AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.157

Bila i Ryssland

Sida 2 av 3
ba
92
badboy81
120i -06
fjollbilen .... vet du vilket forum du hänger i?
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
BMW-MAN: Hoppas att det var ett inlägg skrivet med en ironi som inte riktigt framkom. Annars var det ett jädrigt onödigt påhopp.
ba
92
badboy81
120i -06
Det är nog ironi....
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Vägarna i Moskva och St.Petersburg är inget fel på alls, förutom trafiken, bara ryssar kan överleva där, hehe... I mindre städer som Murmansk t.ex. är trafiken precis så att en från Sverige klarar av, men inte vägskicket - ta med en X5 istället!...:-)

När det gäller stöldrisken, se till att parkera endast i bevakade P-hus, ge vakten en extra slant så att han håller ett öga på just din bil och parekerar den nära vaktbåset. Kom ihåg att inget larm ger 100% skydd mot ryska tjuvar, en löstagbar ratt med snabbfäste är däremot bra.

För övrigt rekommenderar jag alla ladda ner filmen "Bumer"(ryskt titel), där ser man både ryska vägar och ryska biltjuvar, som snyggt och smidigt snor en BMW750 med larm o allt och kör den ännu snyggare...

BMW 4EVER
Bilen:Länk
Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Har åkt taxi några gånger i Petersburg och det var en upplevelse, vill helst inte köra själv där.kört själv har jag mest gjort på landsbygden (min svågers 30 år gamla Vaz:) Trafiken i både Moskva o Piter är mördande minst sagt. varje kväll brukar man sända ett program på rysk tv med dagens(nattens) olyckor i Moskva och det är inga trevliga bilder.

Själv tycker jag att man uplever båda städerna bäst med ett par fina vandrarkängor och ett klippkort till Metron.

Filmen Bomer är klart sevärd
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Jag tyckte Warzsawa var ohyggligt att köra i...
Man blir ju nyfiken på om Moskva är ÄNNU värre? Kan det bli värre?

Någon som vet?

mvh
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Stavros: värre eller ej, men tänk dig bara trafik i galen tempo, där alla trängs och tränger ut, kör mot rött och kör alldeles för fort + hälften av bilarna har taskiga bromsar och stöttdämpare, så olyckor är oundvikliga...

Det gäller att vara mkt snabb och på alerten, chansa bestämt och tveka inte, annars blir man utträngd på vägkanten bakom nån parkerad bil.

Det som är svårast för den ovane är mängden trafik och hög tempo. Tänkt dig Sthlm under rusning med dubbelt så många bilar (typ tre bilar kör i tvåfilig) - klarar du det så är det inga problem, som att spela Grand Turismo med extra hög svårighetsgrad! :-)

BMW 4EVER
Länk
Visa användare
371
Sharifhan
528iM E39 -00
520i E39 -98
Jag just det, glömde det viktigaste: Moskva har typ 10milj invånare, St.Petersburg har 4,5milj och Warszawa har högst 3milj. invånare, så det är det nog MYCKET värre att köra i Ryssland...
Polen känns nog allmänt frächare - de började demokratisera först, orsakade hela sönderfallet inom Kommunistblocket och inträdde i EU.

BMW 4EVER
Länk
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"BMW-MAN: Hoppas att det var ett inlägg skrivet med en ironi som inte riktigt framkom. Annars var det ett jädrigt onödigt påhopp. "

Om ni inte fattar ironin med att jämföra en sprillans 130iM med 18 tummar och en rostig Lada Niva så vet inte jag vad ironi är......

Men det ligger en hel del allvar också i det jag skrev. Skulle aldrig drömma om att dra med mig min egna dyra ögonsten (min fjollbil) på en 160 mils ToR resa på potthålsgrusväg, gansters och tjuvar.

Fan en sabbad fälg eller bilens värdeminsking pga av den resan är ju mångdubbelt dyrare än att köpa en rishög som man kan kasta efter resan.

Tro mig, man sover bra mycket godare på hotellet i Murmansk om man vet att det är skit samma om bilen man parkerat utanför är kvar eller ej på morgonen.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Jag avråder alltså inte från resan, se till och gör den, det blir ett minne för livet, nått att berätta om framför lägerelden, eller barnbarnen.

Men kör med men en skrothög, den kan dessutom vilken bysmed som helst fixa om den strular.

Med tanke på att jag endast bor ca 350km från St Petersburg och aldrig varit där, kan ju förklara en del.

Har aldrig varit i Ryssland och är inte på väg heller.

Och skulle jag fara är det nog inte med bil. Men letar man lite äventyr så.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Här har ni lite video från Moskva.

Verkar som folk kör rätt hårt och oförsiktigt, kanske berusade också.

Länk

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
BMW-MAN: Okej, då var det jag som var lite trög vad det gällde ironin.

Men det var kusligt roliga (skrämmande) videos i länken ! Fy f-n vilka smällar !!!
Dom måste vara snorpackade helt omotiverade kasst på bilarna.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Kommer osökt att tänka på intervjun, ang. fulla piloter, med den ryska piloten som jobbade på Aeroflot. På frågan om han hade flugit berusad svarade han; "Ja, det gör jag alltid. Jag skulle inte våga flyga dom här planen nykter"...
Har faktiskt kört till Murmansk ett par gånger och även ner till Vita havet(Kandalaksja) genom kolahalvön.
Inte tyckte då jag att det var nåt större fel på vägarna men under 60-profil skulle jag inte rekommendera. Det behöver inte vara asfalt hela vägen. Där det är vägbyggen är inte förbifarstvägarna mycket mer än lera och sand.
Farsan har bilat dit säkert 30-40 gånger utan problem, normalt vett räcker långt angående brottslighet osv.
ba
92
badboy81
120i -06
ardbeg, vars har du bilat ifrån?
Från Öjebyn utanför Piteå, där jag är född och uppvuxen.
ba
92
badboy81
120i -06
ardbeg, men då måste det ju vara samma väg som jag tänkte.
Jo det är samma väg, däremot om du nu far iväg, kom inte till ryska gränsen på kvällen. Från Ivalo tar det 1 timme till gränsen och sedan 3 timmar från gränsen till Murmansk. Efter 18 stängs gränsen men det finns en del kontroller på vägen så man vill nog vara framme i Murmansk före 18 för att vara säker att slippa problem. Har man åkt sträckan några gånger är det inga problem men första gången föreslår jag att man antingen far från Sverige på kvällen och är minst 2 som kör eller övernattar i Ivalo så att man når gränsen på morgonen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.