AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.326

Många Compacter, men HUR många?

Visa användare
1.935
VillaRosa
X3 2,0d 2007
BMWCS #04821
Tycker mig sett många trådar om E36ti och E46ti på sista tiden. kan bero på att jag själv är nöjd ägare sedan ett par månader, och därför kanske håller "litet utkik".
Vore kul att se HUR många Compactägare som hänger här!
När man läser en del uttalande om Compacten, kan man få litet "PelleSvanslös-komplex" för den saknade bakdelen. Själv tycker jag det är suveränt med kombiluckan, fällbara baksätet. Och en kortare bil är ju alltid lättare att parkera.
Känner ni er "mobbade"? Eller...

__
Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta!
Njuren
Mobbad är man juh helt klart som compact ägare =( Gristrynet, BMWs svarta får och tjejbil osv osv får man läsa. Tycker oxo att det är en bra och snygg bil, den har ju en helt egen design oxo om man säger så. Hade jag haft automat och 4 dörrar hade den stannat hos mig =)

mvh STOLT COMPACTARE!

BMW - i nöd och lust?
Visa användare
2.093
Andersson_CSI
ALPINA D3 Biturbo Touring Allrad
Villarosa:
Vi har en E36 compact i familjen och visst känner man sig ibland lite mobbad har på forumet.
Själv gillar jag bilen på många sätt även om en E36 coupé är snyggare.

Har även noterat att du bor i Hässelby precis som jag så du får länka till någon bild på din compact så jag vet vem jag ska hälsa på vid åkermyntan eller något liknande:)

/Fredrik

"Pengar gör ingen lycklig men jag gråter hellre i en BMW än på bussen."
Har slirat runt hela vintern nu i en 316 e36 compact!
Mycket trevlig bil i stan faktiskt, men saknaden efter en både större och STARKARE bil är aldeless för stor.. Så man kan väl säga att den sjunger på sista versen här hemma, så om någon är intresserad av en Bostongrünmetallic 316 strax under 14' mil är det bara att hjota till ;) (cd stereo ingår ;)
St
1.400
Stenback
M3 E92 6MT
318d F34 6MT
320i E91 6MT
320d E91

Tesla Model Y Performance

Trivs bra med min Compact. Fäller man baksätet så lastar den väldigt bra för att vara så kort.

Det är den perfekt stadsbil och compacten är rätt så vanlig i stockholms innerstad, på "landet" har jag aldrig sett någon.

Angående bakdelen så stör den inte mig. Med vita blinkers bak blir det lite fräschare och korta överhäng är väl ändå sportigt? =)

VillaRosa:
En kortare bil är inte alltid lättare att parkera, för då måste vi räkna in framhjulsdrivna bilar också. Däremot är Compacten perfekt för tighta fickparkeringar, hjulbas på ~270 cm och längd på 421 cm. Hjulbasen är ju länge än på många familje kombis och det i kombination med bra svängradie och korta överhäng så behöver inte luckan vara speciellt mycket större än vad bilen är.

Visst kan man ibland sakna musten i en större motor men man väljer inte en 316i för prestandan utan för ekonomin.

Jag har några mil till jobbet och saknar en 70 liters tank. Räckvidd på 100 mil hade inte varit dumt.

//Stenback
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag valde min 323ti för att den är bra mkt ovanligare än E36or i sedan-utförande och dessutom med E30-teknik som gör den "roliagre" att köra.

Därtill vill jag inte förknippas med den grupp människor som idag i allt större utsträckning kör E36 sedan/coupe.
En compact är lyckligtvis inte tillräckligt "fet", "bling", "gangsta" osv för den aktuella gruppen.
(Den grupp jag pekar ut är inte invandrare så ingen börjar gnälla om det, utan den är slödder helt enkelt halvkriminella/illegala/skumma typer, sen är det ju tyvärr så att i denna grupp är invandrare oerhört överrepresenterade.)

/Jonas
Co
972
CompactK
BMW 118iM (F20 LCI) -17
BMW IX1M -2025
Håller lite med azkikr, Compacten är ovanligare än sedan/coupe. Jag valde compacten för att det är en mindre bil än sedanen fast samtidigt så känns den "stor" för en bil i golfklassen.

Visst kan 1,6 liters motorn kännas lite slö men om man jämför den med andra 1.6 liters motorer så är den helt underbar. Skönt ljud är det i den också fast än det bara är en fyra, låter helt enkelt BMW.

Stå på er compact ägare =)

/Kristoffer
Jo
172
JohnC
318is -90
323ti compact
Har min 323ti som pendlarbil och valde den framförallt beroende på att den har E30 bakvagnen men ändå en modernare kaross. Kalaskul att köra och äga. Lite opraktisk om man är fler än 2 men inget jätteproblem.

Tycker att E36 compacten är snyggare än E46 men det är ju en smaksak.
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
Jag är ett ufo...

Har haft en 316 Compact å den var så kalaskul det nu kan bli med 100 pållar, åsså var det tillförlitlig också. DÄRFÖR har jag nu efter några år skaffat en 323ti å den e kul !
Dessutom tycker jag den är snygg med sin choppade häck. Det där med 2 dörrar tycker jag är praktiskt - sätter man ungarna där så sitter de där å ger sig inte iväg eller smäller upp dörrar på andra bilar.Halvkombikarossen är väldigt praktisk - körde iväg den gamla diskmaskinen härom dagen... gör om det med en sedan...
Men det finns ju "-" å det är ju orginallysena, fast det ska jag fixa :-)
kamelkungen
Hej
Cmpacten är trivsam att åka i för att vara en sån liten bil.
Billig är den också, både att köpa och att köra. Tycker också att den
känns lite bekvämare att åka i än andra nyare små bilar.
Men kommer nog köpa mig en 323ti nästa gång, 104hk räcker inte ibland...

Le
14
Leonard
E36 318ti -95
Jag har en Compact... Den verkar väldigt bra hittills, har haft den i två månader. Lite skillnad mot min gamla E34, löjligt rolig att köra, pigg, snål men ack så bullrig.
Visa användare
2.790
Mats
650i coupé F13 -12
i3s -22
328i Sedan F30 -14
Z4 3.0Si Coupe E86 -07
+ fem veteraner, ej BMW
Vi köpte vår Compact som en ekonomisk andrabil. Jag stortrivs i den (kanske för att den påminner mycket om E30:an som vi hade tidigare) och kör den betydligt mer än planerat. Har nu blivit 2200 mil på sex månader.

Det jag saknar, utöver mer motoreffekt, är sportstolarna. Jag satt betydligt bättre i E30:ans standardstolar än i Compactens standardstolar. Framförallt så är de för låga i framkant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.