|
Sida 4 av 6
|
|
|---|---|
| En BMW är förarens bil, behöver man säga någonting annat? Gillar man automat ska man köpa MB eller amerikanskt, vilka båda är mästare på området! | |
|
Javisst, helst borde dom väl införa osynkad låda också så det blir en riktig "förarens bil" pepitarutig hjälm, förarhandskar med hål för knogarna. Why not :D kan bli riktigt käckt |
|
|
Det handlar inte om snabbhet/effekt utan känsla, mera njutbarhet, jag är gladare i en 735i 5vxl E32 med 211hk än i 740iA E32 med 286hk, trots att 740: in är snabbare, modernare och på många punkter bättre, i 735: an njöt jag varje minut, "jag kanske skulle köpa en Alpina B11 3,5 5vxl"? Automaten i 740: in gjorde att jag inte köpte den, detta är en personlig grej för mig, det innebär inte att alla tycker så, vissa tycker sin Lada Niva, Kia Pride, Alfa GTV6 2,5, Ferrari 348 Spider, Toyota Supra MKIV TT är världens bästa bil, alla är olika, men för min del så är en manuell motorstark stor BMW bäst, även om jag tycker en 540iA är okej, som också syns bland mina BMW, men då i mitt utförande, Snygg ovanlig färg, rätt utrustning, M Paket, svart läder, svart trä osv. Som väger upp automaten, jag kan även säga att automaten har många fina fördelar, det kan vara lite påfrestande att alltid behöva växla, så det bästa för min del, är att äga flera bilar, vilket jag också gör, men skulle jag gå ner på en bil, är det 540iM/6 E34 som stannar och därför rekommenderar jag 540i/6 den gör det för mig. Mvh Stephan |
|
|
Forry , jag kan inte låta bli att småflina lite, det ser ut som om det hade lite med att "hålla i spaken"-syndromet. Välkänt Grabbfenomen. "Bygård" nästa för inköp av kaloribomber ,sedan garagestädning. /Mats |
|
|
Klart du ska ha en 540! Jag är inne på Stephan735i:s linje. Jag föredrar också manuell framför automat. Visst kan det finnas gånger då automat hade varit skönt men 90% av min körning föredrar jag manuell. Dessutom är motorn så stark så om du inte orkar växla så lägg i 3:an och kör på den resten av den dagen. Hoppas du hittar en manuell, dom växer dock inte på träd. För min del slutade det med att jag fick hämta en själv från tyskland. Lycka till! |
|
|
Jag köpte en 540 -95a igår, automat. Hade en 320 coupé innan..jag är så jäkla nöjd!! Att det är aut stör mig inte ett dugg kan jag säga.. såå skön bil :D MVH Rickard |
|
Danne L |
anlima najaaa...jag vet inte kör man fast med bilen så man inte tar sig en milimeter så tycker jag att manuell är lättare att ta sig lös med för mig känns det mer som att med automat åker man bmw och med manuell kör man fast det är klart alla tycker olika |
|
Du får väl hotja till när du kör fast så kommer jag med min garagebil och drar upp dig, dvs om det går bra med min RRv8fulltimeawd. :D (syns mitt leende?) /Mats |
|
Danne L |
haha...jo du får komma att göra det |
| v8 är grymt!!! Men som tidigare antyts så måste jag hålla med om att det är den sämsta vinterbil jag ägt,men va faan!! Det kan man ta.. Jag hade aldrig kört automat innan jag köpte min 540 i November och trodde jag skulle sakna manuella växlingarna men efter att kört en halvår med auto nu så kommer jag nog alltid köpa med automat hädanefter,om det inte blir en m3 dvs..Såä mitt råd är att köp dig en 540 och njut av sommaren på landsväg! | |
|
Jr. Defineiera "sämsta vinterbil" För jag skulle vilja utnämna den till den Bästa vinterbil jag haft.Jag har kört min i allt från snö som skrapar i bottenplattan till skogsvägar med blankis som man inte kunnat stå på. Har hittills aldrig kört fast(till anlimas förtret:) Har aldrig behövt starthjälp trots i alla fall -26/-28 grader. Har aldrig frusit.Har aldrig haft problem att häva en sladd med mera med mera. Därför bir jag alltid förvånad när någon dömer ut den som vinterbil. Kan det bero däckvalet??? Häruppe kör vi ju med dubbat och står ut med lite högre däcksljud i utbyte mot säkerhet. Så skriv gärna om vad du anser kvalificerar den som dålig vinterbil. mvh Göran |
|
| Starthjälpen kommer nog aldrig att behövas (hoppas jag) dubb körs den oxå på men efter att ha kört Saab i 13 år och sätta sig i en 540 med 225:or runt om på vinterdäcken är väl ingen höjdare...Nu vet ju inte jag om du har laddat bakluckan full med sand för att tynga ner den lr hur du nu gjort,men av egen erfarenhet så är den allt för lätt i baken med tanke på pollarna under huven när nysnön har kommit...Näe tacka vet jag sommaren då den kommer att nyttjas till max..Iofs så kanske det bara är jag som är ovan bakhjulsdriften efter 13 år med framhjulsdrift :o/.. Trots att jag tycker att den är usel på vintern så vill jag ändå rekomendera ett köp av v8:an.. | |
| Jr , Forry känner en som har en 735a på pidestal i garaget och kör omkring med en RangeRover-v8-fulltimeAWD med 3,5tons dragkula. Därför kan han köra av vägen när han vill,,,, :D | |
|
Jr: Du har nog lösningen där, att du kört framhjulsdrivet i många år , själv skulle jag inte vilja ha en framhjulsdriven bil på vintern. Första gången jag körde en framhjulsdriven bil var 1970, jag ville runt ett gathörn men bilen ville rakt fram så vi hamnade i en snödriva.Då insåg jag att min framtid var bakhjulsdriven ;D Min baklucka är så tom den kan bli förutom någon tvättsvamp som ligger o myser. jag kör också med 225 dubbat. Men visst är det mysigast på sommaren, då får man ju anledning att utnyttja AC,elhissar,taklucka..suck anlima..du e bara avundsjuuuk:-D |
|
Danne L |
Hur skulle ni 540 ägare beskriva vridet från låt säga 0-150? är det så att man känner att man sugs bak lite i stolen? |
|
Ha ha man hör tydligt vilka som kör och föredrar automat !! Som sagt tycker man om att köra bil så ska man göra det också, köp då en manuell som dessutom inte behöver renoveras eftersom den saknar plastkulorna. |
|
|
Vi kan inte rå för att vi har blivit njutningfulla av att glida med bilarna. Både jag och Forry gillar komfort, okej att min RRv8fulltimeAWD inte är en glidare men kul att vrida av vägen när jag känner för det. Att jag får gliringar från vissa håll om min 735 som står uppallad efter att ha hämtat hem en Corvette stingray, det kan jag leva med :P Men vi har iallafall kul på våra sammankomster i garaget, tror det har nåt med "kaffeförbrukningen att göra". Det är automat i corvetten också,,, /Mats |
|
|
vrom vrom, 1.an i ljuset slår om till grönt, koppling upp plattan i mattan, snygg liten rökslinga.i med 2,an.oops..Tvärnit, de var visst lite bilar framför, men visst var det manligt,slalomkör lite för att va först på nästa ljus.Rött igen ..mums mums det är tomt hela kvarteret. jag kommer säkert hinna upp till 5.an o sedan kanske hinner växla ner några hack innan det tar stopp, det är ju så häftigt att känna vänsterbenet pumpa med kopplingen. Förarens bil darrar av glädje inför nästa sprint, det är frifart ända upp till 50+ och bara 17 trafikljus och 138+ växlingar kvar innan den långa transportsträckan kommer, då blir det ju lite tristare men säkert finns nån slökörare som ger mej anledning att växla ner ett hack eller 2, annars kan man ju låtsas.Man kan alltid tvärnita o ryta "jävla väglus" växla ner gå i omkörningsfil o spetta på, ge fingret åt den visualiserade väglusen och susa vidare i sin "Förarens bil" Min bil Länk |
|
|
Vilken beskrivning=) Det låter som du behöver förklara ditt val, rätt onödigt tycker jag, är du nöjd med din 540iA var det och berätta vad du gillar med den i stället för att skriva om 540i/6 som du troligtvis inte har kört. 540iA är en fin bil som tilltalar en grupp medan 540i/6 tilltalar en annan, min kompis Danne "dandelue" trivs utmärkt i 540iAT, så pass att han köpte en till efter en underlig period med en jänkare, jag förmedlar vad jag tycker, inte den rätta åsikten, utan just vad JAG gillar, en hel del människor tycker att MMC Lancer EVO är en drömbil, jag för min del tyckte den var jobbig, otroligt ettrig, alltså alla är olika, 540iA är en lugnare bil än 540i/6 som är lite jobbig att köra i stadstrafik, vet du med dig att du gillar ett lugnare uppträdande på vägen välj 540iA, om du däremot gillar att kunna lusköra "lätt att köra 40km/h på 6:an" blandat med hetsig körning välj 540i/6. Mvh Stephan |
|
|
Som forry så fint illustrerar så om du är ung i sinnet, gillar att busa lite och dina muskler inte helt har förtvinat köp då manuell. Om du är så trött och gammal så du inte orkar växla köp en gubb-automat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.