade i ETM men hittade inte ett enkelt strömförsörjningsschema där (kanske inte kollade tillräckligt noga). Så jag slipper bli så frusen i min nyinköpta bastklänning ;) |
|
Paap Reeder |
Erik W har en länk om denna Webasto som jag printade men kan nu inte hitta detta. Vi får hoppas att Erik får upp detta på skärmen. MVH /// Paap R |
|
Har införskaffat ett originalkylskåp till baksätet ( ej monterat än) till detta medföljde även ett mindre batteri för montering i skuffen. Tror också att extrabatteriet är till extra strömförbrukare som används när motorn ej är igång, motorvärmare och kylskåp odyl. Eftersom många bilar saknar denna utrustning så måste elsystemet funka även utan det lilla batteriet. Prova och kör risken för allvarliga fel är liten ! Batterisyran avlägsnas enklast genom att skölja rikligt med vatten. Rester kan neutralseras med alkaliskt rengöringsmedel typ grovrent, men skölj även efter detta med rent vatten ! Lycka till ! / Vårstädning? mrMPOWER |
|
|
Tack för tipset ang. rengöring av batterisyran. Funderade även på om något kan ha tagit skada av att lilla batteriet har förlösts...? Bilen är stendöd och vägrar laddas. Nu står den dumt till i ett garage med "batterisidan mot en vägg, så jag kommer inta åt att ta ur sätet eller kontrollera batteriet. Gratulerar att du blivit med kylskåp! Väntar själv på lite varmare väder så att jag kan montera softclose som jag har liggandes. Det finns ingen onödig utrustning ;) |
|
Paap Reeder |
... Iwarsson! Tror att du har ganska brått att fixa till det där med syraläckaget ... annars kommer det lilla extrabatteriet att ramla ner på garagegolvet ganska snart. MVH /// Paap R |
|
Hmm,ok... Får väl erkänna att jag tycker det är roligast att greja när jag får sätta i en tjusig stereo eller mickla med stora fälgar . Batteriet är urtaget alla mattor urlyfta och inom den närmaste framtiden ska jag följa Toomas råd om syran... Inte kul att meka utomhus! |
|
|
Jaha, tackar igen för hjälpen! Delar med mig av ett tips jag fick som räddade mig från att riva ur elbaksätet igen. Jag hade problem att ladda batteriet med hjälp av en smart laddare (trodde batteriet var slut/kass igen) fast det bara var ett halvår gammalt. Fick rådet att ställa ett batteri med startkablar till anslutningarna under huven samtidigt som jag började ladda för att genast ta bort det när laddaren hoppade igång. Hoppla hej vad det fungerade bra, visade sig att den "smarta" laddaren inte visste vilket som var plus och minus och vägrade då att ladda! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.