AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
10.148

Övertyga Mig Om 540 Köp

Sida 1 av 6
Danne L
Tjena

jag sitter här med en 528 -97 som jag tycker är en helt underbar bil förutom en sak, motorn är för liten

Det naturliga valet blir ju då en 540, som kommer att användas som bruksbil till/från jobbet etc

Det jag är lite rädd för är driftkostnaderna
är det mycket myt som ligger bakom att v8 ska vara svindyra att äga?
Jag var på Bmw och kollade lite och säljaren försökte övertyga mig att köpa en bil med liten motor eftersom dom stora bilarna med stora motorer var helt "out of date" och var svindyra att rulla omkring med

Hur mycket dyrare kan det vara än min 528 jag har nu?

Att bensinen skatten och försäkringen är dyrare är ju ganska självklart och inget som stör mig sådär väldigt mycket

Jag betalar nu 12000/år i helförsäkring på min 528 och skulle få betala 14400 för en 540 så 200 till i månaden är ingen större fara

Det är resten av kostnaderna jag är lite fundersam över

Tex insp 1 och 2 hur mycket dyrare blir det på 540 än 528

Och hur mycket dyrare är andra slitdelar?

Kort och gott hur mycket skulle ni gissa att priset på mitt bilägande går upp?

Uppskattar så mycket svar som möjligt, vore kul att höra från folk som äger v8 nu och förut haft v6 och höra vad ni tycker
Servicen är en handfull hundralappar dyrare, inget som i sig gör att man väljer bort 540:n.

Bränsleförbrukningen ökar nånstans runt 20-30% och vissa reservdelar är betydligt dyrare till 540:n jämfört med 528:an. Jag har dock inga prisexempel att ge.
m-
331
m-b
Bmw X4

Porsche 911 Targa 3.0SC
Aldrig haft V6 men haft raka 6or som det sitter i bmw.

Provkör 540in det räcker som övertygelse
an
643
anlima
735iA -87
Stirra dej inte blind på ökad bränsleförbrukning, den hör ihop med körglädjen. Det kan bli en överraskning när du i själva verket märker att den kanske drar mindre än din gamla bil,,,

/Mats
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Precis. Det är främst för körglädjen som man köper en. Min bränsleförbrukning ökade bara marginellt, om ens det, från min förra bil, en 523iA (-97). Snittförbrukningen ligger på 1,18. Även försäkringen ökade väldigt lite, från 4800 till 5500 kr. Har inte hunnit få bilen servad så det kan jag inte uttala mig om. Dock kan jag säga att det är en fantastiskt rolig bil att köra och äga.
A_
638
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Danne L: Jag har gjort det bytet som du pratar om, från 528 till 540.
Nu har jag inte ägt min 540 mer än 2½ månad så mina erfarenheter är lite begränsade.
Som det har pekats ut tidigare så är vissa saker på 540 inte mycket dyrare än till 528. Vad du kan vara säker på är att inget är billigare. I mitt fall så är den mest uppenbara kostnaden att jag gasar mer med 540 vilket ger att mina däck slits snabbare och man får tanka oftare.

Min 540 drar ungefär 3 dl mer per mil än den 528 jag hade. Såg att du bor i västerbotten så det kanske blir mycket landsväg för dig? I så fall skiljer det nog mindre än så i förbrukning om du inte har blyfot. Nu låter 3 dl kanske inte som så mycket men om du kör 1500 mil/år så är det trots allt runt 5000 kr i merkostnad per år.

Precis som m-b sa ovan tycker jag du ska provköra en 540 för att se och känna skillnaden. Men accelereration och hastighet är något man vänjer sig vid. I dag känns det som om min 528 nog var nästan lika snabb som min 540 fast jag vet att det inte är sant. Så stirra dig inte blind på motorn. Om jag var du skulle jag även titta på 530 det är trosts allt 37 hk mer än i 528 och en nog så bra bil.

Personligen ångrar jag inte för ett ögonblick att jag köpte en 540 speciellt inte om den går sönder, då är jag glad att jag inte köpte en M5 ;)
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Det där med servicekostnaden beror ju lite på var du bor, och vem du anlitar för att serva. T ex det där med tändstift, 8 i stället för 6, spelar liten roll då de skall bytas var 10 kmil. Sedan är det väl dubbla luftfilter också. De skall ju också bytas var 10 kmil.
Slitdelar blir förstås dyrare på tyngre och starkare bilar. T ex slits bromsarna mer på en tyngre bil, det gör ju däcken också.

Annars funderar jag också på en 540. Det vore roligt att prova en sådan, men tyvärr kör jag så lite, eftersom jag vill köra mest med min K 1200 RS, som jag köpte förra våren. Den ger körglädje, men man måste ha öronproppar. Motorn hör man inget av, men vinden... Det dånar kring huvudet/öronen...

Leif L
Visa användare
2.145
540is
E39 M5 99' Bi-Kompressor
E39 540iAT 00' Kompressor
540 - behövs inga ytterligare argument.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Leif L: det sitter bara enkelt luftfilter i 540.

Jag har ägt min sedan September 05 och trots att det är vinter så är den underbar, morret från 8:an ger behagliga rysningar. Längtar att få sko om till sommarhjulen. På landsväg är den underbar helt enkelt. det blir ett nöje att köra om Dr Jekyll förvandlas till Mr Hyde och med ett morr är du förbi.
Visst är den lite dyrare men jag tycker den är värd varje krona.
540 ligger ju bra till i pris och har oftast mycket utrustning.

Men om du tvekar. provkör INTE..

Min bil
Länk
an
643
anlima
735iA -87
Danne L : Jag kan intyga att leendet i Forrys face är äkta när han kör 540 istället för gamla "ROD" 525an.

/Mats
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Har också ägt min sen i september -05. Längtar så till när E60 M5-fälgarna ska åka på införl sommaren.
Visa användare
229
Leif L
X3/F25 30d -11
X3 20d -08
528iA T -00
528i -97
K 1200 RS -98
F 650 -95
Forry: Jag gjorde en liten gissning. Sexan har ju luftintaget nere till vänster (i körriktningen) och nere till höger finns täckplattor, så jag antog att åttan tog in luft där.
Kunde ju ha kollat i ETK förstås. Har version 1 2005. Den med nya gränssnittet. Dock saknar jag prislistan.

Leif L
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Leif L. Ok, jag förstår, då kan det ju lätt vara att man drar fel slutsats.
8:an har det till höger i färdriktningen. Gudseklov kanske man kan säja, motorrummet är nog välfyllt som det är med ett.:-)

anlima: jajamän, jag har blivit tillfrågad av tandkrämstillverkarna om jag vill ställa upp på reklamfilm..hehe..Hade jag int vart så jävvla fuul i övrigt så hade jag väl nappat:-) Och jag kommer att smila ännu mer när vi lekt klart med din nya MIGsvets.:)
Faasen..då blir jag nog otäck:)

Min bil
Länk
Danne L
Tack för alla åsikter, kom gärna med flera

Som det känns nu så blir det nog en 540 så fort jag har lyckats sälja iväg 528an

Såg förresten att någon föreslog en 530, har inte dom liknande driftkostnader som en 540?

Det känns inte riktigt värt att byta till en 8a för "bara" ca 30hk till

Det som nog kommer att dra iväg för mig är nog bensinkostnaden, för jag lider av ett svårbotat fall av blyfot med det är inget som oroar mig särskilt mycket.

Det var mer kostnaderna runt omkring för slitdelar och servicar som jag var lite smårädd för.

Men som sagt mer åsikter och allt ni har att komma med är välkommet
530 i e39kaross har en rak sexa på 231hk och 3l. Har liknande prestanda som 535 som har 235hk 96-98 och 245 99-nedläggning(vet inte när 535 lades ned).

an
643
anlima
735iA -87
Kan vara värt att fundera på en sån där grej som piper och tjuter vid speciella tillfällen som kan tex ligga på instrumentbrädan ,framme vid vindrutan. Jag har erfarenhet av hur den kan fungera, för det gör den.

/Mats
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Länk

Mats råd är inte så dumt:-)
Förr räckte det med hon i passagerarstolen men efter 540 köpet så sitter hon bara och njuter så nu man lita till "Anlimasystemet"

Min bil
Länk
Hade 520 förut och rullar nu i 540. Skillnaden i karaktär på motorerna är som dag och natt, 8:an ger vrid ordentligt fint från låga varvtal men det är först när du kommit upp i runt 4000rpm som den verkligen VRÅLAR till och jag menar verkligen att bilen blir helt galen... =) Du trycker utav bara h#lvete på gasen och TROR du har kickdown och DÅ pressar du foten så hårt att det känns som om golvet ska ge vika och känner att motorn har ännu mer att ge... skön känsla. Provåk!!

Dock måste jag varna dig för att 540 är den i särklass sämsta vinterbil jag ägt. Färddatorn klockar +1,3l/mil och jag kör den till&från jobbet, en sträcka på säg 3mil med mestadels motor- & landsväg.

Kommer INTE att köra 540 en vinter till utan det blir någon sketen vinterbil istället. Att ha sådana bensinkostnader gör ägandet av en 540 ganska trist. Då känns det roligare att plocka fram bilen på vårkanten då den kan ge sig tillrätta för på vinterväglag är den f#n inte kul...

Servicekostnaderna tror jag är desamma som för en 520,525 m.fl. V8an är tydligen slitstark så bilen rullar troligen tills du blivit gråhårig om du skött den rätt. Servade den hos BMW i vintras, insp2 och den gick på 6000kr om jag minns rätt.
Danne L
låter härligt det där : )

har ni några konkreta prisexempel ni som ägt båda bilarna

tex cirkapriset på insp 1 och 2 på dom olika modellerna

tar bilen runt 1.2 liter/mil så är jag endå rätt nöjd jag har mätt min 528 till just över litern/mil så ökningen blir inte sådär otroligt stor
Danne L
har suttit och kollat runt på blocket det verkar väldigt svårt att hitta en manuell 540 i årsmodellerna jag söker

är automan verkligen vanligare, iaf jag skulle inte vilja ha aut på en sportbil
7 serien kan jag förstå men inte riktigt på 540 hur bekvämt det än må vara
Danne L
Förresten

Glömde en sak till

Hur mycket räknar ni 540 ägare att bilen kostar i månaden om man nu inte räknar bensinen eftersom vi alla kör olika "ekonomiskt" och olika långt

Redovisa gärna vilka kostnader ni har

Tack igen för alla åsikter som har kommit in såhär långt

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.