|
|
|
|---|---|
|
Visst har den enkelvanos? funderar på att köpa en 325 -93 som knackar något från motorn, låter som kamaxlarna (kanske räcker att rengöra lyftarna...) Hur är det att byta kamaxlar i dessa? måste toppen bort eller går det på plats? vart köper man kammar samt pris? Mvh Micke Gasar Tills Det Rasar | |
| vad jag vet så är kammarna inte nåt som brukar bli dåliga på dessa motorer, kan mycket väl räcka att byta olja så hydrallyftarna kan jobba lite lättare! | |
|
Okejs, men om det skulle vara så illa, hur är det då? motorn kanske heter m52? kanske inte räcker att byta olja, kanske måste ta lös lyftarna och rengöra dom, så då måste jag ju ändå bort med kammarna? Gasar Tills Det Rasar |
|
|
Orginalmotorn i en 325 från -93 heter m50b25 och har enkelvanos. knackar det ordentligt så tror jag inte det hjälper med ett oljebyte. Det brukar ju oftast bara hjälpa lättare tickningar. Lycka till! |
|
|
som sagt, min huvudfråga är är det bökigt att få lös kammarna samt går det utan att ta toppen? vart köper man nya samt vad bör man betala. Gasar Tills Det Rasar |
|
|
Kammar sitter med överfall (äntligen)och går utmärkt att plocka utan besvär. Tänk bara på att vid montering att dra överfallen med känsla,kammen/arna är långa och momentet blir lätt högt på mitten. Men jag har inte stött på nån M50 än som har slitna kammar. Mvh/Micke Min 02sida Länk |
|
|
okejs va bra då kan man ju lätt ta kammarna och ta lös lyftarna och rengöra dom, men om kammarna är dåliga då, vart köper man billigast kammar? Gasar Tills Det Rasar |
|
|
När jag ägde 325i-94 för några årsen fick jag knack i motorn, verkstaden sa att det var en kamkedjesträckare..Fel...Vanosen sa de, vi byter den...Fel igen..Tillslut kom de fram till att va-pumpen var kaputt och framkalla ett lager/knackljud som de aldrig hört förut på en m50b25, behöver inte vara så för din del men pröva att ta bort remmen för vattenpumpen och starta, lyssna endast en kort stund helst med kall motor. mvh |
|
|
Okejs tack för tipset men är nog säker på att det är från kammarna ljudet kommer, vad kan rackla med vanosen? Gasar Tills Det Rasar |
|
|
dyra fel med vanos? Gasar Tills Det Rasar |
|
|
Ja, dyra fel med vanosen. Men ytterst sällan som dem havererar, drabbar ofta m3 3,2. Sök och läs lite om vanos så får du en uppfattning om hur den funkar och vad som brukar paja. Kammarna på m50/52 är av god kvalité och brukar sällan bli dåliga men har du en misskött motor så är det ingen omöjlighet. Har du kikat på kamnockarna så de är släta och fina? Känn med nageln. Annars om du misstänker igensatta lyftare så kan jag rekommedera bilstein engine flush. En invändig motortvätt och har man en motor som gått långt och lite små missljud så kommer det hjälpa. Sök på engine flush, jag har själv gjort det med gott resultat. Därefter kan du ju testade med att hälla i Castrol TWS 10w-60 som är känd för sin tystnande egenskap. |
|
|
Att tänka på när man plockar ur kamaxlarna ur M50TUB25 (Som M50 med vanos och gjutjärnsblock heter) är att dom kan gå av. Man bör ha ett specialverktyg. Läs mer här: Länk |
|
|
okajs, vad kan jäklas med vanos om det låter som slitna kamaxlar? Gasar Tills Det Rasar |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.