|
|
|
|---|---|
|
Tjenare. Jag ska byta olja och filter i min bmw, och många tjatar om att jag sa köpa originalfilter och inte något annat! Har du ett vettigt svar som förklarar varför det är så himla noga förutom att Original är bäst!? Jag vill veta vad som är så speciellt med originalfiltret då jag inte har en BMW handlare i mina trakter. Mvh Patrik Mr P | |
|
Anledningen är att du då får ett filter som med 100% säkerhet är bra och kommer trivas tillsammans med din motor. Köper du exempelvis ett filter på biltema kan du få ett som är i princip lika bra, har du otur kan du dock få något riktigt skräp. Köper du filtret på t.ex. mekonomen eller autoexperten behöver du inte oroa dig speciellt mycket. Då kan det tom ofta vara samma lev. som till BMW. /Fredrik "Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen." |
|
|
Har väl att göra med kvalité och att du får "rätt" filter. Att du får rätt storlek på tätheten på filtret, allså hur många microns stora partiklar det släpper igenom. Ligger väl på en 20-25 micron, köper du en BMW orginal så får du ju säkert en med rätt täthet, köper du ett annat så är det inte lika säkert att du får samma filtreringsförmåga hos filtret. Det är ju dem här små partiklarna som bidrar till slitaget i motorn i längden. |
|
|
Just det, det som Andersson_CSI var inne på. BMW orginal är har en leverantör av t.ex. termostater. Det som säljes som "Orginal" hos åf är en Wahler termostat som kostar ca 350 till min bil, exakt samma termostat finns hos mekonomen och kostar där 250 kr. Då är det bara dumt att köpa från bmw åf om man nu inte är förtjusigt i den lilla påsen termostaten ligger i, hos mekonomen får du den i Wahlers orginalförpackning. Så det lönar sig att kolla upp vilket fabrikat vissa saker har och därefter köpa dem på billigast stället men se till att det är rätt pryl man köper. |
|
| Finns det några riktiga pengar att tjäna på att köpa annat än original från BMW, till min kostade det 119:- hos bmw i stan. Hos mekonomen 103:- :) | |
| Oljefilter vad var jag dillade på om. | |
|
I vissa fall är BMW orginal faktiskt billigare än t.ex. mekonomen osv. Man kan inte kolla upp oljefilternas partikelgenomsläpp nånstans eller? Skulle vara intressant att veta. |
|
| Hittar man billigare delar hos bmw original än hos mekonomen så ska ska man säga till. Mekonomen har nämligen som policy att vara billigare än original och således ska de sänka priset direkt. | |
|
För några år sedan bröt jag isär två gamla filter - ett orginal och ett typ biltema - och gissa vad som fanns inuti... jorå exakt samma filter. partnummer och allt stämde. Och andra sidan ser det ju inte så rejsigt ut med ett biltema filter under huven och det är ju ingen större skillnad i pris som sagt. |
|
| även biltema får grejor från samma tillverkare som bmw, men inte alltid, ta tex kamrem som är viktigt, det skulle aldrig ja köpa på biltema! | |
| alltså att köpa oljefilter från bmw och få det hemskickat till dig, vad kan det kosta? 200kr? snåla inte med sånt. På min satt t.ex. biltemafilter som knappt gick att få av då gängerna inte passat riktigt. som tur var gick det nya orginal på utan problem. | |
| Vad det gäller luftfiltrerna från BIltema vs andra så skiljer det, vet en som haft isär flera olika och jämfört, Biltema hade helt klart färre varv papper än de övriga, således tillåts mer skit slinka igenom. Men som sagt kör man normalt vid normala förhållanden och servar inom intervallet lär det inte vålla några problem. Kamrem och andra "säkerhetsdetaljer" är dumt att chansa på plagiat, typ Biltema då slutnotan om något går snett har en benägenhet att sluta på betydligt mer än mellanskillnaden mellan originaldel eller Biltema. | |
|
Pallet undrar du orginal filter eller sportluftsfilter. Kan säga med stor säkerhet att Mekonomens Luftfilter är samma som Bmw säljer. NI kan då göra följande. Kolla på BMW orginal luftfilter, på sidan har du ett BMW eblem sen har du ett nummer som brukar börja på LX tex i ditt fall LX343 Sen åker du till Mekonomen och kollar på deras filter. På sidan står det Mhale sen står det LX343. Samma filter men olika prislappar och märken. Kärt namn har många Namnoch priser :). BMW- När du älskar att köra |
|
| Biltema har vad jag hört ofta likadana eller likvärdiga delar numera. Detta pga av nya reglementen. Många Bmwdelar har försvunnit ur Biltemas sortiment pga att de inte höll måttet. Detta vet jag dock inte från fakta. Någon som VET säkert? | |
|
Hej, I denna tråd finns en jämförelse mellan biltemas oljefilter och BMW orginal som jag gjorde i höstas. Länk Lars Finbilen:Länk |
|
Bmw Leffe81 |
Jag kan säga som så, at dte spelar ingen roll oj man köper filter på biltema eller inte, jag har kört sommaren på biltema filtret i bilen, samnt att jag innan dess ochså körde med biltema filter, o inte blev dte något fel på bilen för att jag gjorde det. Dom små små konen som filtren släpper igenom dom har redan pajat sönder innan dom kommer in i motorn. Samma sak gälelr med sportfilter, om dom vore så dåliga varför skulle alla köra med dom för.? Inte skulle jag ha gjort det ialal fall, om jag ahde slängt ut en 200,000 tusen på en motorn, det förstår ju vem som helst ju. Så det är mycket myter runt detta. |
|
Jag har sågat isär ett biltema filter och en Mhale filter resultatet var att biltema filtret hade grovare papper som såg ut att kunna smula ner sig jämfört med mhale där pappersfiltret såg riktigt fin ut. Back ventilen på biltemas filter var undermålig så det bara sjöng om det. Valfriheten finns :), man köper där man tycker det är prisvärt ! BMW- När du älskar att köra |
|
|
Det är fritt fram för var och en att göra vad de vill. Själv köper jag alltid reservdelar motsvarande originalkvalité. Om det sedan står Mahle, Mann eller BMW på ett filter är av mindre vikt, eftersom ett BMW-filter kan vara tillverkat antingen av Mahle eller Mann :P Att köpa reservdelar på Biltema skulle jag aldrig få för mig. Jag har jobbat i reservdelsbranschen i över två år, och jag anser mig således ha bättre insyn än de flesta här, och framförallt bättre än de som naivt hävdar att "man minsann visst kan handla allt på Biltema". Jag köpte också reservdelar på Biltema, men det var innan jag visste bättre... Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
Kalle, visst kan man köpa reservdelar på Biltema OM man köper selektivt! Vissa produkter (främst de som är små omsättningsmässigt verkar det som) kan vara av samma leverantör som säljer till t ex Mekonomen och "auktoriserad verkstad". Exempelvis har Biltema en del lyktglas som är gjorda av Bosch (är originalförpackning från dem) och vissa andra delar är utseendemässigt identiska som originaldelen etc. Dock finns det många reservdelar som verkar vara av väldigt låg kvalitet och många delar har väldigt "grov" finish. Dock är det ett problem som jag ser och det är att de verkar byta underlevernatörer ganska ofta och därför får man vara observant på om det verkligen är samma artikel man får (från samma tillverkare). Har man köpt en bra produkt en gång (kanske t om från "originaltillverare) innebär inte det att det är samma tillverkare och kvalitet på delen nästa gång, även om de har samma artikelnummer. Det senare hände mig en gång när jag skulle ha ett krängningshämarstag till en Citroen BX. I hyllan låg två utförande på staget med samma artikelnummer, den ena varianten såg exakt ut som originaldelen och hade hög finish, den andra varianten såg "rå" ut och var mycket grövre dimensionerad och inte alls så smäcker materialmässigt som den andra. Oljefilter skulle jag dock inte köpa hos dem med tanke på hur de filter som jag tittat på, ser ut. (de kanske har några filter av bättre kvalitet/finish) Oljefilter är inte dyra i "originalkvalitet" hos BMW eller Autoexperten/Mekonomen/OK-Q8 etc., därför finns det inte heller några stora pengar att spara genom att gå ner till "billiga" filter. Får man ett dåligt oljefilter kan dock effekten bli kostsam... Ett filter skall inte bara filtrera bra, det skall även ha rätt flöde (annars får man för låg oljecirkulation), tåla sura restprodukter i oljan utan att lösas upp, tåla tryckstötar, inte kollapsa när oljan är tjockflytande vid kalla temperaturer, ha backventiler som fungerar (finns iofs i filterhållaren i BMW) och ha en bra fungerande övertrycksventil som låter oljan passera genom filtret om det av någon anledning skulle vara igensatt (bättre med skitig olja i motorn än ingen alls..., den funktionen sitter också i filterhållaren hos moderna BMW) - det ställer faktiskt en del krav på tillverkningen! Med andra ord: köp med urskiljning hos Biltema, så kan man göra en del "fynd", dock köper jag personligen inte några oljefilter där... Mvh BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.