|
|
|
|---|---|
|
Jag har nyligen köpt en 740 E38!När jag efter köpet kollade på en utrustningslista,stod det att bilen har Servotronic.Jag tycker inte att den är direkt tungstyrd,men andra bilar som jag kört som varit utrustade med Servotronic,har varit betydligt mer lättstyrda. Jag har gjort en korttest med BMW Diagnos,och inte fått några felkoder.Även gjort en test på "transformatorn",och den visade sig ha rätt värden! Jag har hört att vissa bilar från omkring -98,hade en felaktig ASC styrenhet,men min bil är tidigare än så(97:a). Undrar om nån har några tips eller synpunkter på detta!!! | |
|
Servotronic gör inte bilen mer lättstyrd, det gör rattens påverkan på hjulen beroende av hastigheten så att ett visst rattutslag ger större påverkan på framhjulens vridning vid lägre hastigheter än vid högre. Förvisso kan detta uppfattas som att bilen blir mer lättstyrd vid låga hastigheter - men du ska också tänka på att en E38 är en stor bil på dryga två ton som av naturen är mer tungstyrd än en mindre bil. Wilhelm Svenselius |
|
| Det är väl tvärt om också så att vid högre hastigheter så blir det inte lika vingligt. | |
|
Har inte kört E38 men en E39 med servotronic jämfört med en E46 utan servotronic är som natt och dag. Styrning vid stillastående och låg fart med E39 är väldigt lätt (lite amerikanarkänsla) medan E46 känns betydligt tyngre utan att för den delen vara tungstyrd. Och detta trots att E39 är tyngre och har bredare hjul. ___ //Ulf |
|
Paap Reeder |
W2K! ... " så att ett visst rattutslag ger större påverkan på framhjulens vridning vid lägre hastigheter än vid högre". Kan detta vara rätt? Är det inte en snäcka som är den mekaniska länken mellen rattmuffen och hjulen? Om jag uppfattar dig rätt skulle en 10-graders vridning på rattmuffen vid gångfart ge ett annat utslag på hjulens vridning än vid 200 knyck? Det handlar således om liknande system som våra kära JASár har varav den första fick väl litet fel "rattutslag" nere i Linköping. MVH /// Paap R |
|
Jag är också tveksam till om W2k verkligen har rätt här: jag har översatt BMW:s "servotronic" med det som bilbranschen internt benämner "hastighetsberoende styrservo": servoverkan är högre i låga farter vilket gör bilen mer lättstyrd, och lägre i höga farter vilket ger bättre sidstabilitet. Realiseras oftast genom att man har en bypassventil på slangen mellan pumpen och servot, som "släpper av på trycket" vid högre hastigheter. Men helt säker på att det är detta som BMW menar med "servotronic" är jag inte :-) Är det förresten någon som vet om min E38750 har servotronic: det är inte med som option i utrustningslistan, men kan det ha varit standard? Jag trodde inte den hade det, men min mek sa att den hade det. Tycker inte min är så speciellt lättstyrd vid parkering med mina 235 breda 18"-are... Mvh. /Kjell |
|
|
Servotronic påverkar inte själva styrningen/rattutslaget, utan är bara en elmotor som hjälper till att göra hjulen mer lättstyrda vid stillastående/låg fart. Funkade inte ordentligt på min 740iA -95, och jag bemödade mig i ärlighetens namn inte med att åtgärda det, styrningen fungerade ju utmärkt ändå. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
En elmotor?? Hur skulle den fungera menar du?? Mvh. /Kjell |
|
|
Paap och Kjell har rätt, W2k och Kalle är ute och cyklar! Servotronic påverkar enbart servoverkan, dvs hur mycket moment som behövs för att vrida hjulen. Vad "cyklisterna" skriver om är aktiv styrning, ett system med en planetväxel som samverkar med en elmotor och hjälper till att variera rattutslget beroende på ett antal variabler. Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
saxat från BMW:s tekniska lexikon: Servotronic Servotronic innebär hastighetsberoende reglering av servoverkan för styrningen. Styrningen är lätt i lägre farter, medan den blir trögare i hög fart. Med ökande fart blir kontakten med vägen mer direkt och styrprecisionen högre. Dessutom kan föraren njuta av högsta komfort och maximal smidighet vid parkering eller körning på krokiga vägar. I bilar med Kördynamikkontroll (Sportläge) finns två inställningar för Servotronic. Läget "Sport" ger en mycket direkt och precis styrkänsla, medan läget "Komfort" erbjuder möjlighet till en mer avspänd körning. Johan S #4079 & #4079A www.bimmer.se Länk |
|
| Servotronicen sitter ju i styrväxeln, och eftersom det är samma servopump till bilar med och utan servotronic verkar det väl stämma att det är en elmotor som hjälper till i låga farter? Kanske den tom håller emot i högre hastigheter.. hmm | |
|
Va? Jag har väl aldrig hävdat att servotronic gör något annat än just påverka servoverkan? Jag uttryckte mig däremot klumpigt. En tydligare beskrivning vore kanske att säga att servotronicen får information från hastighetsmätaren (elektroniskt) och påverkar därefter servostyrningens egenskaper - vid låg hastighet är hjulen enklare att vrida, och vid hög hastighet trögare. Men hur sker detta rent tekniskt då? Hur lyckas servotronic-enheten få servopumpen att arbeta mer/mindre? Är servopumpen "intelligent"? Jag är fullt medveten om skillnaden mellan Servotronic ovh Aktivstyrning. Ska vi märka ord så påverkar inte aktivstyrningen rattutslaget, utan påverkar den vinkel hjulen vrider sig vid ett visst rattutslag (även om jag förstås förstod vad du menade, Erik) ;) Detta är förstås en revolutionerande uppfinning som lanserades tillsammans med E60, och något helt annat än Servotronic, som i grund och botten bara är en komfortdetalj, och som fanns redan på E34 och E34. Mvh, Kalle ___ Bilarna: Länk |
|
|
intressant...jag har alltid trott att servotronic var aktiv styrning. Provkörde en 523 E60 härom dagen med aktiv styrning...vilken känsla när bilen svänger så kraftigt med bara ett halvt ratt utslag! The Seven Series...Cause I ride with pride! |
|
|
Jag ber om ursäkt - min tolkning var att servotronic var samma sak som "aktiv styrning", dvs att hjulen vrider sig olika mycket beroende på rattutslag vid olika hastigheter. Wilhelm Svenselius |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.