|
|
|
|---|---|
|
Ca pris på ny kolv 4st nya ventiler lite arbete på topp + ventiljustering ? /mvh adam | |
|
Kolvsats kostar ca 18500 kr hos bmw, ventilerna ca 1700 kr STYCK om jag inte missminner mej, anslagen tid for att lyfta toppen var 22h har jag for mej, alltsa ungefar 22x1200kr i arb. kostnad.. priserna kan ha andrats sen jag kollade.. mvh evers |
|
| Som hittat ;) | |
|
ojoj, billigare att handla en ny motor. |
|
|
eller inte.. utbytesmotorsn kostar ca 145k + moms!! om inte minnet sviker allt för mkt.. Det kostar ca 50.000 kr i delar att öpnna en 3.8a och byta kolvar och alla andra slit delar, EJ inräknat ventiler.. detta förutsatt att man göra allt jobb själv. Dessa grejer bör man byta när amn har motorn isär: Kamkedja Alla glidskenor till kamkedjan Drev till kamkedjan, iaf det nedre, dom övre brukar vara friska Spännare till kedjan Oljepump inkl drev och kedja Vev och ramlager Bultar till vevtsakarna Topplocksbultar Alla packningar och oringar givetvis Alla vakuumslangar till spjällhusen Vattenpump Bultar till svänghjulet Månkil till nedre kamkedjedrevet Ventiltätningar samt kolla igenom toppen, slipa om ventiler osv Flödestesta/rengör alla spridare Och sen mäta in alla spel och kolvringar, om man inte byter dessa alt byter kolvar. Och allt annat som bör göras vid en renovering.. Kolla efter små sprickor mellan kylkanal/bulthål, blocken har en förmåga att vilja spricka där. samt sprickor vid frostpluggarna. Var väldigt försiktig vid planing av topp el block, då dessa inte skall planas alls, om man planar bör man göra djupare ventilurtag i kolvarna annars kommer ventilerna med stor sannolikhet ta i kolvarna. Samt var noga och märk upp allt, kolvarna måste sitta åt "rätt" håll då ventilurtagen är olika stora.. Det var väl ungeför vad jag kom på nu.. Mvh evers |
|
|
oj, det blev visst lite stavfel, ska nog gå och lägga mej nu :) |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.