AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.859

525i -91 som kokat - köpa eller inte köpa?

Sida 1 av 2
Hej, jag har hittat en bmw 525i-91 och den har tydligen kokat ,den går att starta men inte köra,dom säger att toppen är skev men vad jag har hört så är det aluminium topp och den blir inte skev den spricker...hur vet jag att toppen är åt helvete? Är den värd 8000:- om toppen är kass? den är fin förövrigt. Tacksam för svar. Baloois

Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Alutopp kan viss bli skev..."typfel" för kokande raka sexor från BMW!

Tyvärr finns det inte mycket utrymma att planfräsa bort så räkna med att byta toppen. Troligen kan det vara smartare att köpa en utbytesmotor på en skrot för några tusen.

Mvh

BMW – Weltmarke aus München!
Visa användare
28
babben
535i-88
318 touring-96
jag renoverade toppen,plus packningar bultar och pump gick det på 13 lappar,detta var inte på en auktoriserad verkstad. då har jag hört att det kostar minst det dubbla.
Tack för svaren nu vet jag att jag inte ska köpa den man är ju inte miljonär direkt...

dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
visst kan du köpa den men inte för 8000kr! tror inte folk riktigt fattar vad det kostar att rep när dom skall sälja sina def bilar, brukar alltid vara plats att plana toppen, men dom spricker i princip alltid när dom varit varma!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Definera varm vänligen. Undrar bara vad gengse uppfattningen om vad VARM är. Tempnålen ända upp på rött, bara halvvägs till rött, på törr länge, på rött kort tid etc...

*BAWORAK*
dd
1.234
dd
535 88
530 93
520 89
volvo 740 85
svårt att vara specifik på den frågan. men oftast händer det nåt med motorn när den kokar, och ibland räcker det att den har varit för varm, ej kokat,i vilket fall som helst skall man stänga av den så fort man märker att det går åt fel håll så att säga! förr i tiden kunde dom spricka bara man tittade på dom! skämt åsido! men man skall till varje pris undvika att bilen går varm!
ja det du kan göra är väl att köpa den och sen köpa en annan motor och stoppa ner. jobbar själv på en demontering och om det sitter en M20b25 i den så är det jävligt svårt att få tag på en topp. brukar vara lättare o att köpa en hel motor.
Tack för alla svar, jag köpte inte bilen. Mvh Baloois

To
41
Todi
525i Touring -92
Satt det farthållare på bilen ?? jagar en sån nämligen =)

Alla föds till DJURGÅRDARE bara brist på uppfostran att inte alla dör som det.
Todi:
Kolla på Ebay, finns flera farthållare till salu där
To
41
Todi
525i Touring -92
www.ebay.se ?

To
41
Todi
525i Touring -92
Var hittar man farthållare på ebay ?

Visa användare
847
Subidius
750 -91

Är det en M20 motor i den så har jag en spricfri och rätplanad topp till en hyfsad peng

Effekt är inget utan kontroll!
Kim Karlsson, Kalmar
Todi:
Gå in på Ebay.se o sök globalt på bildelar och E34 så hittar du nog, har för mig att det var en tysk annonsör jag såg, men det brukar finnas ett par till salu där...
To
41
Todi
525i Touring -92
ok thx

To
41
Todi
525i Touring -92
nop hitta inte en enda =(

Här är en: Länk

och en annan: Länk

sök på tempomat så finns det säkert fler
Mern kolla om du har kablarna fördragna, annars är det nog rätt mkt jobb med att få dit den, jag har inte det tyvärr....
To
41
Todi
525i Touring -92
Jag har fördraget så det är bara att plugga i fattas bara grejorna nu
Tack för hjälpen
Mvh Micke

To
41
Todi
525i Touring -92
Mikael Holmyr:
Jag lämna bud nu bara hålla tummarna =)
Kollade serie nr på grejorna och det lustiga var att 540 har samma farthållare som 525 det trodde jag inte.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.