AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.267

Vad ska man kolla vid köp av E30 cab?

Hej!

Jag är inne på att köpa en cab nu lagom till våren. Caben ifråga är en BMW cab, 320, eller 325 då. Har sett att många ligger i prisklassen 30-35000 kr. Hittade ett relativt fint ex. för några dagar sedan på blocket, en -89a med 13000 i milställning.

Jag undrar som 18-åring vad man ska kolla på, och vad man ska tro på eller inte. För mig känns det som att just de tyska bilarna är utsatta för mycket fiffel och båg.

Bilen ifråga är alltså en registrerad 320 med en år ~-02 nyrenoverad 325-motor (kostnad 14000). Bilen är importerad år 99 till Sverige, har tre ägare i Sverige och verkar för övrigt fin. Grejer att anmärka på kan vara en trasig bakruta till cabben (plast) samt lite rost i ett hjulhus. Säljaren (som f.ö. uppger sig för att vara säljare i jobbet) verkar trevlig och trovärdig. Bilen har körförbud och ska besiktas då den ska köras, vilket inte ska vara något problem tydligen. Enda förra anmärkningen var en styrled.'

Vad tror ni? Är extrem tacksam för hjälp och synpunkter, ska ev. kolla på bilen på torsdag.

Tacksam för hjälp / Staffan
Kan tillägga att de uppgifter ang. regnr och införseldatum stämmer överens med vägverket.
Bi
35
Biten76
Bmw 523 IM Sport -00
Tjena Hittar du en 89 cab för dom pengarna e det bara slå till de e bra pris
Milen dock för dom pengarna lär ju vara en bra fråga ....!!!
Jag importerar mycket själv men å andra sidan det skruvas lika mycket här hemma i sverige med mätare
Ska ner på Onsdag nu o hämta en E30 Cab -88 till mig själv 320 med 325 motor

Mvh Mp
www.mpts.se
biten76... vad kostar dem nere i tyskland
Bi
35
Biten76
Bmw 523 IM Sport -00
De vågar jag knappt säga ;-)
Jag ger 12500 kr för min -88 320/325 med 4x elhissar helskinn fräsch cab
Vita mätartavlor m,m m,m nylackad för 2 år sen
Så de finns pengar att tjäna på att åka ner om man kan lite tyska o kan bilar ;-)
Mvh Mp biten76
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Hej själv gav jag 1500 euro för en 325 E30 m-tech II -91. Men sufletten var ju inget att hänga i granen direkt. Men den smällde jag -04. Hittade min nuvarande på blocket i somras och är nöjd med den, också den importerad. Hade annons på min för ett bra pris men ingen nappade så nu tror jag att jag ska behålla den. Våren är väl på G hehehe...

Iko
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Länk

Mats
BMW CS #5847
Li
68
Lidas
320 i Cab -89
Att byta bara plastrutan på Cabben kan bli dyrt, om det inte är modellen med blixtlås runt om. Själv har jag bokat tid till Majmånad för att byta min.

I övrigt kan jag bara säga att E30 cabben är en riktig klassiker, en ärlig med bra historik är värd pengar.
Bilarna är underbara att köra, längtar till det är dags att få ut och köra.
Ok, låter bra. Ska få besked närsomhelst om bilen är kvar eller inte. Vad kostar det att byta en plastruta? (Så jag vet hur mkt man bör pruta). Någon historik från tyskland har bilen tror jag bilen ej har, är detta något att vara bekymrad över?
Li
68
Lidas
320 i Cab -89
Självklart påverkas priset på en importeradbil om den ej har historik.
En dag skall du sälja den och då blir det svårare.

Plastrutan i sig till cabben är ej så dyr 500-1000kr. Men sen måste cabben
rivas ned och sömmarna runt rutan måste sprättas upp, en bilsadelmakare
tar ca 5000kr för det. Men är man kan prova själv oxå om man är flink.

Lycka till!!
Bilen är såld :( Så är det någon som har en BMW Cab för runt 35k så är det bara att höra av sig..
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

Länk

Länk

Länk

Länk

Länk

Mats
BMW CS #5847
Visa användare
12
Peter Wall
BMW 325 Cab, 1987
Köp en, jag har precis köpt en beggad här i Sverige, dock en svensksåld, med de fula torkarna på lyktorna, samt dåligt fungerande stolsvärme, fungerar bara i ryggen på passagerarstolen... Det är dock en ruskig kvalitet på bilen i övrigt. Just nu är den på BMW här i Göteborg & får ventilerna justerade samt att växelspaken är mosig, ett vanligt problem på dessa modeller har jag förstått. Billigare än väntat, ventilerna fast pris på 1200 kr, växelspaken lite beroende på vad som behöver bytas i form av div. bussningar / stag, men ca 1500 kr. Sedan är den som ny trots 23000 mil.
Naturligtvis bytte jag olja, oljefilter, luftfilter och tändstift direkt efter köpet, man vat ju aldrig om detta är riktigt skött, trots väl ifylld servicebok. Man åker som en kung....har dragit in en 2 x 12 subbas i bagaget & 800 watt stärkar + MP3 spelare från BRL. Spelar tungt som tusan, fattas bara diskanter fram på instrumentbrädan, originalhögtalarna vid fötterna sitter ju tokgalet för att kunna sprida ngn diskant...

Peppe
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
t80196:

hehe tredje uppifrån e min hehe

Iko
Hej, iko, är din i fint skick och sådant? Du får gärna berätta mer om bilen! :) Är intresserad.
Ik
82
Iko
530xd -08
X1 s20d -10
Adda mig på MSN. Tror inte dom blir så glada om man förhandlar bilar här på forumet iko_79@hotmail.com

Iko
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.