AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
5.154

Bila i Ryssland

Sida 1 av 3
ba
92
badboy81
120i -06
Har nyligen upptäckt att det är "bara" 86,2mil till murmansk från luleå, där jag bor.
Tycker det är väldigt konstigt att man inte har åkt dit nångång bara över en långhelg, med bilen så klart. Det bor ju ändå lite över 300000 personer där och många tror jag har fått det betydligt bättre än tidigare så jag tror inte det är värsta misären.
Och sen skulle det vara kul att se militärbaserna.
Är det nån av er som har bilat i ryssland?
Har hört att försäkringen för bilen inte gäller i ryssland, stämmer det?
Tycker ju att man parkerar ju bilen ändå i anslutning till hotellet så borde det vara säkert.
Sen även vad kostar visum?
Är det något annat man ska tänka på ?
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja...Tänk på att stöldrisken i Ryssland är BETYDLIGT högre än i Luleå iaf ;)

Ring ditt försäkringsbolag och kolla upp vad försäkringen täcker i "värsta fall" blir ju mitt tips..

Mvh Janne.
St
3.581
Stavros
E30 325i 4d -88
E39 540 man -98
Har oxå blitt lite sugen på att ta wheelsen till Moskva eller nåt. Men det dröjer nog några år. Har andra projekt först. Men jag åkte en del i Östeuropa förra sommaren. Det var helt odramatiskt om man bortser från hur galna polackerna är i trafiken. Men min E30 är så pass gammal att den inte alls drar några blickar till sig. Å jag tror även att vi västerfolk är lite väl misstänksamma mot de gamla öststaterna. På många sätt är de nog ärligare där än här. Men det är rötäggen man hör talas om.

Möjligt att vissa delar av Sovjet inte är lika utvecklat som Östeuropa. Men personligen skulle jag nog dra mig lite för att åka i en 06:a till öst. Om det är i den du ska åka? I Moskva t ex kryllar det ju av fina bilar. Men murmansk kanske är fattigare? Möjligt att en ny bil drar till sig skumma typer. Ja, vad vet jag. Det är bara mina tankar! :)

En god idé är det i alla fall!
Man får nog inte ha svaga nerver och inte en allt för fin bil med tanke på vägstandarden. Jag har för mig att Christer Gerlach har gjort en "liknande" resa med en fyrhjulsdriven Toyota Corolla. Länk Länk Länk

Aliquando et insanire iucundum est.
ba
92
badboy81
120i -06
Powermac, du menar att det inte lämpligt att köra i min sänkta 120 med sportchassie och snart 18" fälgar? :)

Klart det finns ju bussar och liknade som går till murmansk men det är ju inte alls samma sak som att köra dit. Man upplever så mycke mer och sen skulle det vara kul att bara kunna sen köra runt hur man vill i murmansk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
För att du skall ta dej in till att börja med så krävs visum samt om du skall åka på egen hand en "inbjudan". detta kan ofta en resebyrå stå till tjänst med via sina kontakter. Det är den enkla biten.

jag skulle inte köra med lågprofildäck, inte så mycket för stöldrisken utan för skaderisken. vägarna är usla(dom som kallar svenska vägar för öststatsmodell vet inte vad dom pratar om) I städerna så kan skillnaden mellan ett brunnslock ex. vara +-15 cm alltså upp till 15 cm ovanför eller nedanför asfalten, armeringsjärn, trädstubbar sticker ofta upp ur vägbanan.
Trottoarerna skrapar inte fälgkanten, dom skrapar hjulcentrum. ibland uppåt 30 cm höga. Så plåtfälg med rejäla ballongdäck är bra:-)

Tänk på att Moskva har särskilda regler på vistelser. ex. tågbiljett räcker för 3 dygn. även ryssar måste ha giltiga skäl att vistas där.

Om du planerar allt noga så får du(ni) garanterat en minnesvärd resa.
Jag skulle inte ta bilen dit, men inte för stöldrisk eller brottslighet utan just för risk för skador på bilen.
Du måste ha särskild försäkring för Ryssland, Ryska tullen brukar kräva det.
Tänk också på att promillegränsen där är 0 promille.
Stanna ALDRIG för någon i ödemarken, vare sej dom står o viftar mitt på vägen med eller utan uniform.då är chansen att ni har stannat för sista gången"vägbanditer" Polisen har vägstationer här och där ungefär som en Tullkontroll. Där kan ni stanna om dom vinkar.
Enligt nuvarande rysk lag kan inte polisen i Ryssland skriva ut böter direkt, alltså kräva betalning i kontanter så som var vanligt för några år sedan.

Hoppas ni blev lite klokare:-)
Do Svidanija
Göran

Min bil
Länk
Tr
2.101
Tretretti
BMW 535i 2011 M-sport
Jag hade en idé för några år sedan att köra i Ryssland och Baltikum men den föll på att försäkringen inte gällde i dessa länder. Kan vara värt att kolla, Annars är det skert en spännnade upplevelse även om vägnätet inte är det bästa.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Tänkte på det där med stöldrisk i öststater. Nu har jag aldrig varit i Murmansk men jag har varit en hel del i Kaliningrad. Där råder det total misär i vissa delar och det ser ut som en scen ur nån krigsfilm med folk som bor i strippade, rostiga fartygsvrak, brasor i tunnor, döda hundar som flyter omkring i hamnen o.s.v. Men mitt i den här misären så kan man se en ny AMG-Merca eller en M5:a av senaste modell, lite här och där. Jag skulle gissa att det är maffia-bilar och dom är det ingen som ens skulle gå nära. Är det i närheten så illa i Murmansk så kommer din 120i -06 förmodligen ses som maffiabossens älskarinnas shoppingbil.
Sen är det som Forry säger. Vägarna är allt annat än bra, på sina håll.

Men visst vore det intressant att kolla in Murmansk ! Jag har länge velat åka dit.
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Mycket av vad Forry skriver stämmer, dock inte inbjudan. Om du bara åker som turist behöver du inte ha någons inbjudan, gäller bara om du ansöker om PRIVATVISERING. Så ansök om "vanlig" Turistvisering så klarar du dig.

*BAWORAK*
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
FullFartFram: "din 120i -06 förmodligen ses som maffiabossens älskarinnas shoppingbil."

Tveksamt då den inte är ryskreggad
gt
2.766
gto80
535 Xdrive 12 Citrinsvart metallic
535 DAT-M 05
Harley Wide Glide
Harley Ultra classic
Badboy: kolla på denna länk välj lastbil i menyn så har du bilder på den väg du nämner Länk
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Länk
Här hittar du info, jag brukar alltid resa med inbjudan då jag brukar stanna 3 månader i taget. Så det kan hända att man slappnat av lite på reglerna.

Kolla med resebyrå är enklast. För dej som var i Luleå så har vi ju en rsebyrå som specaliserat sej på Rysslandresor. ligger vid Smedjan , bredvid LLT,s kontor

mvh
Göran

Min bil
Länk
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
e34briliant: Hehe. Tänkte inte på det. *blubb-blubb-blubb*
ba
92
badboy81
120i -06
Börjar bli lite osäker på denna resan nu efter att ha sett vägarna.
Trodde det skulle vara asfalterade vägar dit.
Kanske man skulle se vad det kostar att åka buss dit.
Och att man hyr en bil där för egna turer.
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Det låter faktiskt som en bättre idé... Såvida du inte köper en s.k. semesterbil som det inte är så noga med.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Om du verkligen är sugen på att åka BIL till Ryssland så föreslår jag St.Peterburg. Suveräna vägar genom Finland och en kortare "transportsträcka" av lite sämre kvalite fram till målet. Fantastisk vacker stad med mycket att se.
Annars så håller jag också på buss.tåg alternativen.Hur det är med hyrbilar vet jag inte men Taxi är billigt:) Att åka taxi med en rysk chaffis är ett Måste.
ba
92
badboy81
120i -06
Har i november förra året bilat ner till helsingfors, så den turen har jag redan gjort. Hade helst velat åka nånstans där man inte ens har varit nära på att åka till. Men efter att ha sett hur vägarna har sett ut som är det inte så lockade längre. Tänk om min bayerska flicka skulle göra sig illa på dom där vägarna. Men annars åka till St. Petersburg hade varit kul! Ska ju finnas mycke att se där.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Körde du "kustvägen" ner till Vasa och därifrån ner till H-fors??
I så fall kan du köra genom inlandet så får du en helt annan upplevelse. Förbaskat vackert med alla sjöar, mycket kuperad terräng och ganska kurviga vägar. perfekt BMW terräng. Smala men Fina vägar.
ba
92
badboy81
120i -06
Körde ner igenom landet på vägen ner och efter kusten upp. Men eftersom det här var i november så var det ju väldigt mörkt så man såg inte så mycke.
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Då förstår jag:) Jag körde på sommaren och jag skulle gärna göra om det.
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Lämna fjollbilen hemma och köp en risig rostig Lada Niva så kommer du fram både snabbare, billigare och säkrare till Murmansk.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.