AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
8.596

Bridgestone Potenza RE 050 A eller Dunlop SP SPORT MAXX

Sida 1 av 2
Jo, jag vet jag är hopplös. ;) Nu svävar jag på mållinjen mellan dessa kandidater. Bridgestone Potenza RE 050 A eller Dunlop SP SPORT MAXX. Bägge är toptestade däck, men vilken är "bäst"??? Det skiljer enbart 300kr i pris mellan dessa.

Det gäller en E39 med M-sportpaket II i dimensionerna Fram: 235 / 45 / 17 samt Bak: 255 / 40 / 17.

Jag vill ha ett däck som är snabbt i responsen, har en god hållbarhet, samt tyst gång...

Aliquando et insanire iucundum est.
Har inte provat Potenza-däcket, men detta kanske ändå kan vara av intresse:

Hade först Continental SportContact2 på nedanstående bil, bytte sommaren-04 till Dunlop SportMaxx.
Jag tyckte bägge däcken hade bra grepp, men Conti-däcket var tystare, och tog slut fortare...och det kan väl vara som så att tystare=mjukare=tar slut fortare...?

/ Mvh Joakim

Min fd:
Länk
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Jag skulle tro att vi vanliga dödliga inte skulle märka någon som helst skillnad på dom två däcken. Gå på "känslan i magen" och känner du ingen sådan känsla så får du köra den gamla beprövade "ole-dole-doff".
Här så är Dunlop vinnare ---> Länk

Här är Bridgestone mycket bättre ---> Länk

Här tycker man att Bridgstone är bättre men att den slits fort ---> Länk Länk

Min ordinarie däckskrängare tycker Dunlop, då bridgestone blir 3000kr dyrare. Dackonline tycker istället att Dunlop skall vara 300kr dyrare. Jag blir tokig!!!

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
Varför inte ta det däcket som blir billigast i det här fallet ;)
ufo: Så Dunlop väsnas mera än Conti inte bra, hmm...

FullFartFram: Magkänslan brukar jag nyttja med framgång, men i detta fall så pendlar det fram och tillbaka. Min mage säger att Bridgestone är något "bättre" men slits mycket fortare.

A_Persson: Det lär väl sluta så. Men man skall inte lura sig på inköpspriset. Att bli riktigt nöjd samt om hållbarheten varierar är viktigare. Billigast kan bli dyrast så att säga.

Bridgestone är kända för att ha hårda stommar vilket förbättrar styrresponsen iaf.

Flåklypa
Bridgestone har en mycket bättre gummiblandning än Dunlop, köp Potenza, har kört formel renualt på dom och dom är underbara.
Hmm, det lutar åt Bridgestone. Men hur är det med slitstyrkan? Läste på ett annat forum att man kunde se däcksdamm i backspegeln vid inspirerad körning med Potenza RE 050 A! Snacka om att pengarna går upp i rök. ;)

A_
639
A_Persson
Tesla M3
Skoda Superb
PowerMac: Menade bara att i detta fallet så verkar det vara många olika bud och inget däck har klar övervikt i fördelar. I det läget hade jag gått på det billigare av de två. Fast nu verkar det ha tillkommit två stycken starka förespråkare för potenza.
Lycka till!
Gemini__
Kör själv med dessa Bridgestonedäck, är mycket nöjd med dem. Att de slits fort verkar faktiskt stämma, men å andra sidan har det ett väldigt bra grepp.

Mvh:
Thomas
A_Persson: Potenza är faktisk billigare hos Dackonline. Hela trehundra att festa upp på något annat dumt. ;)

Gemini__: Hur många mil uppskattar du att dom håller? Enligt en däcksgubbe jag pratade med så ansåg han att man kunde vara glad om man fick ut 3000mil oavsett vilket märke av lågprofildäck man valde. Låter inte klokt i så fall...

Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

PowerMac: har sällan bilar så länge att jag jag är med ett däcks hela livslängd men V70'n jag nyligen sålde har jag lite koll på. Den hade rullat 7600 mil när jag sålde den och jag har räknat ut att ungefär 5000 mil har gått på sommardäck. Däckdimensionen är 225/45-17.

När bilen var ny satt det Conti Sport på den, framdäcken byttes efter ca. 2400 mil och då tror jag inte dom var helt slut. De däck som lades på var Michelin Pilot Primacy och dom har nu rullat ca. 2600 mil och har inte mycket kvar. Hade jag behållt bilen så hade köpt nya när sommardäcken skulle läggas på. Bakdäcken som suttit på sedan bilen var ny bytte jag i höstas vilket betyder drygt 4500 mil men då var dom riktigt slut.

___
//Ulf
Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Det där med hur många mil ett däck håller är omöjligt att säga. Sommaren -04 brände jag en uppsättning Potenza S03 på < 500 mil... Men nu börjar Top Gear !
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
FullFartFram:nu är det paus i Top Gear:-)
PowerMac: jag satsar på Bridgestone från dackonline,och hoppas på mer än 700 mil som mina toyo (bak) klarade sist!

Vilken skillnad är det på S03 och RE 050A??sport vs komfort?

Mpower
Nu är Top Ger slut. Visst var den imolaröda? 535d E60 läcker, one of the kind... Dessutom så passade Clarksson på att såga Bridgestone på sedvanligt maner. Inga feta sponsorkontrakt kanske? ;)

Visa användare
242
FullFartFram
Z3 2,8 Roadster -98
Hehe. Ja, på sätt och vis svarade han kanske på trådens fråga. Bridgestone eller Dunlop ? *s*
Å 535:an var jädrigt läcker ! Imponerande prestanda också.
Men hur sugen blev man inte på en sådär liten cross-gocart-grej !?!? Det såg ju hur jädra kul som helst ut !
Ho
355
Hoppe
E91 320d Xdrive -12
Kör nämnda Bridgestone däck, visserligen i RFT-utförande med alla dess för och nackdelar. Nöjd med livslängden. Jag kör 500 mil i månaden och har testat de flesta stora däcksfabrikaten under de 100000 mil man kört sen man fick den efterlängtade lappen. Frugans bil (Passat TDI) rullar 200 mil i månaden så många däck blir det. Dunlop har jag ingen vidare bra erfarenhet gällande livslängd. Bäst har Michelin varit med Good Year däcken jag har som vintersulor nu på god andraplats. Tveklöst sämsta däcket alla kategorier är Gislaved Nord Frost 3, höll från däckhandlaren och hem typ.

Hans Olof BMWCS #5381

"Den farligaste av våra fördomar, är tron att vi inte har några"
Det blev Bridgestone Potenza RE 050 A för övrigt testvinnare i senaste AMS. Dom åkte på idag mitt i snö blandat regn. ;) Mycket nöjd än så länge. Dom har väldigt fin respons och uppvisar ett neutralt beteende. Har dock inte testat allt för mycket ännu.

Tack för hjälpen alla!
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mich PS2 är det tystaste däcket jag åkt på:)
Lycka till!
asken
Powermac: jag valde Sportmaxx och tänkte lägga på dom i nästa vecka. Återkommer i ämnet.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.