AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.712

Engine failsafe

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Hej.
Har felkoden engine failsafe prog.. Vad är det som händer när motorn går i felläge ? Tycker bilen går precis lika bra som innan , märker ingen skillnad ?

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Skumt att du inte märker någon skillnad.
När min gick in i failsafe så varvade den inte mer än 2000 rpm och gick knappt framåt.
Men felet försvann när jag laddade batteriet ordentligt.
Kanske ditt batteri ligger på gränsen.

/ Tony

Jag tar alltid den långa vägen hem.......
Da
256
Davici
BMW 745 e65
mm tycker motorn borde ändra karaktär när den går i failsafe mode ? Felkoden kommer upp ungefär var 3 dag , oftast om de e kallt ute.
Det enda bmw får upp som fel är "spjällhusmotorerna" men ändå så tror dom inte själva på det och vet inte riktigt hur dom skulle gå vidare då.. eller jo visst visste dom men det kosta 950 kronor i timmen och timmarna bara tickade på.
Det enda man märker på bilen är att den rycker från 90 till 60 km/h när man släpper gasen . Men det gör det oavsett om felkoden dyker upp eller ej...

I min sitter det ett 70 amp batteri från biltema som satt i när jag köpte bilen , är detta så pass för litet att felkoder kan dyka upp ?

Ingen som känner att dom liknande problem själv ? :)

Yn
164
YnottonY
745i -02 e65
Tror du behöver ett kraftigare batteri faktiskt

/ Tony

Jag tar alltid den långa vägen hem.......
Visa användare
4.704
J.L
BMW M2-24
Köp ett riktigt batteri på BMW

BMW CS #5139
Visa användare
248
Krut-Ove
745iA-E23 1986
325i Cab-E30 1988
Volvo 264 GLE 1976
70 amp är på tok för lite, gör som J.L säger!

Mvh /
Da
256
Davici
BMW 745 e65
Ok ska inhandla nytt batteri under morgon dagen som kommer...

Återkommer om felkoden kvarstår.

Mvh RIchard

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Så har inhandlat större batteri på 112 amp .
Felkoden kvarstår dock :(

Funderar på en sak , bmw får felkoden att mina spjöllmotorer är trasiga , felet med bilen är att den rycker när man släpper gasen i 80 - 60 km . den gör ALDRIG det när bilen är kall dvs den första milen ungefär . Om det nu skulle vara spjällmotorerna som gör att de rycker så skulle dom väll vara kosntiga även när bilen är kall ?? Kanske lådan ? För tunn olja i lådan.. `´? Oljan blir ju tunnare när lådan blir varm..

Duttar jag bara till jätter lite på gasen när bilen kommer ner till hastigheten 80 km så rycker inte bilen ett dugg ner til noll... skumt som fan de här !
Tycker ni erfarna att detta låter som ett spjällhusproblem ?

Bara en spekulation från mig som nästan har tummen mitt i handen när de gäller motorer.

KR
1.360
KRAFTWERK
BMW 530iA -07
MINI Cooper Lounge -15
Davici:

Då bilen är kall, jobbar kallstarten, o "mosar" på soppa/stryper luft, så det kan man ej ta med i beräkningen. Man kan inte ta med något av symptomen, så länge maskinen inte uppnått arbetstemp, o termostaten "släppt", sas.

Jag funderar vidare...

BMW - Du mein einzig Licht. Die Rose hat nicht,was an Farb und Schein wie Sie,mein Bayrische Mädel.
ca
25
careidas
750Ia -95
Funderar på om det skulle kunna vara någon lambdasond som strejkar och avger fel värden till styrboxen som i sin tur styr spjällhusen eftersom något händer när den blir varm. lurigt fel. skriv någon rad om du kommer på felet.

Da
256
Davici
BMW 745 e65
Kraftwerk - Funderat ut någon teori `? Har testat lite mer saker nu bla att den rycker inte med sportläget på . Verkar ungefär som att den inte får ur högsta växeln ? Men de skummaste är ju som sagt att den blir helt normal om man bara duttar till på gasen precis innan den börjar rycka...

Har också funderat på lambasond , men varför beter den sig i så fall bara i en viss hastighet ? Ska mäta lamba , vad ska de vara för värden ??

Oerhört tacksam för all hjälp !

Visa användare
1.621
balmgren
BMW iX3 Premier Edition -22
Be att få en utskrift på ALLA felkoder, inte bara deras tolkning av dem. Har väldigt svårt att tro att en M73 bara ger dessa felkoder vid de problem du beskriver och eventuella andra felkoder kan mycket väl innehålla ledtrådar till vad det kan vara för egentligt fel.

Mvh Björn
sk
1.290
skalman

BMW 750 IA 1995
Hejsan!

Motortvättade bilen i helgen och har sedan dess fått "Engine failsafe prog" var gång jag startat bilen.
Detta meddelande får jag endast under några sekunder när bilen just startat sedan försvinner det, det skumma är att bilen går lika bra ändå vilket får mig att tro att felmedelandet inte är "skarpt".

Hur raderar jag det?

Mvh
Skalman
Jag fick "engine failsafe program" på min 750 efter att den varit strömlös. Körde runt med texten i ett år innan jag kollade upp det hela, märktes absolut ingenting på bilen. Bilen kopplades in på "bmwdatorn" hos en bekants bekant. Minnet nollställdes och därefter kom felet aldrig tillbaka.

Alltså, Falskt alarm.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.