|
Sida 3 av 3
|
|
|---|---|
|
Länk Nog finns det motorvägar där, och bildårar:-) |
|
|
ardbeg så du tror inte det är nå bekymmer att köra med min bayerska skönhet(120i med sänkningssats och sportchassie)dit? |
|
| Äh, jag vet inte, det var snart 10 år sen jag åkte där så det kan väl ha blivit både bättre och sämre. Vägarna är väl inte extremt välbyggda med tanke på bärlager och liknande så det förekommer en del vägbyggen med varierande framkomlighet. Annars är det inga problem, men som sagt, mina kunskaper på området är inte helt nya. | |
|
badboy81: åk för f*n inte me 18" så länge du inte har ett precis likadant hjul till med dig! En polare fick en sprucken 18" fälg när han körde lite för fort och råkade ut för ett potthål där. Det gick inte å laga den, så det var ba att åka runt med ett reservhjul. Själv har jag en uppsattning sommardäck till mina vinter 16" speciellt för resor österut. Det blir både skönare och billigare så - ett 16"-däck är oxå lättare att laga eller ersätta än stora lågprofilare. BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Har inte kört i Ryssland men väl i Baltikum och jag hade undvikit 18"...Sharifhans metod är klart att föredra. Finns gott om stora hål där man minst anar det samt att vissa vägar fortfarande är grusväg trots att det är sk riksväg. Är i regel någon incident varje gång vi är där, punktering mitt ute i ingenstans, kört fast i lös sand, mm Har hittills valt att hyra bil på plats då det både blir billigare och man behöver oroa sig mindre... ___ //Ulf |
|
|
Jag har kört mycket i Ryssland. Min kära sambo kommer från östlandet och när vi är där och hälsar på hennes föräldrar så brukar jag få låna hennes pappas bil. Jag kan säga att jag är mycket rutinerad bilförare, ca 6-8000 mil per år på Svenska vägar de senaste tio åren och mycket bilande runtom i syd europa under årens lopp. Men jag skulle aldrig bila runt i Ryssland med min bil, och med svärfarsans bil så kör jag så lite som möjligt. Vägarna där borta är hyffsade, men vid t.ex. ett vägarbete så kan dom ta en väghyvel och platta till åkern bredvid vägsträckan som skall fixas. Då kan ni tänka er hur det ser ut när det regnar samt när jorden torkat till efter regn och många bilar som åkt där. Vidare så har dom nästan samma trafikregler som vi, skiljer inte så mycket. Men Ryssarnas egna regler är helt ofattbara. På en tvåfilig väg så kan det utan problem ligga både tre och fyra bilar i bredd, skall man svänga vänster i en korsning så kan man helt plötsligt ha en bil på varje sida som också skall svänga vänster. Det finns så många skräckexempel så det liknar ingenting. Angående försäkringar så existerar det knappt några. De flesta har ingen form av försäkring utan om man är vållande till en skada så skall man ersätta denna kontant. I annat fall tas det upp till domstol. Deras domstol är lika snabb som våran i dessa små skitärenden (mycket byrokrati). Så istället så ordnar man in pengar via maffian.... Resten är lätt att räkna ut. Så mitt råd är att inte köra runt där borta....... |
|
| Vi åkte till Murmansk och söderut genom ryska Karelen sommaren 2005. Vill man resa lite äventyrligare och se ett land i förändring så kan jag rekomendera turen. Läs gärna om våra upplevelser och tips på www.hjulspar.se | |
|
Ja! Det e precis va jag snackar om! Man ska ha en tuff, rejäl bil om man ska åka till Murmansk och norra Ryssland - en X5:a om det ska va en BMW...Sen hur man lyckas skydda X5:an mot ryska biltjuvar är en annan fråga...:-) En 745:a som fastnat på ryska skogsvägar i ryska filmen "Bumer": Länk Det är en film om ryska biltjuvar, men har blivit en (BMW)kultfilm i Ryssland:) Förresten, "Bumer 2" har kommit ut, det är en X5:a med där... BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
Rättelse: det var visst en BMW 755 i filmen, nån "specialare"... Per och Cecilia: det var en jättebra reseberättelse, mycket intressant. Försök att åka en X5:a till Ryssland nästa gång, det blir mycket mer "äventyrligare", jag lovar!!!...Hehehe...:-) BMW 4EVER Bilen:Länk Länk |
|
|
En kompis körde till Gammelsvenskby i Ukraina för två år sen (tokfan!). Han blev rånad 4 ggr, två i Polen och två i Ukraina samt utsatt för ett antal blåsningsförsök och mutkrav från poliser utefter vägen. "Aldrig mer" lyckades han pressa fram mellan glädjetårarna över att vara hemma och i livet. Han körde en gammal Merca skåpbil ombyggd till en enkel husbil. |
|
|
Har kårt bil i Novosibirsk, halvdåliga vägar- men rätt skoj med trafikrytmen. Fast de kör som idiotr, byter fil hur som helst- utan att titta. Men alla gör så- så DE är med på det- värre för oss "västerlänningar" då... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.