AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Allmänt om bil och trafik
879

Trafikljus slår inte om till rött för cyklister

Ac
383
Acous
e21 318i -82
Här i Lund finns det en del trafikljus som inte slår om till rött för cyklister, cykelvägen är "integrerad" med vägen. Speciellt en som ligger precis där jag bor vid en stor korsning, och alla vet att den inte slår om till rött för cyklister så ingen bryr sig om att vänta. Min fråga är vad gör polisen om de ser detta? De kan ju inte kräva att man väntar på att en bil kommer och gör så att det slår om. ?
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Måste vara fel på det trafikljuset, de brukar ju slå om.

Vilken korsning är det? Så man vet när man trampar runt på Lunds gator.
Ac
383
Acous
e21 318i -82
korsningen mellan fjelievägen och bryggaregatan
Visa användare
1.189
t80196
328 Xdrive 2013

E30 320i -89 Cab

I Stockholm gäller inte rödljus för cyklar??!!

Mats
BMW CS #5847
e3
2.887
e34briliant
540iA -94
530D -02
t80196: Nej det är inte mycket som gäller för cyklarna här i sthlm verkar d som!
Ljusen detekterar metall en bit innan ljusen, dvs de ligger slingor i asfalten.
De är likadant vid tornavägen korsingen efter ekonomicentrum.
Köp en cykel med lite mer ordentlig ram så skall du se att de löser sig :)
Jag har ladrig problem med min cykel, men jag vet flera kompisar som har lite problem ibland.

Med tanke på att 80% av alla cyklister i Lund cyklar mot rött så skulle jag tro att påföljderna inte är särskilt dramatiska.

Var god att bruka sökfunktionen!
Länk
Visa användare
306
yozef
316i Compact -00
Ok, jag ändrar mig. Det måste vara fel antingen på cykeln eller cyklisten. Med tanke på hur det cyklas i Lund är det troligen den senare som felar. Faktiskt förvånande att det inte händer fler olyckor här, cyklisterna har ju noll respekt för reglerna. Fast när man själv sitter bakom styret är ju attityden en annan...

t80196: Typ alla trafikregler som gäller för bilar gäller cyklar också, även hastighetsbegränsningarna. Se det som en utmaning... :)
Ac
383
Acous
e21 318i -82
det är inget fel på hur jag cyklar, många jag frågat upplever samma sak.
Visa användare
37
Poxer
E36 325i -91
Syftar du på deras egen uppfattning om den egna cyklingen, eller deras uppfattning om din cykling.

;-)
;-)
:-P

Ingenting är omöjligt, det tar bara lite längre tid!
//Ola
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.