AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
7.209

Skumma serviceintervall 320i -01

ph
16
phoricu
320i Touring -01
Hallåj!

Har en fråga, som jag tänkte någon här säkert kunde hjälpa mig få ett svar på!

Köpte nyligen en BMW 320i Touring -01 som gått 10.500 mil. Bilen är hämtad ifrån Tyskland där den gått som tjänstebil sen mars 2001. (hämtad av svensk bilfirma)

Jag är då självklart helt "ny" gällande BMW (tidigare SAAB-ägare) så hörde jag mig lite för med killen hos bilhandlaren (som tidigare jobbat på BMW Group Danderyd) gällande serviceintervall. Enligt honom så utförs de "stora servicarna" vid vart 3:e service. (varje 7500 mil mao får jag det till).

Detta stämde väl överrens med serviceboken, dum som jag var så tänkte jag inte så mkt mer på det.

Nu har ju dock insett att servicen skall utföras som följande:
2500 mil - byte av olja och pollenfilter
5000 mil - Inspektion 1
7500 mil olja/pollenfilter
10000 mil inspektion 2 unt so weiter.

Min servicebok är dock stämplad enligt nedanstående:

2500 mil - byte av olja/pollenfilter
5000 mil - byte av olja/pollenfilter
7500 mil - inspektion 1
10000 mil - byte av olja/pollenfilter

Tittar jag i serviceboken på vad varje service innehåller samt när de ska ske (i turordning) så stämmer detta överrens med hur servicen är utförd. (Dvs olja-olja-inspektion1-olja-olja-inspektion2)

Samt att det står mycket mer info kring inspektion 1 än kring inspektion 2 (kan inte mkt tyska så vet inte exakt vad det står, men man får intrycket att inspektion 1 är en "större" service än inspektion2)

Är detta helt helskotta fel att göra servicen på dessa intervall, eller kan det va så att man utför annorlunda serviceintervall i Tyskland i detta fall?

Kanske dum fråga, men jag blir så snurrig just nu så vore guld att få några enkla raka svar!
Din bil har fått fel service men det spelar egentligen ingen roll eftersom det inte skiljer något annat än "kontrollera" saker mellan oljeservice och inspektion 1. Inspektion 2 som är "stor service" ska göras vid 10 000 mil och då byter man olja+filter,pollenfilter,luftfilter,tändstift m.m.

Du bör byta luftfilter och tändstift ungefär nu men du behöver inte göra hela inspektion 2.

Det är samma serviceintervall i tyskland som här.

tro mig om detta jobbar med det hela dagarna.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.