AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.119

Oljeservice på BMW 528i -00

Se
2
Semajan9
528i M-pkt -00
Hur mycket brukar normalt en oljeserice kosta? (bilen har gott 9000 mil).
Hur många mil brukar man kunna åka innan det är dax att köra oljeservice igen?
Wh
187
Whalle
523i touring-00
Jag gjorde oljeservice på BMW kostade mig någostans1200-1500 spänn.
Som sagt bara oljan kostar ju en del går väl åt ca:6,5 liter.Jag byter olja
minst en gång om året.Kolla i servicehäftet där står det mera.Sedan har du ju både insp 1 och 2 då byts ju också motoroljan.Jag tror förfarandet är så här
oljeservice, insp 1,oljeservice,insp 2,oljeservice,insp 1,För min egen del blir det en gång om året.Sedan behöver man ju inte anlita BMW då kan det väl bli lite billigare.

/Whalle
Är du lite händig byter du olja/filter utan bekymmer själv. Nackdelen är att du inte får nån stämpel i serviceboken. Byter du oljan själv så kostar det ca 1000kr (8 Liter Mobil 1 5W50 samt oljefilter och hall-hyra).
Hos BMW kan det kosta uppemot 2500kr, beroende på var du bor (dyrast i Sthlm) samt vilken bil du har . Personligen skulle jag aldrig köra mer än 1500mil på samma olja. Följer du din service-indikator så brukar man oftast få byta oljan ca va 2000:e mil eller så.
Vad beträffar servicen så bör den vara olje-olje-insp1-olje-olje-insp2-olje-olje-insp1 osv för din bil, bör stå i serviceboken. Det är M-modeller som har olje-insp1-olje.insp2 osv.

Se
2
Semajan9
528i M-pkt -00
Tack för infon!

Stämpel i serviceboken är alltid bra! Jag har hitintills bytt oljan var 1000:de mil i alla fall, ville bara vet vad som är normalt.
Det lyser fortfarande 2 gröna lampor och bilen är körd 2500mil sedan förra servicen. Jag pendlar dagligen med bilen (5 mil enkel) plus att den står i garage. Kör lugnt med pärlan, så det är klart att det blir längre mellan insp.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.