AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
929

Hålbild på vxl-lådor, vilka har samma som 535 E34?

Hej.

Jag undrar om någon har koll på hålbilden på sprängkåpan på bmw:s 5 serie. har alla samma eller har tex M5:an annan hålbild?

Vilka lådor har samma hålbild som den manuella på 535 åsm 92-93?

Mycket tacksam för svar!

Mvh // per
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
alla lådor som sitter på m30-motorer har samma hålbild. dvs en hel del tex: 530e34, 730-735e32, 528-535e28 mfl
Såpass, va bra!

Med risk för att få kompanistryk här nu, vilka motorer ingår i m30 familjen?
hemskt gärna vilka karosser dom sitter i åxå om någon vänlig själ orkar skriva de.

Tackar för svaret!

Mvh // per
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
m30-motorerna kom nån gång på 70-talet å vart kvar till 92. man kan väl säga att alla bmw med 2,8-3,5 l har m30 under de årtalen.

ska du byta ut lådan i din 535:a?
isåfall ska du ha en låda från 530,535,730,735 mellan 88-92.
dom har exakt samma låda som din. tar du låda från någon annan finns det risk att det inte stämmer överens med kardan/koppling/fästen även fast den kanske passar mot motorn.

om m5:ans låda passar vet jag inte riktigt men absolut inte omöjligt! själv tycker jag det är onödigt eftersom 535:ans låda pallar med en hel del och det ska ju trimmas ordentligt innan man pajar den...
kanske är farligt att säga sånt här, men den ska sitta på en volvo.. hehe..

volvos lådor har en tenden att rasa nämligen, medans bmw:s har aningens hållbarare doningar!

finns ju adapterplattor och sånt trevligt numera.

de hängde med till -92 alltså säger du, får ringa till herren igen då för han sa att adaptern va gjord efter en låda från 535 -92 ELLER -93 förstås..

Hur hänger det ihop om de skulle råka vara efter en 93:a adaptern är gjord då, passar flera lådor då?

Tack jonaz för ett mkt uttömmande svar!

Mvh // per
TP
1.047
TP_
M550D F11 LCI 2014
M3 E93 LCI 2011
Audi S8 D2 2001, 6vxl 360hk
Men S38 motorn (M5 E34 motorn) har ju bottendel/block som M30, så en M5 låda ska kanske också passa?

Beemer, a way of life.
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
okej på det viset!
dom som jag vet har byggt om sin volvo har använt sig av 535 (e28)-ans låda. det är väl i stort sett den enda kraftiga växellådan som har lös sprängkåpa. då kan man ju byta ut den sprängkåpan mot en volvokåpa å smacka på volvomotorn

men dessa växellådor med lös sprängkåpa är sällsynta och dyra!

som jag förstått det nu så ska du alltså ha en adapter mellan volvosnurran och bmw-lådans sprängkåpa?

jo det finns säkert några 535:or tillverkade 93 oxå så det är lugnt...
en sådan låda har jag redan, men de behöver bytas 5:ans drev plus 2:an och 3:ans synkringar så ja skiter i den.

JA, exakt, klracing har sådana adaptrar numera, så du kan fästa även nyare lådor utan lös kåpa utan att svetsa om nåt.

Jaha, så 535:an finns bara med m30 motorn alltså..?

För isåfall står de ju ganska klart vad ja kan använda för lådor!

Lådan från tex 525 har alltså inte samma bultmönster, den motorn kanske inte tillhör m30 serien?

Mvh // per
--> TP_ Ja, men de kostar flis, och lådorna som sitter på de motorsvagare versionerna håller säkerligen för en hel del, plus att de finns hur många som helst på beg marknaden.

därav anledningen till att ja är nyfiken på alla lådor som kan komma att passa.

Mvh // per
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
näe 525:an har annat bultmönster, det är en m20-motor...
och ja...535:an finns bara med m30-motor.

men då säger jag som förut, ta en låda från 530,535,730,735 88-92.
det är samma låda till dom och den är mycket hållbar å lätt att få tag på!
Okej, men då har ja (äntligen) allt klart för mig.

tack för all hjälp killar!

Mvh
Visa användare
3.729
JohanE
E30 -87
E30 -89
Ford focus -19
Passar splinesen mot varandra? Volvomtor --> BMWlåda?

///BMW - Was sonst!
-->JohanE Nej, men de har ingen större betydelse då ja kommer köra med bmw sinter och rs4 tryckplatta.

Mvh
jo
898
jonaz_6
M3 cab-08
sune:
låter som det kommer vara lite pulver framför lådan!:)
vad kan det tänkas vara då?*nyfiken*
-->Jonaz_6

Nja, så upphetsande är de nog inte, ä ju ett budgetbygge som är tänkt ska piska betydligt dyrare prestandabilar i princip.. hehe..

b230 block -95, avsvarvade orig kolvar, H-profil stakar, stiftat och balanserad vevparti/svänghjul, låda koppling enligt tidigare spec, vems sprut/tändning, pysslad 405 topp, kam ej bestämt än, hyfsat stor holset hybrid enligt egen spec, 50 mm Wg, stor alu ic samt lite mer smågrejer.

kommer sitta i en förutom sänkning helt i originalskick 760 turbo -84.
Th
648
Thorsella
BMW E30
BMW 735
Sune_ : Det låter prima hehe volvo skare va!

Hur du gjort någon adapter platta till den lådan än? Har en som kanske kan ha en sådan liggandes hemma :D

Den Som Ingen Turbo Har Den Får Åka Utan Bar
ja, de finns inte fäste för mer effekt ändå. så de får duga me denna motorn tills ja har hunnit se över väghållning och bromsar nästa vinter.

De finns allt att köpa såna adaptrar, klracing har, de håller på och tar fram en till m3 lådan mfl med, som kommer börja säljas om nån månad.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.