|
|
|
|---|---|
|
Hej alla glada! Min träpanel har sett ganska sliten ut ett längre tag och nu börjar det bli dags att åtgärda det. Frågan är bara hur... Har läst om vissa som lackat sina paneler i typ mattsvart med blandat resultat. Är detta ända åtgärden för att fina upp inredningen eller går det sonika att byta hela rasket? Tacksam för svar. | |
| Min inredning börjar bli lite sliten med vid växelspaken och på handsfaket finns det nån stans man kan köpa ny/byta så vill jag gärna också få reda på det ! :) | |
|
Besök era vänliga BMW-handlare och bläddra i katalogerna. De erbjuder många olika slags paneler, men det är inte helt gratis. Om jag inte minns fel så finns det länkar på detta forum som leder till sidor där steg för steg instruktioner visar hur panelerna ska bytas. Mvh Mikael |
|
|
Jag antar att du menar att panelerna är repiga? Isåfall har du lite tips på polering här: Länk Mvh. /Kjell |
|
|
Det såg bökigt ut att plocka bort mitten-delen. Någon som prövat och kan tipsa om tillvägagångssätt...? |
|
| Vad är det för medel han använder förresten? | |
|
Jag har plockat loss och polerat mittkonsollen på min E38:a. Visst var det lite pyssel, men skulle jag göra om det skulle det ta mig max en halvtimme att ta loss den igen nu när jag vet hur man gör. För E38 finns en beskrivning hur man tar loss panelen här: Länk jag skulle tro att det är snarlikt på E39... Medlet han använder har jag inte sett i Sverige, men panelerna är lackade i epoxilack (?) som går att polera med andra polermedel - jag körde med samma Sonax Proffessional polish som jag använder utvändigt till lacken. Jag använde min oscillerande "slipmus" med polish på en polerdyna. Det tog en god stund med slipmusen, men blev bra. För hand skulle jag däremot inte velat polera då ytan är ganska hård, då hade jag nog hållit på fortfarande :-) Mvh. /Kjell |
|
| Problemet med min gamla e34 är att panelen är inte direkt epoxilackad vad jag vet. Den är mer typ "träig", som om någon slipat en bit trä med sandpapper typ... Hur får jag tebax finishen på den? Inte med lackpolerings-medel väl? | |
|
Aha, det är en annan paneltyp... Om det är en "träig" yte, så kanske möbelpolish är något att testa? Blir inte panelerna mer skitiga/missfärgade också om de har en träyta? Hmm. Mvh. /Kjell |
|
| Jo, de ser mer ut som ett gammalt båtdäck än något som ser ut att höra hemma i en bmw... =( | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.