|
|
|
|---|---|
|
På min E46 -03 så stämmer den förbrukning och även range som visas i färddatorn ganska dåligt med verkligheten. Skillnaden är att den verkliga förbrukningen är ca. 20% över den som anges i färddatorn. Jag har någon gång läst att man ska kunna komma åt någon servicemeny för att ändra beräkningen men kommer ej ihåg vilken modell den diskussionen gällde. Jag har en 16/9-skärm och jag hittade på X5world hur man kunde komma åt servicemenyn genom att gå till "set" och sedan hålla innen "menu" i 10 sekunder och det stämde men i denna servicemeny fanns inget som direkt hade med färddatorn att göra. Har även sett i en annan tråd här på forumet att man via checkkontrollknappen kan komma in i en servicemeny för att t ex ändra språk på bilar som inte har navi. I denna meny (som jag inte själv varit inne i än) så finns där även menypunkter om förbrukning och liknande. Är det någon som varit inne där och snurrat? Gissar att det nog inte skiljer så mycket mellan E46/E39/E38 då dom alla har samma info på färddatorn. ___ //Ulf | |
|
Hej! "Mixtrade lite" med det på min förra E39:a - minns faktiskt inte riktigt hur (Alzheimers.....eller nå't ;-) - ska kolla hemma eftersom jag brukar skriva ut och spara det mesta just pga dåligt minne! En annan intressant följdfråga är då vad din 320d drar - vi lyckas då aldrig komma ner i förbrukningssiffrorna i instruktionsboken (hur bilen än körs). Återkommer när jag kollat hemma! Mvh/Saij |
|
|
Har inte haft bilen så länge så det är svårt att avgöra verklig blandad körning men färdatorn står på 0,58 på knappt 300 mil och verkligheten är nog ca. 0,70. BMW anger 0,71 för blandad körning men vi har väl kört mer landsväg/motorväg än stad men å andra sidan så har det varit med dubbdäck och i stort sett ständigt minusgrader. Kul om du kunde hitta nån info om färddatorn... ___ //Ulf |
|
|
Hej (igen)! Här är ett par länkar jag hittade lite snabbt - dock inte kompletta med hur man beräknar koden för att låsa upp instrumentet (både på min förra och nuvarande E39:a hanterar man allt över kombiinstrumentet - trots stora navin). Se'n har jag för mig att förbrukningskonstanten fick beräknas mellan verklig förbrukning och faktorn för att få en ny faktor. Men det är ju iofs fritt ur minnet......;-) Kollar när jag kommer hem! Mvh/Stig Länk Länk |
|
|
Hej (ännu mera igen)! Antar att jag börjar bli tjatig, men här är en länk som funkar på E39 ...... Länk Mvh/Saij |
|
|
Om du kär mycket på tomgång eller krypkör så stämmer inte förbrukningen eftersom Bmw inte räknar förbrukning under ca 5 km/h. Vill minnas att jag läst i I-boken att bmw inte mäter stillastående. Många andra bilar går summerar all bränsleåtgång och delar upp den på krörsträckan så snittförbrukningen stiger om man står på tomgång. |
|
|
Kolvsallad: dom mäter garanterat på tomgång/stillastående. Det är ju bara att nolla färddatorn och köra några meter och sedan stanna och stå still så kan du se att genomsnittsförbrukningen tickar uppåt till 3,95 där visningen stannar. Saij: tackf för länkarna, har inte hunnit kolla på dom än men ska ta det lite senare när den minsta är nattad... ___ //Ulf |
|
|
Lustigt det där med färddatorn, min 320i -01 visade alltid 0,02 cl för mycket, medan 330i -03 visade exakt. Och, när det blev kö-/krypkörning så visste man att datorn inte hängde med... Körde en del VW som hyrbilar ett tag och där gick färddatorn hela tiden, det tickade glatt uppåt under krypkörningen - var nästan stressande att se! Kanske BMW lagt in denna lågfartsspärr för att inte störa körupplevelsen för mycket :-) |
|
|
Narvselius: Har ju både en 530i -02 och 320d -03 och båda funkar som så att förbrukning räknas upp om man står still eller krypkör. Det märks ju direkt om man nollat förbrukning och sedan bara kör en väldigt kort sträcka, t ex ut från macken och sedan får man stanna vid rött ljus. Den tickar glatt upp till 3,95 sen stannar den. Fenomenet jag har på min 530 är att om man står en stund vid rött ljus med 3,95 på mätaren så fastnar den där dvs den börjar inte räkna neråt när man kört ett tag som den borde. Gissar att den räknar ett tag i bakgrunden även om bara 3,95 visas men att den vid någon summa t ex 9,99 hamnar utanför en programloop, dvs ett programmeringsfel. Hade precis samma på min fd 540 -00 men har inte kollat 320'n än. ___ //Ulf |
|
|
Däremot är det så att om man står stilla och nollställer färddatorn så står det bara --- tills man börjar köra men det beror ju på att man inte kan dividera med 0 och det betyder ju inte att det bränsle som förbrukas innan man börjar köra inte räknas med. ___ //Ulf |
|
|
Hej! Tyvärr hittade jag inte det jag sökte - hade väl gått i runda arkivet ;-(( och min gamla WOW-mail (dit jag en gång fått infon) är rensad :-((. Det jag hittade var i princip samma info som på länkarna du fick. Vore kul att få veta din förbrukning (verkliga) när du hunnit köra lite mera. Mvh/Saij |
|
|
Saij: tyckte jag hittade mycket in länkarna så till helgen ska jag leka lite med detta. ___ //Ulf |
|
|
Letade lite på www.E46fanatics.com och hittade lite info om sk "hidden functions" på färddatorn. Påminner mycket om tillvägagångssättet i en av länkarna ovan, dvs man håller inne knappen till vänster på kombiinstrumentet när man vrider tändningen till läge två för att komma in i menyn. Med samma knapp så stegar man ner till meny 19. Där pendlar det mellan "on" och "off". När "off" är synligt så trycker man på knappen och då är menyn upplåst. Sedan kan man knappa vidare till önskad funktion, se listan: BMW E46 On-Board Computer (OBC) Hidden Codes nr example description 1 Car Engine and cluster data 1.0 46nnn Chassis nr/VIN serial number (last 5 digits) 1.1 4nnn K-number 1.2 690236 Cluster Part # 1.3 045210 Coding (04)/diagnosis (52)/bus index (10) 1.4 1200 Week (12)/year of manufacture (2000) 1.5 09_160 Hardware (09) and software # (16.0) of cluster 1.6 Not used 1.7 04__44 CAN-version (04) KI-revision index (44) 2 (test) Cluster System Test - Activates the gauge drivers, indicators and LEDs to confirm function 3 SI Data 3.0 1098 Used fuel in liters since last SI (Service Inspection) 3.1 0231 Periodic inspection days; elapsed days (since last SI) 4 Momentary Consumption 4.0 0145+ Instant fuel consumption - 0145=14.5 liters/100km 4.1 0018 Instant fuel consumption - 0018=1.8 l/Hour 5 Distance Gone Consumption 5.0 082 Average mileage; 082=8.2 liters/100km 5.1 0536 Calc. km to refuel (momentary distance to go) 6 Fuel Level sensor inputs in liters 6.0 109330+ Fuel level averaged; Left half sensor input=10.9 liters; Right sensor input=33.0 liters 6.1 0439+ Total tank level averaged; vlgs 6.0: 10.9+33.0=43.9 liters 6.2 0442+ Indicated value (44.2) and tank phase 7 Temperature and Speed 7.0 021+ Coolant/Engine temperature (2.1C) 7.1 130 Ambient/Outside temperature - chg met 5 pts. 125/130/135 7.2 + Engine speed / Current RPMs 1/min 7.3 + Vehicle speed / Current Speed in km/hour 8 Input value in HEX form 8.0 1d0+ System voltage ADC-Value Hex code 8.1 26C33C+ ADC Values HG left/HG right 8.2 0000 ADC Value brake degradation sensor (000=o.k.) 8.3 18C ADC Value outside temperature 9 Battery 9.0 140 Battery Voltage - 140 = UB 14.0v 9.1 242013+? 9.2 074_78+? 9.3 0011+? 10 Not used 11 Not used 12 Not used 13 GonG Gong Test 14 Not used 15 Status cluster I/O-ports (bit codes) 0=low; 1=high 1st-belt contact, seat belt fastened=0; 2) ignition lock contact, key inserted=0; 3) door contact, door open=0; 4) clock button pressed=0; 5) SI reset=0, for reset=0; 6) EGS transmission failure=0 Status Digital Outputs (bits) 0=inactive, 1=active 1) Gong output; 2) Brake warning lamp; 3) Low fuel warning lamp; 4) EGA lamp; 5) seat belt lamp; 6) manipulation dot 16 Not used 17 Not used 18 Not used 19 Lock Status; unlocks functions in range 3-18 19.0 L-On/L-Off Unlock: press button when "L-Off" 20 Not used 21 Software Reset; reset OBC settings 00 End of test Skillnaden är att menypunkt 20 som för E39 gav möjlighet att ändra bränslekooficienten här är "Not used" vilket gjorde att mina planer smög sig...så jag har alltså inte kunnat justera förbrukningen på färddatorn och som jag skrivit i tråden om dieselboxar så har ju felvisningen ökat i och med boxinstallationen. Det trista är ju att man hos de BMW-verkstäder jag besökt sällan kan få någon vettig information när det handlar om färddator, navigator, car memory, key memory, etc. Har testat Theanders och Förenade Bil centrum så nu får det bli Förenade Bil Fosie nästa gång... ___ //Ulf |
|
|
programmer E 46:an är väl importerad , tyskarna har kanske börjat skruva färddatorerna nu när det är straffbart att fiffla med milen. (skoja bara)... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.