AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.258

Silikon + baselement = ?

pe
110
peeak
525i -93
Hej

Jag håller på och snickrar ihop en baslåda. Lådkonstruktionen kräver att jag monterar baselementena innan lådan är helt klar. Därmed blir lite svårt att eftertäta med silikon. För som jag har förstått det angriper ättikan (som silikonet avger när det torkar) baselementena.

Kan det fungera att dra en plastpåse över baselementena och täta runt om med tejp och sedan lägga på silikon i fogarna i lådan?

Mvh Tobias
Vanlig silikon på tub finns även utan ättika, men det finns även bättre produkter, t.ex polyuretanbaserade, Sikaflex är en sån produkt, finns i många kvalitéer.
Personligen använder jag trälim av god kvalité, det blir tätt och starkt.

FP
pe
110
peeak
525i -93
Tack för svaret! Då gör jag på samma sätt och nöjer mig med endast trälimmet.

Mvh Tobias
pe
110
peeak
525i -93
För att inte missuppfatta dig. Menar du att du nöjer dig med trälimmet du limmar och skruvar ihop delarna med. Eller lägger du även på en fog med trälim efteråt?
Robsarve
Sågar du illa så finns expanderande trälim från t.ex Casco. Sagda bolags Lim&Tät är trivsamt användbart och så klassikern PL400.

tycker Erik

Robsarve
Sågar du illa så finns expanderande trälim från t.ex Casco. Sagda bolags Lim&Tät är trivsamt användbart och så klassikern PL400.

tycker Erik

pe
110
peeak
525i -93
Det är fint och rakt utsågat. Och jag använder casco trälim :)
Bl
211
Blackrose
520iA Touring -93
Silikon i närheten av all slags "elektronik"är döden!
Riktigt så kan man nog inte resonera. Massor av kretskort som jag kommer i kontakt med och reparerat osv sen många år har komponenter direkt fixerade med silikonbaserade lim och fästmaterial (och även andra, smältlim, kontaktlim mm).
Funkar bevisligen bra, mycket närmare elektroniken kan man inte komma...)

Silikoner och alla dess varianter på lim och fixering, tätning osv är många och kan säkert ha olika egenskaper. Man hör liknande generaliserade om plaster och deras egenskaper rätt ofta. T.ex att alla bränder med plast inblandade är rena döden för allt och alla i närheten. Ändå är vissa plaster eftertraktade vid viss typ av förbränning pga just dess goda egenskaper mht harmlösa utsläpp och dess höga energivärde.
Vill du utveckla dit resonemang angående silikon så är jag intresserad, alltid kan man lära sig nåt nytt...)

FP
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.