AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.310

Külwasswe prüfen -på 328:an jag har märkt att kylarvattnet minskat lite,men..

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Senaste dagarna har jag märkt att kylarnivån minskat lite, sen när bilen är varm och fått vänta en stund så ser man vatten i påfyllningsröret, så ajg tänkte att fylla på lite glykol och vatten skadar väll inte...Men satte mig framför Autopower en stund och blev orolig:-(
Läste att man inte ska blanda olika glykol, läste även att jag ska kolla efter "majonäs" vid oljepåfyllningen och sist men mest kritiskt leta vatten i oljan!
termostat byttes för cirka 100 mil sen och allt borde vara ok med systemet man?
Jag hittade inte vatten i oljan( kollat stickan) 2 ggr
bilen går som den ska låter inte konstigt blir inte varm eller liknande, den varnade(kulwasswe prufen) i morse när jag körde iväg till jobbet, men 4 timamr senare sa bilen inget??

Majonäs runt oljepåfyllningen fanns även där,men inget vatten i oljan vad kan det vara för fel?Är det farligt eller kan det vara ett mindre problem?
Jag kör en del korta sträckor med bilen 2-8 km varje dag kan det vara orsak till majonäsen och sen ett separat problem med kylaren?
tacksam för lite svar!

Mpower
Cr
1.381
Cruser
325i -92
328i-97 touring
kolla så den inte läcker från nån slang...ha bilen igång på nån parkering en stund...kör bort bilen och kolla om de är nån vattenpöl där bilen stod
Ko
257
Kolvsallad
325iA Touring -09
Z4 M Coupé -06
Så länge det inte försvinner kylvätska regelbundet så är det nog ingen fara.

Om du bytt terostat nyligen därför nivån sjunkt prcis under gränsen, jag tycker kylväskenivån brukar skojja lite någon vecka efter arbeten i kylsystemet...

Tänk på att nivån variera kaftigt mellan varm och kall motor....

Troligt vi är nivån precis på gränsen till låg så därför varnar den inte när du bara stått still i 4 timmar eftersom att motorn forfarade har lite värme kvar.

Kylvästkan expanderar ju en del när tempen går upp, liksom därför man har expansionskärl....

be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Kolvsallad:jag hoppas på att nivån ligger på gränsen och jag var ute och körde nyss ingen varning heller.
i morse kollade jag och då var det nästan inget Vatten/klykol i röret sen efter körning en stund så är den uppe på nästan normal nivå, ska jag hälla i lite så det blir tyst på check controlen?

Hur bär man sig åt för att bli av med majonäsen?Är det skadligt på något sett att det finns där?
expansionskärl är över min tekniska kunskap :-)

Mpower
An
291
Antiloop
E38 728iA
betan:

Majonäsen är kondens som bildas under den kalla delen av året. Speciellt om man som du mest kör korta sträckor. Inget att oroa sig för.

Fyll på lite fbl glykol. Troligtvis har inte systemet blivit 100% luftat när termostaten byttes.
be
1.477
betan
325 E90 07
M-paket
Antilop:Då antar jag att den försvinner sen med tiden då,tyvärr är jag dålig på att kolla under huven så jag har inte märkt det förens idag så lite jobbigt är det.
Färdig blandad glykol, så en liten del från olika fabrikat spelar inte roll då när det gäller glykol?

Mpower
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.