AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
922

vilken olja till 328 ic e46

Visa användare
7
poikis
335 2007 m-sport sedan svart
är castrol 0-30 hel syntetisk bra ???

Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
1:a val EDGE SPORT 0W-40
2:a val GTX MAGNATEC 5W-40

Det är vad castrol rekomenderar till din bil själv kör jag med gtx magnatec

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
GTX magnatech är ingen höjdare enligt mitt sätt att se det...dels är det en högraffinerad mineralolja (oavsett vad Castrol valt att kalla oljan) och dels verkar det som om flera som slagit den oljan i motorerna fått ventiltick och annat "oljud" (som iofs försvunnit när de bytt till annan olja).

Oljan skall vara BMW longlife-98 - klassad till att börja med!

Det finns ganska många oljor som klarar klassen så du behöver inte stirra dig blind på Castrols produkter.

Castrol har flera oljor med 0W30-viskositet så frågan är lite svår att svara på.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Tror nog det går alldeles utmärkt att köra på Castrol slx 0w-30. Om jag inte har fel så är det just den oljan dem har i på BMW när vi lämnade in en 325ci -01 till Borgs bil i vällingby.

Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
Har kört med magnatec i både min förra 323a och min nuvarnade ..har aldrig vart med om något ventiltick ...var på kurs med castrol för några veckor sen och dom tyckte magnatec funkar alldeles utmärkt till min 323 00a men som sakt edge 0w-40 är stråt vassare så den blir det nog till min nästa service

Visa användare
110
jonais
330 Coupe -07
och edge sport 0w-40 är en bmw longlife olja så den kan du absolut köra med

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Jovisst kan man köra på Magnatech, men man får en sämre olja än om man använder en riktig syntetolja!

Som sagt, stirra inte dig blind på just Castrol, som har ganska dyra oljor i förhållande till vad man får... ;o)

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.