AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.156

Övertyga Mig Om 540 Köp

Sida 5 av 6
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
Snyft, då var man gubbe vid 24 års ålder då :(

hehe nä så känns det inte trots att det blev en automat.. jag ville helt enkelt testa hur det var att köra en automat, därmed är det inte sagt att jag aldrig går tillbaka till manuell någongång :). Det häftigaste är ju att bara kunna skicka på gasen o njuta :).

Stephan735i: Det är mig du har mailat tidigare så du vet det :)

MVH
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Stephan735i: Helt riktigt har jag aldrig kört en 540/6, Om du läser mina inlägg så tror jag du ser att jag skriver att jag har "mitt ben i båda lägren" Har brytit växelspak sedan 1966 så jag är varken muskelförtvinad i höger arm eller vänster ben:) och min ålder har inte gjort mej så förstockad så jag inte kan förstå att man kan ha lika mycket körglädje vare sej man växlar själv eller inte, glädjen blir bara annorlunda.

Det var inte jag som (påstod) att man inte har nåt att göra i en BMW om man kör automat, jag tycker att man kan må lika bra oavsett.

Fö var min första bil försedd med 6:a och manuell(rattväxel)3 växlar, osynkad etta, inte vet om det bidrog till att göra den till en "Förarens bil" med det är klart det var en 1959 Chevrolet Bel Air

Frid på er
Göran

an
643
anlima
735iA -87
Länk .
så går det med manuell låda,,,

/Mats
Vad man föredrar har inte något med ålder att göra, jag säljer min automatväxlade 540iM-95 till helgen, nye ägaren är 19=)

Om jag ska beskriva 540iA respektive 540i/6 skulle jag göra det så här "kort" 540iA är som ett snälltåg, håll i ratten för det kommer att gå undan, passar perfekt på en motorväg, 540i/6 har en brutal kraft, här gäller det även att hålla koll på växlandet passar perfekt på kurviga vägar med många farartändringar.

Tänkbara saker: för att få ut det mesta från en 540i/6 gäller det att växla, det är påfrestande/drar mycket bensin, på till exempel Autobahn kör jag på 6:an där det är stora fartskillnader, i det läget blir jag frånkörd av långsammare bilar "745i E65" då när det hände saknade jag automatlåda, det och kökörning är dom enda negativa punkterna, fördel med att jag inte orkar växla ner är att det går långsammare och bilen drar mindre bensin, fördel eftersom det är extremt lätt att köra fort med 540i, över 180km/h går den bättre, en detalj som gäller oavsett växellåda.

Med 540iA är det däremot kurviga vägar som är jobbiga, bilen vet inte hur den ska växla under sådan körning och färden blir därför ryckig, inget nöje under dom förhållandena, en annan nackdel är bränsletörsten, 540iA är mycket törstigare än 540i/6, min körning handlar det om 2-3dl/milen.

Mvh Stephan
FredricF
Automat vs. manuell.
När jag köpte min 540iAT (E34) var det min första automat någonsin och jag har faktiskt sagt att jag aldrig skulle äga en automat. Att det trots allt blev en automat berodde på utbudet, det går säkert 10 eller 20 automater på varje manuell och den enda manuella jag såg var ett lik (nyimporterat lik dessutom).

Jag hävdar bestämt att bilkontrollen är bättre med en manuell låda, automaten vet man aldrig säkert vad den hittar på och det är svårt att få snygga uppställ med en automat. Petar man i 2:an, som i alla fall på min E34 alltid går i sportläget, blir det lite enklare men lådan kan fortfarande hitta på satyg.

Men i bilköerna och övrig stadskörning är automaten sååååå bekväm, det är bara att erkänna, jag är korrumperad och kan nu tänka mig att även nästa 540 blir en automat. Det är trots allt inte ofta som man försöker köra med uppställ och 540iAT är INTE en sportbil, fast den går bra.

Jag kan inte avråda någon från att köpa automat, den enda stora nackdelen är bensinförbrukningen i stan. Min polares manuella 540 (E39) drar betydlilgt mindre i stadskörning. Säkert 3-4 dl milen mindre fast nån regelrätt mätning har vi aldrig gjort.

Att köpa 540 för draget.
Hästkrafter är en farlig drog, man blir fort tillvand och måste ha större doser för att kicken skall infinna sig. Efter två år tycker jag inte längre att min 540 går så himla fort fast igår skjutsade jag en jobbarkompis och när jag petade i trean och stampade ner gasen för att köra om så vitnade han nästan och mumlade att "om jag hade en sån här bil skulle jag köra ihjäl mig". Han är van vid en volvo i mellanklassen med typ 150 hästar eller så.

Fast när man ligger på motorväg i runt 140 och trycker gasen i botten och bilen drar iväg.... då infinner sig leendet och man kan förlåta det mesta av bensinförbrukningen.

/Fredric

Jag kör hellre en japansk motorcyckel än äter en burk mask.
Fredric; Fick du mitt mail angående årsmodellen på din 540iAT? Det är ingen 94: a, jag har dessutom åkt i baksätet på den, i samband med förre ägarens försäljning=)

Det byggdes 1671st LHD 540iAT och 499st LHD 540iT/6 av RHD byggdes det 227st Automat och 62st 6vxl.

Mvh Stephan
Danne L
låter väldigt härligt :)

känns det något tryck bakåt i stolen när man pressar på?

känner tyvärr ingen som äger en 540 så jag har inte haft förmånen att testa än

och att fara och provköra en bil som jag inte igentligen tänkt köpa bara för att provköra känns lite för taskigt
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Om du kommer upp till Luleå så skall du får provköra min (det är ju bara 30 mil så..) den får du gärna provköra men Inte köpa:) Det är bara att höra av dej,
mvh
Göran
an
643
anlima
735iA -87
Och kör du då i diket ,då kommer jag med RRv8fulltimeawd!!!
Eller hur ,retstickan?

/Mats
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
God ide. vi kör en fikarunda i ditt place också så får Danne L veta var du håller till:)
Jag vet en blå 735 (som inte är så skadlig)som vi kan rulla ner för slänten bakom verkstan, så kan du köra en Demo hur man vinschar upp en biimer:) med din RangeRoverveerightfulltimeallwheeldrive..förresten så trodde jag RR stod för nåt annat..mohahahaaa.
Haru nå mer semlor??

Min bil
Länk
Danne L
Forry

kommer faktiskt från boden från början så jag brukar snurra runt luleå området rätt ofta

så jag kanske godtar ditt generösa erbjudande när jag är i närheten av dom trakterna : )
Visa användare
329
Sikkan
540iA -95
DanneL: här kommer ett kort inlägg angående din fråga om man känner något tryck när man gasar på. Jag svarar såhär: när man ligger i 160 och gör en kickdown så växlar bilen ner till 4:an och skjutsar iväg som en brutal best.. nu kan jag bara jämföra med min 320i Coupé som jag hade innan som jag tyckte var pigg :P.. jag hade fel. Den var toktrött!

MVH Rickard
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Daniel, Ja då är du ju bekant med trakterna. Visst, erbjudandet är seriöst så är du på gång uppåt så maila mej o skicka ditt mobilnummer så kan vi träffas. Du får en rejäl koll med provkörning, även demonstration av Kickdown i 160 ;-)

Däremot tror jag att första biten av hemvägen kan kännas lite slö :D

Ett besök hos Mats "kaffebar" *host host* verkstad menar jag..måste ju ingå..hehe

Min bil
Länk
an
643
anlima
735iA -87
Mitt erbjudande står också fast.

/Mats
Danne L
Det låter ju riktigt trevligt :)

jag vet inte riktigt när jag kommer upp nästa gång men det blir iaf nu framåt vårkanten grabben ligger tyvärr med brutet ben på sjukhuset just nu så dom närmaste veckorna kommer jag nog inte därifrån men efter det ska jag upp till boden och hälsa på släkten så då skulle jag gärna följa med på en tur
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Oj, synd med grabben. inte kul när sånt händer :-( Om ett par veckor så har man väl också fått på sommarsulorna förhoppningsvis.

Hör av dej då det närmar sej.
mvh
Göran

Min bil
Länk
Danne L
Han säger faktiskt att det är rätt skönt, han får ju spela hur mycket xbox han vill och ligga i sängen och käka så det är nog lite skönt..hehe ;)

jag låg på precis samma sätt när jag var lika gammal, man blev ju lite less i slutet men man fick ju spela nintendo tills man hade ont i tummarna

doktorn sa idag att det lutade åt 3 veckor till sen efter det kommer jag att åka förbi Luleå så då hör jag av mig

längtar redan efter att få känna skillnaden mot min 528
an
643
anlima
735iA -87
Tills dess tror jag Forry har lindat klart sina nya fälgar med svart tejp runt fälgarna så det går att köra utanför dikena vid sidan av vägen,,,
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
OK, äpplet faller inte långt från trädet säjs det ju:-D Det enda jag brutit är nageln på stortån o det var nog jävligt tyckte jag..hehe

Såg i en annan tråd att du funderade på fälgar, då får du se hur Y-Rondell fälgarna ser ut på en E39.

Ta kameran med: Jag tror anlima har nåt han vill att du skall fota i sin verkstad, nåt han är ganska ensam om i hela EU området, kanske förutom BMW museet :-D

Fridens
Göran
Danne L
jasså vad är det jag ska fota?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.