AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
3.409

Försäkring med väldigt hög självrisk.

Läste för ett par månader sedan att något försbolag skulle starta en ny typ av försäkringar där självrisken skulle ligga på typ 10.000:- vid vagnskada och på detta sätt sänka försäkringen rejält.
Låter som en vettig försäkring för mig som aldrig utnyttjat min bilförsäkring på 10år.

Har jag haft parkeringsskador har det blivit billigare för mig att själv leta upp någon lackerare som fixar skadan än att pröjsa 5000:- i självrisk.

Bör väl tillägga att jag idag får betala ca 15.000:-/år för en svsåld 528-00, med en självrisk på 5000:-

Så är det någon som vet om/var denna försäkring finns eller hört talas om den?
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
paaman: Trygg hansa kommer ändra sina valbara sjr på vagnskadan till max 9000 tusen per år från 1/4 06 om 2 veckor alltså i dagsläget är max 5 lax högsta sjr.
Det för att många vill ha vagnskadan som ett katastrof skydd och som du "löser" små skador själv!

Mpower
Härligt!! Hoppas jag kan sänka mina föräkringskostnader nu.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Vad är då syftet med en helförsäkring om självrisken ska ligga på 10 000 kr + undrar jag?

___
Vagnparken: Länk
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

För mig kostar det 15000 kr/år att försäkra en 330i. Vagnskadan ligger då på 5000 kr/år med 6000 kr i självrisk. Säg att dom höjer självrisken till 10 000 kr. Vad kommer då min vagnskadepremie bli, som bäst 3500 kr kanske. Då har jag ändå en total försäkringskostnad på 13500 kr.

Det jag skulle vilja höja självrisken på är delkaskon. De hävdar ju ändå att bilar med startspärr och larm inte går att stjäla så vad är det som driver upp den premien, alla parkeringsskador?

//Stenback
Mugge: Därför att jag endast behöver min vagnskada om jag kvaddar hela bilen, d.v.s krockar den så pass kraftigt så att det bara är att skrota den eller fixa den för 50.000:-. Då känns helt plötsligt 9.000:- inte så farligt när man tänker på att bilen är värd runt 100.000:-.
Som jag tidigare skrev så får jag nu betala 5000:- vid krock och eftersom jag kör hyffsat försiktigt så har jag på 10år aldrig behövt utnyttja min försäkring även om jag haft parkeringsskador då det blivit billigare att fixa egen lackare/plåtis.
Summa summarum på 10år om jag kunnat spara säg 2000:- på vagnskadan så blir det 20.000:- d.v.s två självrisker á 9.000:- och detta trots att jag varit fullt försäkrad. Om jag lyckas göra om samma bedrift mina nästa 10år har jag sparat in ytterligare 20.000:-. Men OM jag lyckas kvadda bilen och jag orsakat olyckan får jag skylla mig själv och pynta 9.000:- i självrisk, men det är ändå en hyffsat bra deal med tanke på att bilen kostar en del.
Vari ligger ?
Skulle gärna betala 9.000 i självrisk på delkasko också.

Så här ser min billigaste heförsäkring ut:
15.203:- med självrisk på 5.000:- vid vagnskada
Trafik: 3.164
Delkasko:6.112
Vagnskada:5.927

Att ha låg självrisk gynnar dom som ofta utnyttjar försäkringen. Jag som aldrig använt den missgynnas p.g.a högre premie. Men om bilen skulle brinna upp, bli stulen eller kvaddas så är 9.000:- småpengar jämfört med bilens värde.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
paaman: Du har hajjat helt rätt :-) och sjr på 9000 är till för dem som resonerar som du.
Men om den brinner upp så har du inte förhöjd sjr inte vid stöld heller, nästa sjr att höja är Trafikförsäkringen den är ochså valbar och borde sänka en premie på 3100 kr en del.

Tyvärr går inte TH hand i hand med Bmw men ring och kolla 1/4 då får du svart på vitt!

Mpower
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo... så länge man har en bil som är tillräckligt dyr så kan det ju vara ett alternativ. Frågan är om det finns tillräckligt många som resonerar så för att det ska motivera bolagen att börja erbjuda denna typ av försäkringar

___
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Stenback: Parkeringsskador går antingen på trafiken eller vagnskadan!

Mpower
Mugge: Är rätt många som har betydligt dyrare bil än 100.000:-. Tycker redan självrisken är ganska hög, som jag redan sagt så är det sällan motiverat att använda försäkringen annat än vid stor skada (ialla fall för mig).

Skulle jag sänka min självrisk till 3000:-vid skada skulle min års premie ligga på 16.873:-/år. Alltså en skillnad på 1670:-/år. Då kanske du förstår hur många kronor jag sparat genom att höja min självrisk till 5000:-/år.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
Jo jag förstår att det finns pengar att spara... men du är ju en bra kund för FB som bara betalar in en massa pengar utan att skapa några större utgifter för FB. De vill nog inte förlora dig som kund, Så du har ett bra förhandlingsläge.

___
Visa användare
8.958
acey
GT3 RS
M3 Touring
Kul om man råkar krocka tre gånger på ett år av någon anledning och får betala närmare 30,000 i självrisk!
acey: Ja och om man krockar fem ggr på ett år så får man pynta 50.000:- i självrisk!!! Men seriöst är man så klantig får man skylla sig själv. Kanske man ska fundera på att köpa ett busskort istället för att trissa upp andras premier.

Mugge: Vet inte om jag haft tur eller bara är en så otroligt skicklig bilförare ;) men vågar ändå inte köra utan helförsäkring på de dyrare bilar jag haft. Dock har jag kört många år med trafikförsäkring på bilar värd 50.000 och mindre, men där någonstans drar jag gränsen.
MuProPro-medlem
7.993
Mugge
F20 - 116d -16
991 - 911 Carrera 4 - 13
En olycka kommer aldrig ensam sägs det... Även om jag aldrig vållat någon olycka så har jag sedan jag tog körkort 1998 blivit påkörd 6 gånger.

3 gånger har folk backat/kört in i min parkerade bil.
2 gånger har folk kört in i min bil bakifrån i korsningar/rödljus.
1 gång var den omkörande bil som fick slut på omkörningssträcka och blev tvungen att väja in mig för att inta frontal-krocka.

Varje gång det varit en olycka så har det följts upp av en ny olycka inom en månad.

Jag har alltid haft bilen trafikförsäkrad, men å andra sidan så har jag inte bilar som varit dyrare än ca 35 000 kr.

___
Mugge:
Du är bilplåtslagarens och lackerarens bäste vän!! ;-)

///
Min BilBlogg & Slippa-bli-blåst-guiden: Länk
Härligt, har kollat på trygghansa nu för att se hur mycket jag skulle sänka min försäkringspremie vid en höjning på självrisken till 9000:-.
Håll i er nu, genom att betala 4000:- mer per år skulle min försäkring ändras 0:-.
Vilket jävla skämt!
Helt klart att trygghansa inte vill ha mig som kund. Det enda dom har gjort är att ändra självriskerna inte premierna. Så om jag skulle öka min självrisk från dagens 5000:- till 6000:- som den är idag skulle jag få betala 800:- mer per år trots att jag höjt självrisken med 1000:-/år.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.