AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
898

Är detta en chip-skröna? ... av värsta sorten.

Paap Reeder
Har en sprillans volvo-lastbil av senaste modell med ett redigt släp.
38 ton styckegods skall från Malmö till Stockholm och klockan är 2000 på kvällen.
Det här blir för segt.
Tar mobilen och ringer Volvo. Uppger regnr och en kod varvid Volvo under gång via mobilnätet chipar om så man får 300 hk till under sitsen.
När jag så kommer fram till huvudkommunen och backar in till Schenker BTL´s lastbrygga ... ringer jag åter upp Volvo och ber dom chipa tillbaka.
Samtidigt får jag reda på att jag kört 71,5 mil med + 300 HK vilket kostar ???:- för min åkerifirma.

Kan det fungera så? En arbetskamrat påstår stint att detta är sant!

Jag tycker det känns mer som en skröna.

MVH /// Paap R
Ex
940
ExHonda
325i Coupé -94
528i Touring -97
Jag har hört talas om något liknande.
Att man vid krävande bergs-ettaper kan få mer effekt och vid långa raka fina stäckor får en lägre effekt, vilket ger en betydligt lägre förbrukning på bilen. Detta ska även gå att styras via GPS (körs atomatiskt) etc. Så detta ska väl framför allt göra en effektivare körning. Det hela ska väl vara mer eckonomiskt, så tror inte det ska bli dyrare.

Men detta kan ju också vara ett projekt eller en dröm för dem berörda, eller så är det fakta, det vet jag faktiskt inte.
Visa användare
1.944
LexCom
Ford Focus ST -06
Inte helt omöjligt att man satt dit en mottagare som kan programmera om styrenheten via en signal. Större tekniska under har skett :)
Låter som April april... Men tekniken för detta finns ju så det är inte omöjligt.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Tekniskt är det fullt möjligt men om tekniken utnyttjas så vet jag inget om. Men det är fullt möjligt att genomföra.
Visa användare
1.553
W2k
i5 xDrive40 -25

BMWCS#22725
Jag tror på att detta är en fet skröna. Vore för enkelt att köra runt med +300 hk jämt, och skita i att betala samt koppla ur GSM-mottagaren efter första "upptrimningen". Vad ska Volvo göra, polisanmäla? Det skulle nog se jättebra ut i media. Dessutom, skulle det finnas 300 hk outnyttjad potential i en vanlig, om än modern, lastbilsmotor? Omöjligt att bygga in något sånt utan att det blir uppenbart för vilken kunnig mek som helst, hävdar jag. Vi pratar ju om att motorn i sådana fall skulle gå på runt 50% kapacitet under vanlig körning.

Wilhelm Svenselius
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Det som du beskriver är precis vad du gör i en ny M5:a när du trycker på M-knappen, bortsätt från att i ditt exempel så trycker Volvo på "M-knappen" via t.ex. GPRS.
Vad man gör när man trycker på M-knappen är att aktivera ett "trimchip" som redan sitter i bilen.
Jag håller med W2K. Ok, tekniken kanske finns men snacka om att inte utnyttja potentialen i motorn om man kunde trolla fram 300hk. Så konsturerar man bara inte motorer.

Flåklypa
Kan det vara så att man köper tjänsten till åkeriet och inte till en specifik bil kanske? Att åkeriet abbonerar på tjänsten så att säga..

Jag har hört talas om det vid flertalet tillfällen, bland annat under tungtrafikutbildningen i lumpen.

/Anton
Sen misstänker jag, om detta är sant, att fjädern blivit en höna och att effektökningarna inte är vad vi skrivit om här i tråden...

/Anton
Du
1.604
Dutta
Bmw 525iM-03
A6 avant quattro 2.7t 6vxl
Skicka ett mejl till Volvo Powertrain(Lundby Hisingen) de svarar säkert på frågan;) Förövrigt ett av världens modernaste motorlabb för lastbilar.Knega där ett tag som underentreprenör med att koppla in motor riggar.

mvh
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.