|
|
|
|---|---|
|
Tjena grabbar, Ni som surfar på mobile.de har säkert sett denna 540iAT -99 (se länk) för 19900 EUR. Länk Nu är det så att jag var nere i Tyskland i helgen för att köpa bil, antigen en 528iT eller denna 540 iAT. På pappret och i telefon så verkade 540-n helt oslagbar...en ägare, 9100mil och mycket utrusning. Jag stämde träff med säljaren för att ta en titt på bilen. Efter MYCKET strul så kom killens farfar! och hämtade mig på tågstation. När vi äntligen kom fram så förstog ja vraför den "bara" kostade 19900 EUR. VILKET JÄVLA VRAK!! För det första så var mätarställningen 8800mil (ej 9100) men det utvändiga skicket på bilen skvalrade om att det nog saknades en 2-a eller 3-a framför. Fronten var full av stenskott som var så gamla att dom börjat rosta. Rattens filligramstruktur var helt blank. Förarstolen var så illa sliten i sidostödet att skinnet hade börjat spricka. Krocklagad hö. fram. Bilen var allmänt illa skött, det låg tom. 10kg morötter utspridda i skuffen.Skitig som faan! När ja ändå hade åkt 130mil så ville ja oxå prova bilen. Motorn "gurglade" igång itan problem, men vid varje gaspådrag så rasslade det illa i avgassystemet, troligtvis kattarna. Motorn och lådan fungerade u.a. Efter en kort runda, så ville ja kolla på dokumentationen. det visade sig att "briefen" var i Frankfurt?! När jag ville kolla i s-boken, så tar killen fram mappen, och i den låg en ny BLANK s-bok. Någon förklaring till detta hade han inte. Han var dessutom inte första ägaren utan ??, vem vet. Det fanns endast 2 nycklar. Där stog jag, efter att ha rest hela dagen, och funderade på om det är värt att strypa killen, ta sitt straff och leva vidare, eller bara att vända på klacken. Jag tog det senare alternativet. Åter igen till tågstation, för att åka till nästa stad...Plan B. En 528iT -99 10500mil med grått läder och det perfekta färgen, biaritzblå! Det var inte mycket att tveka. Bilen är invändigt i "nyskick", medan den skulle behövas en lackförsegling för att på tillbaka sin ursprungliga lyster. Summan av kardemumman: -du får vad du betalar för -det skall inte va den billigaste bilen som sätter prisnivån -ha alltid plan B (och i värsta fall C) -om nån ringer på din annons, och säger att han har sett en likadan bil 20-30% billigare, önska honom lycka till!! Mvh Marin | |
|
Oops....lite stavfel blev det vist, men tänk på att jag kom hem 04:30 inatt, och var på jobbet 07:30. Mvh Marin |
|
|
Inte kul, men summan av kardemumman stämmer fint. Hoppas du blir nöjd med 528:an iallafall! Själv så gav jag nyss 230.000 SEK för en 328i -99 på 4.400 mil. Import med full historik m.m. Uppkollad mot BMW's databas för att säkerställa mätaren och service. Absoult inte den billigaste 328:an, men med lagom utrustning och väldigt bra skick och låga mil tycker iallafall jag att det blev en bra affär! "Summan av kardemumman" borde alla tänka på vid köp. |
|
![]() 2.228 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
Ja Martin, det är ju tyvärr sådan som vi som har finnare bilar får lida för. Massor ringer på min bil och talar om för mej att man får en sådan för si och så i tyskland. Jag talar om för dem att köp den då, och ring inte mej. Har man varit och sett hur vissa bilar kan man direkt säga att prisbilden kan skilja 100 000 kr på en bil utan vidare. Och visst MAN får vad man betalar för. Ett tips är leta på den billigaste bilen, lägg på 20-30 % och du får en välskött bil, som oftast kostar mindre i drift och underhåll. |
| "En bil är inte värd mera än vad någon är beredd att betala för den" Gäller oavsett skick. Min erfarenhet är att det är svårt att få ut så mycket extra för en riktigt fin bil, jämför med en i normalskick, tyvärr. | |
|
Jo det är tyvärr sant BjörnB. Det är synd att skitbilar för fantasipriser skall dra ned priset på fina bilar. "Jag har sett flera sådana till salu för X tusen kronor mindre!" är standardfrasen vi klarar oss utan..... Man får oftast vad man betalar för. |
|
|
BjörnB: Grejen är den att den här 540-n var riktigt SKABBIG! Långt ifrån normalskick för en 10000 milare. Skicket motsvarade snarare en 40000 milare. Mvh Marin |
|
BlackE32 |
Marin - bilen ser ju riktigt bra ut på bilden på mobile.de, så jag förstår att du inte väntade dig det vrak det visade sig vara. Kan bara beklaga och konstatera att det än en gång verkar som om det hederliga gamla tipset "handla aldrig privat" står sig... |
|
Jag är benägen att hålla med BjörnB, det är svårt att få ut mer pengar för en beg bil i riktigt bra skick. Och att "man får vad man betalar för" stämmer på en marknad utan sk marknadsmisslyckanden t ex brist på information, olika mängd information etc. Brukar göra som Marin säger...önska spekulanter som vill pruta 30-40% lycka till, oftast är det väldigt otrevliga, så det är avväpnande att vara artig och trevlig som svar på deras beteende. /Simon |
|
|
En polare skulle sälja sin merca för några år sedan. Eftersom han var tvungen att åka iväg ett par dagar föra att fixa lite affärer fick jag hans mobil för att svara om någon eventuellt ringde. Verkar som mercor drar till sig diverse tveksamma köpare, med utlänskhärkomst. Mycket "hey kompis kontant va kompis kontant" och bjöd ibland 80-90 tusen under utsatt pris. Jag lärde mig att be dom dra åt helvete och lägga på luren så fort jag fick höra någon som snackade skit eller prutade friskt. Så håller inte med simon att man ska vara artig och trevlig utan lägg på istället. Tjänar inget till att slita av 15 minuter eller med med en skojare. |
|
|
Acey, jag önskar dem lycka till och lägger på. Bästa sättet att avväpna dem är att vara trevlig är min erfarenhet..dock finns det förståss personer som totalt saknar förmåga att förstå om reaktionen på deras utspel inte är positiv utan fortsätter med sin stil. När jag försökte sälja min bil i höstas drog det till sig en offantlig mängd oseriösa....önskade dem lycka till, sedan var det bra...tycker nästan synd om dem att de har mage att hålla på som de gör. /Simon |
|
| Jag hoppas att man kan lära dom en läxa med att lägga på (behöver kanske inte svära i telefonen). Jag förstår inte vad folk är ute efter. Man kanske borde sätta ett pris som är mycket högre än det man begär så kanske dom nöjer med att pruta till en "normal" nivå :) | |
|
Acey, efter mitt försäljningsförsök är jag helt dissillusionerad gällande prissättning...jag låg lägst på mobile.de på min bil...tom två tyskar hörde av sig, ändå skulle dessa människor pruta 30-40' på min bil som var prissatt i 129' då.... På min förra bil satte jag ett lågt pris och fick budgivning om den, nu gav det någon slags desperationssignal till dessa "bilhandlare"....de ringde som tokiga, gemensamt är att de ringer från skyddat nummer. Funderar på att endast ge ut mailadress nästa gång för att slippa denna kategorin "köpare". Min erfarenhet av att annonsera på BMWpower är dock att det inte ger oseriösa kontakter. /Simon |
|
|
Ja jag såg din bil på mobile och tyckte att den var riktigt billig. Jag har kollat runt lite nu eftersom pappa är sugen på en 528 97-99 privat och för 129' får man inte så mycket. Särskilt inte om man vill ha hyffsat låga mil och bra skick. Vet inte vad det är för skojare men de gånger jag köper saker begagnat eller i huvudtaget och jag tycker (vet) att priset är bra bryr jag mig inte om att pruta. Tycker jag att priset är bra är det ingen mening med att försöka pruta ännu mer. Då blir jag nöjd och säljaren nöjd att han slipper ännu en idiot. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.