|
Sida 2 av 6
|
|
|---|---|
|
Min månadskostnad har jag räknat till drygt 2000kr, ink skatt, försäkring, bensin. Räknar jag bort bensinen hamnar jag väl runt 900kr kanske... Nu under vintern tankar jag för 1500kr / månad och då kör jag fram&tillbaka mellan jobb & hem, ca 3mil / dag... usch... =) Men det ska sägas att 520n var törstig den med, desutom var det en touring och låg väl strax under litern... inge kul på vintern den heller. Att du tvekar över aut. kan jag förstå men 540 anser jag inte vara en sportbil. Mer en brutal glidarbil. Aut.lådan är grym, just automaten tycker jag framhäver hela bilen. Från att smidigt och lugnt glida fram så kan den helt plötsligt (läs kickdown) stegra sig som en galen häst och PANG!! så är du uppe i 120km/h! Finns ju oxo ett sportläge för den som vill ligga kvar lite extra på växlarna... Men visst, du kan ju växla lite mer efter eget behag med en manuell och på så sätt få lite mer racing-känsla. Men jag tycker 540n får ses som en glidarbil med oanade muskler som används vid behov... Gah! längtar till bar mark så jag får ut och tämja v8an... =) |
|
|
Klart det ska va automat i ett 1,8ton tungt slagskepp. Sportbil blir det aldrig av en 5-serie. Och som vinterbil fungerar e39 540 utmärkt. Bra framkommlighet och DSC i kombination med tyngden på bilen gör den riktigt kompetent på vinterväg. Oroar man sig för bränslekostnad så ska man nog inte köpa en 540, för soppa drar den. Sånt som tydligen har en förmåga att gå sönder på e39 540 är kylare och luftmassemätare. Jag har precis bytt kylare, och det tillsammans med nya remmar och spännrullar gick på 6700kr om jag inte mins fel. Luftmassemätare går på runt 3500kr (ska byta imorrn). Jag har även haft oturen att generatorn har gått sönder, och den notan slutade på strax över 10000kr (vattenkyld generator). Men jag måste säga att det är helt klart värt pengarna! Trevligare bruksbil är svårt att hitta! (tills M5 kommer ut som touring ;) ) ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
Jag har också bytt kylare på min 4500:-( ink 2 timmar på OK), taskiga kylare är nog inte enbart ett 540 problem (fick byta även på min gamla 525) Batteri 1200:_ är väl också en "förbrukningsvara" Att den skulle vara en dålig vinterbil håller jag inte med om, den klarar alla väglag galant från djupsnö till blankis, då kör jag såklart med dubbat, att köra med fjolldäck häruppe..nix. Jag tror du kommer att bli nöjd med automatlådan, den är grym särskilt i sportläget, däremot är jag inte så impad av den "manuella" växlingen där har man byggt in nåt sorts idiotsäkring så bilen tar över om den tycker att du inte sköter dej. Min bil Länk |
|
|
Med "dålig vinterbil" menar jag inte att den sladdar och tappar fäste (vilket den i&försig gör...) utan mer att kallstarter är hemska för v8an. Det är som att veva ner rutan och slänga ut en hundring för varje kallstart känns det som... Fundera inte så mkt, köp den och funkar det inte utav någon eller flera anledningar så är det väl bara att byta bil igen då... Det handlar inte om VILKEN bil du ska äga resten utav ditt liv utan om hur MÅNGA bilar du har ägt... Sen måste man ju som man ha upplevt en v8 innan man dör... =) |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Det är nog inte lämpligt att sitta och räkna kronor och ören om man ska ha 540 som bruksbil för då har man förmodligen egentligen inte råd och det blir en massa kompromissande. Räkna 25-30% högre konstnader än din fd 528. En manuell är dubbelt så kul som en automat :) men är svåra att hitta då antalet tillverkade är begränsat , men kör du 80% i statstrafik är en automat ett måste. ///MVH Hasso Länk |
| Varför är aut. ett måste i stadstrafik? | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Inte ett direkt " ett måste" man är helt klart att föredra av rent bekvämlighetsskäl. ///MVH Hasso Länk |
|
Nu har jag aldrig ägt en e39, men ett flertal olika e34 bl.a. 520 och M5. Skillnaden på vanliga servicekostnader i det fallet var inte så stor, och samma sak misstänker jag gäller bytet e39 528 -> 540. Vad jag försöker få fram här är att det känns lite fånigt att diskutera extrakostnaden för ett par tändstift och ett luftfilter, eller dyrare olja, då den stora skillnaden i driftskostnad är om nånting går sönder, vilket jag skulle gissa att risken är större för på en 540, speciellt om man lider av blyfot. Säg t.ex. att växellådan tar stryk av vridet och behöver renovering, det hade kanske aldrig hänt med effekten i en 528. - G - |
|
| Lådan är av prima kvalité, den är ju anpassad för vridet som motorn erbjuder, så är man inte dum-på-gasen så håller den säkert över 30.000mil... samma med motorn, kör man bilen som den är tänkt så tror jag inte man behöver oroa sig. Risken att en bil med en v6a pajar är minst lika stor. | |
|
Danne! Om du tycker att 528:an är "för liten" är det bara att slå till på en 540. Personligen kan jag bara referera till egna erfarenheter, och kan då konstatera efter att ha ägt (och kört en hel del mil med bla, en M535i , som inte var så där ruskigt ekonomisk, vare sig på försäkringsfronten eller bensinförbrukningen). Soppaförbrukningen i stan på 540:in(o vintertid) är smärtsam, har tyvärr ej erfarenhet från sommarkörning från 540:in, Men det är bara att se till sig själv. Varför blev jag nyligen ägare till en 540. Ja, inte var det för att det är en ekonomisk försvarsbar bil, NÄÄ, hjärtat vann matchen över hjärnan. Kan bara konstatera, Dyr bil i försäkring o soppa, men så ruskigt kul varje gång man vrider igång den. Fy tusan vilken underbar bil o vilket skjut i bilen. Av några andra som är ägare (känner själv några), säger det att kvaliteten på bilen gör att den inte står på verkstaden så ofta, o gör att kostnaderna ligger mer på försäkringen och bränsleförbrukningen. Så det är upp till dig att känna efter om du vill ha en MER ekonomisk helhetsbild, eller låta känslorna flöda. Vilket du är tycker o bestämmer, tänkt på att det är säkert många som skulle vara helt nöjda att åka i en 528:a |
|
Danne L |
jag måste ju säga att hjärnan säger nissan micra med dagens bensinpriser ;) men hjärtat säger 540 och så kommer det nog att bli, nu gäller det bara att hitta en fortsätta gärna med jämförelserna mellan 6an och 8an det e väldigt kul att höra vad alla tycker |
|
Danne L, jag har en RangeRover med v8 med automat och konstant fyrhjulsdrift som vinterbil (och garagebil). Tror nog inte att jag vill ha en micramotor i den , :-D /Mats |
|
|
anlima: Vad har du för sommarbil??? :-O är det inte dags snart..du vet..pelarna..blå "verktygsbänken" /Retstickan Göran |
|
|
En liten korrigering. Byte av luftmassemästare hos BMW kostar drygt 5000kr. Bytte min idag, men det var på garanti så jag behövde inte betala. ///Jesper "Det kortaste avståndet mellan två punkter är alltid under ombyggnad." |
|
|
När jag för några år sedan valde mellan en 528iAT och en 540iAT och då räknade lite på det så kom jag fram till att en 540 skulle kosta ca tusenlappen mer per månad i drift. Hur detta stämmer in på andra beror ju på årlig körsträcka, försäkringskostnade mm. Jag var då 35, körde 2000 mil/år och bodde i mindre stad i en storstadsregion. Valet blev en 540iAT! En 530iAT som jag har nu ligger väl lite mitt emellan i driftskostnaden och även körupplevelsen är väl i relation till kostnaderna. Som vinterbil (i Skåne ;) funkar 540 E39 bra i och med DSC. Jag körde två vintrar på 235/45-17 dubbfria Michelin Pilot Alpin och upplevde inga problem. Sätt på 16" dubbat och den lär gå som på räls. Sen märker man ju av bensinförbrukningen extra tydligt på vintern med dess kallstarter. Under de drygt 3000 mil jag körde med den så låg förbrukningen på ca. 1,35 l/mil i verklig förbrukining (färddatorn visade 1,27). En manuell lär ju dra en hel del mindre verkar det som. Om man accepterar att bilen kostar en liten slant mer än nödvändigt så är 540 klart att rekomendera. I dag så får man i regel mycket bil för pengarna men det gäller att ha tålamod när man letar så man hittar rätt exemplar. Finns mycket skräp till salu... ___ //Ulf |
|
|
Hej, Äger en svensksåld 540iA -00. Betalar 8200 kr helförsäkrat per år med en självrisk på 2485 kr hos Sveland. 540 går snålt vid landsvägskörning. Snittar runt 0.85 per mil i normal körning. När jag kör den i stan så vill den ha cirka 1.5 per mil. Har 235/40 R18 och 255/40 R18 på bilen. Har haft bilen i 2 år nu. Den har gått som en klocka. Under tiden jag har ägt den har jag ine behövt invetsera i några reservdelar förutom vindrutetorkarblad. Har servat den enligt uppkomna intervaller. En helt underbar bil. Bilen är fullutrustad med M-paket. Om du har funderat på en 540 så kan jag bara ge bilen lovord. Visst, det finns billigare bilar att äga men finns det roligare? Jörgen |
|
|
Just hemkommen från en snabbtripp på 34 mil ToR.Slutar aldrig förundras över V8:an så jäkla dragvillig,ligger i 120 sådär och skall göra en omkörning, petar över spaken till sportläge o lägger ner plattan, det bara ryter till o bilen kastar sej förbi, jag bara älskar den här motorn. Spelar som ingen roll vilken fart man ligger i den hittar kraft som en "anabolstinn dörrvakt":-) Testade soppaförbrukningen med färddatorn under 2 mil på farthållare 130km/h den visade 0.87, fast det känns nästan för bra. Om du ännu tvekar kan jag skicka en liten videofil så du får höra motorn morra i kupen:-) Min bil Länk |
|
|
Forry: Lägg ut filen här så vi andra får ta del av den ;-) Autopower.se - Som en enda stor familj :-) |
|
|
Går det att lägga ut såna filer här? Skall redigera den först, vänta er inget under av kvalite, handhållen kamera etc.:-) måste fixa ett fäste framöver som man skruvar fast i nackstödet. Min bil Länk |
|
|
Har du kollat på Alpina B10 från och med -99 då den fick Vanos? Som 540 fast ännu roligare |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.