AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.007

Service Inspection II

Visa användare
15
Ralf
325iM -90
Hej!

Dags för den dyra servicen. Första gången jag lämnar in BMW´n på service (har bara ägt den drygt ett halvår). Några tips? Hur viktig är egentligen BMW-stämpeln? På BMW kostar den ca 5000kr, Tyska Bil ca 4000kr och Motordepån ca 3500kr. De två sistnämnda stämplar tydligen, men är inte auktoriserade för BMW.

Någon som kan sprida lite ljus i mörkret?

Ralf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tjena Ralf!
En fråga, vart ligger dessa?
Jag har gjort såhär med nyare bilar jag haft, tom 10-15000mil har BMW fått serva sedan har en icke aukt, men tidigare aukt verkstad fått serva bilarna. Vid speciella problem får Aukt verkstad se till det hela då de har de senaste i datorväg mm. Aukt BMWverkstaden brukar ligga en bit högre i timpeng än icke aukt.
Huvudsaken är ju att bilen är servad, sen känns det kanske bättre om det finns viss bmwkompetens på verkstaden som skruvar, utan att det för den skulle behöver vara auktoriserat.

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
Visa användare
604
NP
528iA -97
R1100RS -94
Jag tycker att det skall vara auktoriserad verkstad så länge det finns garantier kvar på bilen. Du har fortfarande rostskyddsgaranti kvar på din bil och, vad jag har förstått, BMW kräver att bilen skall vara servad hos dem för att åtgärda rost på garantin.
Detta gäller naturligtvis om din bil tidigare är servad hos BMW.
Sedan är det väl så att BMW har mest erfarenhet för just BMW och kan alla knep så det kan väl löna sig om man skall felsöka. En service är inga konstigheter i sig (efter att alla garantier är ute) eller om det är något enkelt som t ex byta bromsar eller skivor. I andra fallet är det väl OK med en ickeauktoriserad även före garantiernas bäst före datum.

Mvh

/NP
Visa användare
15
Ralf
325iM -90
Tjena Asken

Priserna gäller i Stockholm med omnejd!
Anledningen till att jag frågar är att jag blev väldigt missnöjd med BMW i Solna´s jobb på min bil sist jag lämnade in den. För det första så bytte de fler saker än överenskommet, därmed en mer än dubbelt så dyr reparation än vad som var sagt. Samma dygn som jag hämtade ut bilen, fick BMW hämta den med en bärgare för att dom hade gjort ett dåligt jobb. Dessutom nu flera månader senare, misstänker jag att dom har orsakat luft i mitt kylsystem vilket har lett till mycket huvudbry innan jag kom på vad det var som var fel. Känns mycket tråkigt att lämna in den till klantar och dessutom betala dyrare för det, endast för att få en riktig BMW-stämpel i servicehäftet. Hade jag haft stämpeln och programmet "Carsoft" på laptopen så skulle jag helst göra jobbet själv. Inte för att jag är ett proffs på att mecka, utan för att jag är mycket mer nogrann än vad dom är...

Hur som helst, tack för tipsen!

Ralf
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Motordepån Veddesta antar jag att du menar.
Visa användare
15
Ralf
325iM -90
Japp, Motordepån i Veddesta. Hade du hört negativ kritik mot dom eller hade du bara inte hört så mycket possitiv kritik? Har hört talas om att det skulle finnas/funnits en motordepå i Huddinge, men hittar inget telefonnummer, så dom kanske har bommat igen.

Ska absolut ringa och kolla med Bromma bil, fast varför är inte dom auktoriserade längre? :-)

Ralf
jo
36
johan_frajdin
525i -91
Corvette -74
Synd att du inte bor i Göteborg, för då hade jag kunnat rekommendera Göteborgs Bilservice (servar bara BMW).
3000 spänn betalade jag nyss för en Inspection II där, och jag lovar dom är både proffsigare och trevligare än på BMW.
Det är som att gå till tandläkaren ungefär; "beläggen är lite dåliga, men inte värre än att du kan ta det nästa gång du kommer hit."
En seriös verkstad skall ju inte propsa på att du skall byta varenda skruv i hela bilen, bara för att de vill lägga dyra timmar på din bil...
/Johan
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Honda CB 650-82
Captur Intens II-19
Runt 3500-4000 är nog svårt att komma under matrialet
kostar runt 1500 netto(Inköp) + olja + ca 3timmars jobb, bromsar ska ju rivas för inspektion ody.men det priset gäller med en timdeb på ca 390 kr tim.
gäller mann filter bränsle,luft,olja och kupefilter av annat märke.Champions 2 elek. stift.

MVH
Hasso
Visa användare
15
Ralf
325iM -90
Fick ett kanonpris på Bromma bil! Dom skulle ha 3000kr för servicen, och han poängterade att det skulle kosta extra om man skulle byta bromsar och 450kr extra om man skulle byta bromsvätska. Men vad jag förstår så kostar det väl extra vart man än vänder sig. Med rekommendation från dig Asken så blir det nog Bromma bil.

Tack för inläggen gott folk!

Ralf
Visa användare
464
Pewe
BMW X3 xDrive 20d (-15)
Är det Bromma Bil på Missionsvägen ni pratar om?

Mvh
///Pewe
BMW E28-registret #157
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Insp. 1 kostar 3000:- = Motorolja,oljefilter.tändstift,luftfilter och allmän
genomgång.
Insp 2 kostar 4000:- = Som ovan + bränslefilter,bakaxelolja,kupéfilter och
bromsvätskebyte.
Jürgen Weise Racing, Tyresö

Ingen erfarenhet av honom, bara ett kostnadsförslag som jag hade liggandes.
BMW jonas
fy fan vad dyrt fan dyrare en service på min kawasaki ninja nej jag lämnar ner min bil hos en kille i älvsjö firman heter lack o plåtverkstan i älvsjö han e betydligt billigare o jag vet vad han går för alltid ett super jobb rekomenderar honom till er han ger er stämpeln också maila mig på jonas.hedenberg @telia.com så kan jag fixa billig service åt er som vill ha det lycka till med era bilar
Jonas, är det verkligen rimligt att jämföra en service på en motorcykel med en service på en bil??

PJ, insp1 innehåller ofta inte tändstift (M40, M50) eller luftfilter. Kupéfilter verkar ligger i båda servicearna. Insp2 innehåller ofta växellådsoljebyte. Och så vidare, kolla i serviceboken.
Jirar
Servade min bil senast på ett ställe i Lidingö(Aukt verkstad, Blombergs Bilservice) visserligen bara en Insp1 men ändå, jag var helnöjd,verkade vara schyssta killar som man även kunde fråga om lite saker gällande bilen utan att dom svarade lämna in den så får vi kolla vad det kan vara.
Sen tycker jag personligen att du skall ta en Aukt verkstad vid service av bilen,tycker inte att du skall
snåla när du har köpt så pass dyr bil.
Lycka till

Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
Att det är en aukt. BMW verkstad betyder inte att det är bra personal... Lita hellre på omdömen som andra ger som varit på verkstäder!
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kostnadsförslaget som jag bif. är till min 740 och borde gälla samtliga med M60 motorn.
Byter han de delar som normalt inte ingår i service får man väl räkna det som bonus:-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.