AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.109

Hur köra bränsesnålt vid blandad körning? (bmw 325 - E30)

Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
jag är kluven på hur man kör bränslesnålt med bmwn vid blandad körning där det är mycket gasa upp och ner..ska man köra på så låga varv som möjligt med högsta växeln som är möjligt samt växla tidigt? men största verkningsgraden är typ vid 3500 rpm eller liknande? eller ska man köra gasa högt och hoppa över växlar eller ska man växla mycket? :p är det nåt varvtal man inte bör överstiga eller har det att göra med hur mycket man trycker ner gasen?

vore kul att veta

MVH
Ch
234
ChristofferThell
320i Coupe -92
Economimätaren hjälper mig en hel del hoppas jag.
Att varva lite till och hoppa en växel är vad jag förstått bränslesnålt.
Också ska man låta bli fullgas accelerationer helt.

Fast brukar inte köra ekonomiskt några längre streckor. Mer nöje i bus :-P
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Kör med eco-driving teknik.

Undvik hårda inbromsningar och stop.

Håll avståndet.

Rulla fram mot korsningar och trafikljus utan att frikoppla.

Planera din färdväg och undvik tät trafik.

Håll hastighetsgränserna så sparar du bränsle.

Växla upp tidigt. ej över 3000RPM

Kör på så hög växel som möjligt. Låga motorvarv ger lägre bränsleförbrukning

Motorbromsa - Släpp gasen på så hög växel som möjligt istället för att koppla ur och fotbromsa. vid motorbroms drar bilen 0, medan i friläge måste motorn pytsa i bränsle för att hållas gående.

Ta bort takbox oxh takräcke när du inte använder dem och töm bagageutrymmet. Med minskat luftmotstånd och lägre vikt minskar du bränsleförbrukningen.

Kolla lufttrycket i däcken. Med rätt lufttryck minskar rullmotståndet och du sparar bränsle.

Mer information.
Länk

Generellt så drar de flesta bensinbilar mer soppa om man kör över 3000RPM, då lambdan "slutar" arbeta. Under 3000RPM så styr lambdan så att du har optimal luft/bränsle blandning.

//amullo
Varför åka snål fulbil när man kan åka snål finbil?
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
hehe. har ingen ekonomimätare så.

amullo. kan ej undvika trafik eller stopp. så därför får man utgå från det och köra så gott det går :p så fullgas är ej att rekommendera alltså?
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har du ingen ekonomimätare? Annars är ju den klockren att köra efter. Efter ett tag lär man sig ju utan att titta på den. Nu kör dock inte jag så värst ekonomiskt eftersom det är tråkigt. Fast det går ändå väldigt snålt för jag åker inte som vissa nötter och snurrar i 50-60 på trean utan jag kör då fyran eller rent av femman. Det sparar mycket!

Tankar sällan över 1 liter milen. Då är det ändå en hel del stad på varje tank. Just nu ligger hon på 1,05 l/mil. Men jag hinner nog få ner det till under litern innan det är dags för tankning.

mvh
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
haft bilen inlämnad för byte av lambda och stift, efter det svajar tomgången å eco-mätaren...inte alls mkt men ändå märkbart...vad kan det bero på?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Det är klart man inte kan undvika stopp i trafiken, men det gäller att titta långt fram och då menar jag RIKTIGT långt fram. Försök att se till att bilen rullar hela tiden och undvik att använda ettan samt försök hålla så jämn fart som möjligt. Jag ser det som lite sport att hålla bilen rullande konstant. Lyckas man med det kommer man dessutom fram snabbare.

Och ett tankesätt som jag såg i samband med ecodriving nån gång: Att det är rött betyder inte stanna, utan att det snart blir grönt. Ha alltid det i bakhuvudet.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Förutom att denna körstil bidrar till lägre förbrukning så mår bilen bättre av det också!

Dock är ett och annat rejält gaspådrag bra för att rensa katten och avgassystemet från sot och sånt och även bromsarna, i synnerhet bakbromsar behöver motioneras regelbundet, annars används dem knappt vid så lugn körning och kan börja kärva/rosta.

Jag kör själv efter många av tipsen som tidigare skrivits på denna tråd, dels för att jag upplever det bekvämare, dels för bilen mår bättre och sakerna håller bättre och att bensinförbrukningen blir något lägra är ju en bonus. Men visst, man gasar ju på ibland, oftast på motorvägen där man marschar 130-160 km/h men det är bilen byggd för.

Håller med ovanstående talare att det är lite sport över det hela att hålla bilen rullande och köra så "mjukt" som möjligt.
al
499
alaska1
118dA-13
Det är faktiskt otroligt hur mycket ett ägg under foten och blicken långt fram ger! När det var glashalt ute åkte jag från Gävle mot Västerås! Små vägar och så mitt i en lång karavan med bilar!

Hastigheten låg och pendlade mellan 70 och 80 och förbrukningen på strax över 0,6!!! I en 2,8 liters motor i snömodd!! Körde från Polen genom Lettland osc Estland på långkörning (mycket 90 väg och så ville man inte få bekanta hos Polisen) samma då strax över 0,6! Normal körning ligger annars på ca 0,7 - 0,75 på lugn 90 - 100 körning!

Vill man köra billigt ska man köra på 30% inblandning E85 i 98 oktan! Bilen går bättre och det blir 1-2 kronor billigare per mil!
Kör du med lustgas, använd inte den...
Visa användare
227
Fenriz
bmw 325 -87 trimmad
eh..nej?
Ra
385
Rammstein
523 e39 '99 Biarritzblå met
Det där med att växla tidigt vet jag inte riktigt om jag håller med om. Det tar då längre tid innan bilen kommer upp i marschfart och det betyder högre förbrukning. Är det inte bättre att se till att komma upp i rätt hastighet så snabbt som möjligt?
Fr
327
FredrikN
Volvo V60 D4 AWD R-Design -14
Porsche 996 C4 X51 -00
Håller med Rammstein. Så har jag fått lära mig när jag tog körkort iallafall.
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Ja, man ska komma upp snabbt i hastighet, men det innebär inte några fullgasaccelerationer. 50-75% gaspådrag och växla vid ca 3000 rpm, hoppa över växlar när det är möjligt. Dvs, når du 50 på tvåan, gå direkt till fyran eller femman etc.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men motorbromsen går väl inte in vid hur låga varvtal som helst?
Säg att jag kommer på femman i 50km/h mot ett rödljus och släpper gasen så går iaf inte min bränslemätare jämt till noll. Hade jag haft fyran istället så tror jag nog att förbrukningen blivit noll vid motorbromsen.

Si
560
Sir Anton
E28 528i -85
E70 x5 3,0d -08
grelle: du har rätt bränsletillförseln stängs bara över något visst motorvarvtal, ca 1200 kanske...
Ok, det drar ingen bensin när man motorbromsar, men å andra sidan tappar man fart ganska duktigt. Om man ändå ska stanna så är det en bra metod men om man tex är i en brant nerförsbacke på större väg och vill spara bränsle är det nog effektivare att bara lägga ur växeln...

be äm ve
ni
73
niklashörnell
325i Sedan - 95
Heinkel Trojan - 63
Porsche cab
såg i instruktionsboken att om man har kört stadskörning eller stått i kö ett längre tag så ska man hålla motorn över 3000 varv för att rensa ur den. Tror dock ingen gör så...men men så stod det iaf.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.