|
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Har nyligen installerat motorvärmare på v8:an men undrar hur jag kontrollerar att den verkligen värmer motorn. Nu på vintern tycker jag det är svårt att se ifall bensinförbr. påverkas utav m-värmaren. Går det att "känna" efter på motorn ifall den blir någe uppvärmd av m-värmaren. Det är en defa-värmare om det säger er något. Den "nyare typen" sa bilhandlaren... vad det nu betyder... =) | |
|
anderslindahl: Du bör väl framförallt märka skillnad på hur snabbt den kommer upp i temp, dvs när tempmätaren börjar röra på sig. Kör du en och samma sträcka vid två olika tillfällen då det är lika kallt ute och ena gången med motorvärmare och andra gången utan så bör du ju märka stor skillnad i hur långt du hinner innan motorn är varm. //Stenback |
|
| Tycker inte att det är någon större skillnad tyvärr... Den startar kanske bättre vid kallt väder ifall mv är inkopplad. | |
|
Tja...Du har väl en "dylik värmeplatta" som värmer oljan i tråget?...Ingen rejäl blockvärmare antar jag..Då förstår jag att du knappast hinner se någon "temphöjning" som går fortare än innan monteringen. Mvh Janne. |
|
|
Det kan stämma, det är två stycken t.o.m tror jag... Men hur funkar den då? Vad gör den, förutom att värma oljan, eller det kanske är det enda den gör...? |
|
|
Ja...Har du dessa "plattvärmare" utanpå tråget(eller däromkring) så värmer de endast trågets olja(eventuellt något lite värmestrålning till kylarvätskan också)...Visserligen så är det ju inte "helt feltänkt" pga att oljan blir mera lätt att pumpa runt i motor'n,speciellt bra naturligtvis när det är kallt.. Men jag misstänker att tempnålen ändå kan ta en "bra stund" på sig att komma upp i normaltemp med en dylik installation.. På mina gamla bilar jag haft så har jag haft insticksvärmare(550w), modell blockvärmare som fungerat bra,tempnålen kommer upp i temp relativt fort med inkopplad värmare före start(ca 3t)..Värmer dels kylarvätskan +att kylarvätskan även värmer oljan i tråget pga den "starka" värmestrålningen. Mvh Janne. |
|
|
Okej, jag förstår... Tack för alla svar, speciellt Janne T! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.