|
|
|
|---|---|
|
Hej är det någon som har bytt dieselpump på en 525 TDSA TOURING... är det svårt å krångligt..... Men finns det någon i norrbotten som är duktig på det här å vill tjäna lite "uganda dollar" å hjälpa mig, så vore det jätte snällt. Så finns det någion vänlig själ så maila mig gärna.......... Mvh Niklas hedborg55@hotmail.com Riktiga män luktar DIESEL | |
|
Tid 1-många timmar Svårighet 8 Verktyg: vanliga block och hylsnyckar och insex nyckel. öppen ringnyckel 13mm Specverktyg: avdragare till pumpdrevet och stopppinne till svänghjul kan man kanske låna på bmw eller köpa. Börja med att ta av oljepåfyllnings locket och vrid motorn så att nocken som du ser genom hålet pekar på skärmen vid passagerar sidan, då är du vid rätt hål i svänghjulet som du skall stoppa i låspinnen i. Pinnen stoppar du i på förarsidan av motorns bakkant, det sitter en plastplugg i hålet. Steg två demontera fläkt och fläktrem skruva bort remspännaren (skruv nr 6,8,4) Länk Iinnanför spännaren sitter muttern (nr3) Länk till pumpen lossa denna och tappa inte den eller brickan och skruva på avdragaren men dra inte loss pumpen. Steg tre demontera insug glöm inte elkabeln på detta nu så ser man pumpen bland spridar rör och annat. Steg fyra demontera spridarrören (nr 7och8 i länken), elkabeln på pumpen, bränsleledning (nr18) och returslangen (nr13) Länk Markera på på motorn och på pumpen med en rits hur den sitter innan du släpper på pumpen. Lossa pumpen genom att släppa på mutter (nr5) och motsvarande på andra sidan och sedan skruvarna (nr8 och 10) Länk Drag senan loss pumpen med avdragaren och så ska det bara vara att lirka ut den och skeppa till närmaste dieselmek men låt avdragaren sitta kvar på drevet så att detta inte ramlar, fall du inte är sugen på en del extratimmar mekande. Den nya pumpen skall dras med 55nm och monteras lika som den gamla pumpen, då skall bilen vara körbar så man kan föra den till dieselmeken för in justering. Lycka till och dubbalkolla så jag inte glömt något då det var 1,5 år sedan jag bytte pumpen. |
|
|
Tackar så mycket för svaret Bagarn..... Men jag ringde till Englunds i luleå, och dom ville ha 3500:- för pump byte och inställning av kammen å så, så jag lät dom göra det. Men tackar tackar för svaret Mvh:Niklas Riktiga män luktar DIESEL |
|
| Bytte pump på min Tds E39 kostade 2500kr på dieselverkstad. | |
|
2500:- det var faktiskt riktigt billigt, för jag ringde till Dieselservice på storheden i luleå, dom ville ha 5000:- för pump byte..... Så då tog jag BMW, sen fick dom även byta stötdämpar lagret i bak åxå, när jag ändå var inne hos "farbror doktorn" =)) Niklas Riktiga män luktar DIESEL |
|
| Du skulle hört med Wibergs i Luleå det är en Bosch verkstad ..kanske inte är någon prisskillnad men det är märkesverkstad för din pump.. | |
|
Oki, ja wibergs hörde jag aldrig med.... Ja men då vet jag ju iaf. till nästa gång.... =))) Niklas Riktiga män luktar DIESEL |
|
| måste man inte tajma in pumpen vid montering? finns det inte nåt tajming hål i pumpen ? tänkte försöka byta pump på min bmw .. | |
|
Har ett kvittrande ljud från min 525 tds -97 E39. Tänker mig att det skulle kunna vara pumpen. Är det ett tecken på att den börjar ge sig? |
|
| Kvittrande ljud är snarare ett lager i ett remspännar hjul eller generatorlager | |
| Wibergs i Luleå är inte vad de en gång varit.. men däremot finns Uddins i Boden och även Halleman dvs Bodens El & Diesel | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.