|
|
|
|---|---|
|
Idag började bilen flippa. Imorse efter en stunds körning märkte jag att batteri lampan lös på panelen, tittade ner på min billiga batteri och generator visare (den skall med motorn igång visa hur bra generatorn laddar och med bilen avstängd visar den batteriets tillstånd. Den kopplas i ciggutaget) som sagt när jag tittade ner på den visaren så visade den rött och batteri lampan lös (ibland lyser den svagare och ibland starkare), jag gasade på lite i tomgång och det slutade lysa. Sedan började det lysa när jag körde och då gasade jag på och lampan slutade lysa och generatorn visaren begav sig mot grönt. Men det är inte varje gång det hjälper med att gasa till ibland lyser den fortfarande när jag gasat på, och då är visaren nere på rött. Vad jag tror så är det generatorn eller batteriet men jag är ingen bilexpert därför ber jag om er hjälp. Har en baslåda med dubbla 12" som kanske kan va orsaken till detta (Har däremot en stor kondesator som skall hjälpa batteriet). Tacksam för alla svar. Tack i förhand Hooligan | |
| generatorrem | |
| tack för svaret, men kan du kanske förklara lite närmare. Vad det kostar cirka att laga,kan man göra det själv? Kan jag köra med bilen änsålänge tills det är fixat? och är det 100% att det är just det? och hur kommer det sig att det hände nu så plötsligt är det pga något eller? | |
|
Min stendog ingen el i bilen. Samma symptom som hos dig batteri lampan lös när man gasade så försvann det. Iko |
|
|
Om det är remmen så borde det ju höras att den slirar. Det är med största sannolikhet någonting i generatorn som är trasigt. Kolen kanske? Lampan börjar lysa när batteriet ger mer spänning än generatorn. /Jesper |
|
| om det blir bättre när du gasar är det nog kolen som är kass! kolla släpringarna också! | |
Diva |
Generatorn helt klart. De nog kolet som nån här sa Volvo s60 eller BMW 3 serie? |
|
Generatorremen hörs duktigt bra när den slirar så du kan glömma den utan det e generatorn som behöver renoveras upp eller bytas ut! Det e en dyr historia o byta hela generatorn men om du e duktig själv så börja med att byta kolstiften på den för de kostar väl ett par hundringar MAX! Men innan du köper nya, ta o plocka av de gamla o titta på dem hur de ser ut om de e utslitna eller ej? (Nu vet inte jag hur det ser ut på just din bil om din generator e uppbygd så men de gamla generatorerna hade kolstavar som man kunde byta ut utan större problem!) 330ci-02 Individual |
|
| när jag köpte min 520 var där ny generator på den, kostade ca 3000kr + 1000kr för jobbet! så det kan vara lönt att dela den gamla! | |
|
Tack för alla svar! Tänkte nämligen fråga nu om någon vet ifall min generator är så pass "gamal" så att man kan byta kolstiften som "Gogi" nämnde. "DD" vad är släppringarna, är inte så bekant med dem mekaniska namnen. Har en BMW 320 -94 |
|
| släpringarna eller kollektorn som det också heter är den delen som kolen ligger ann mot, det har inte bara med åldern att göra om det går att byta kol utifrån, även vad det är för typ av generator, kolla baktill på den så ska du kunna se om det går! | |
|
Då var problemet löst!!!!!!! Det ver generatorn som dog. Iko |
|
| Ny generator går på 4000, precis som dd angav. Kollade detta hos BMW i Segeltorp när jag hade problem med mitt batteri för några veckor sedan. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.