AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
672

Val av termostat.

mi
2
missake
323I-96
Vilken termostat ska jag välja till min 323I-96? Mekonomen har 2 st modeller. En med 26 mm höjd och en med 32 mm höjd.
Är ett vattenpumpsbyte också att rekommendera i samband med termostatbyte? (har gått 11500 mil)
Vattenpump behöver du absolut inte byta om du inte vill, dom pajar aldrig på e36. Vet tyvärr inte om termostaterna, köp båda och lämna tillbaka den som du inte ska ha när du bytt.
Niklas Forslund: Det är mer eller mindre ett "litet känt problem" att just vattenpumpen ger sig på E36 (eller rättare sagt M50/M52 motorer, impeller av "bakelit" där "limningen" mot drivaxeln släpper så att säg). Så att byta vattenpumpen i förebyggande syfte är ingen dum ide alls...

MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Jag skulle definitivt bytt vattenpump också. Gjorde det för en 2 månader sen, lika bra att vara på säkra sidan då detta är ett "standardfel" på e36 m50/52.

Termostaten du ska ha är den 26 mm har jag för mig, köpte min på mekonomen också och det är samm asom säljs på BMW som "orginal".Det är en Wahler med andra ord.
mi
2
missake
323I-96
Tack så mkt för hjälpen!..Får bli ett vattenpumpsbyte då också.Lika bra att ta den extra utgiften och slippa göra om hela jobbet sen igen.
MD
1.925
MD
BMW Sports Tourer
Det gör du helt rätt i. Se bara till nu att lufta riktigt, det finns en guide under gör-det-själv som behandlar termostat & vattenpumps byte även luftningen om du inte har 100% koll på det själv.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.