|
|
|
|---|---|
|
Hej på er! Är lite fundersam ang. vevhusventilation på min 328. Jag råkade ut för en konstig grej och som många andra har råkat ut för denna vinter när det var som kallast. Att vevhusventilation hade frusit igen på grund av massa gegga som fanns i rören och klockan/ventilen eller vad den nu heter. Länk På bilden ser ni en klocka/ventil (nr 2) Den gick sönder för mig längs uppe på klockan (den runda delen). Den sprack men gick att sätte ihop. Så en ny ska beställas på måndag men och sen ska den ditt till nästa helg. Efter när jag monterat ihop delarna och startade bilen så kom det ett brummande från motorn, kollade var det kom ifrån och det var just från klockan. Vet inte om den drar in luft denna vägen eller om den trycker ut istället. Svårt att avgöra. Bilen kändes lite orolig på tomgång men det känns knappt någonting av när den är varm. Den är mest orolig när den är kall t o m att den nästa dog. Som jag förståt så fungerar ventilen för att ta bort kondens i oljan är det så? Är det farligt att köra med den? Tänkte bara använda den imorgon 2,5 enkel resa och sedan ska den få stå till helgen. Eller ska man undvika köra med den? Svar o tips tas gärna emot! MvH Bmw 4-ever | |
|
Ingen som kan om det här med vevhusventilation? Det finns så många kuniga på forumet men ändå inget svar... MvH Bmw 4-ever |
|
TobbeBMW |
Hej! Dina funderingar angående vevhusventilationen är riktiga, är månag som har haft problem nu i vinter (inklusive jag själv, fast på min Golf då) där ser den inte likadan ut men det hör inte riktigt hit. Om du vill/kan köra med bilen eller inte är ju upp till dej själv att avgöra. Jag menar du att bilen går ju, om än kasst ibland... Det är kanske inte det nyttigaste att köra med den men har du inget val så... |
|
Hej, vevhusventilationen fryser ibland på bmw som inte är byggda för nordiskt klimat, ofta importbilar och liknande. Bmw har ombyggnadssatser där slangar m.m. är isolerade och dessa hindrar att detta sker. När vevhusventilationen har frusit kommer det olja i insuget och därmed cylindrarna som man gör bäst i att tömma, därav en massa rök i avgasröret och att bilen går illa. Det är möjligt att man kan köra bort oljan i insuget men det kan ta låååång tid. Att skruva det här själv är rätt krångligt och om man inte är säker på vad man gör så ska man inte göra detta själv utan lämna in bilen på bmw. MvH Niklas |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.