|
Sida 9 av 40
|
|
|---|---|
|
bmw-man: jag menade gammeldieseln självklart (njjjjaaeee?) och där är det så att spridaren öppnar på tryck över 150bar bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Lite om boxar Man kan styra både tryck i common rail och öppningstider på spridarna beroende på belastning eller arbetsfas. Jag tror att de billiga boxar som finns ute i handeln reglerar öppningstiderna och inte påverkar trycket i common rail. Det då det krävs mer av tekninken/programmet i boxen för att reglera både tryck och öppningstider beroende på arbetsbetingelse för motorn. Vilket som är bäst vet jag ej då jag inte sett objektiva mätdata på prestanda och utsläpp och inte heller testat boxar själv. |
|
| Svårt val. Men jag har bestämt mig att köpa en box hos KCR eller hos www.promotech.se. De erbjuder liknande prestanda. Jag har en 530xd-06. Är det någon som testat någon av dessa? | |
| KCR boxen hanterar både tryck i common rail och öppningstider för spridarna till din bilmodell tror jag. Den gör det i alla fall till 320d E90 enligt den information som jag fått. | |
|
Då Mehrliestung boxen enbart har EN anslutning och dessutom på tryckkännaren i CommonRail röret så skulle jag GISSA att den enbart arbetar med att lura motorn till att tro att det är lågt tryck i röret. Om detta leder till att dieselpumpen arbetar övertid eller om bilens dator förlänger spruttiden vet jag inte.. men med tanke på att bilens dator visar en lägre förbrukning så antar jag att det är en kombination av båda. //amullo --- |
|
|
"KCR boxen hanterar både tryck i common rail och öppningstider för spridarna till din bilmodell tror jag. Den gör det i alla fall till 320d E90 enligt den information som jag fått." Hanterar och hanterar....... eftersom den sabbar signalen för bränsletryck så försöker ju motorstyringen själv kompensera detta genom öppningstider och pumptryck. Om det kan kallas hantering vetesjutton. |
|
|
BMW_MAN Hanterar kanske kan bytas mot "manipulerar styrsignaler till styrdator och då påverkas"... Inga haverier efter "boxning" någon? |
|
|
NU SÅ!! Jag har nu kört en resa på 70mil med boxen på 80. Min 320DaT med släp. Släpet lastat med 3 motorcyklar (ca 200kg styck) + släpet ~ 1000kg på dragkroken. Bilens bagage och baksäte full med väskor, verktyg och annat inkl 3 personer i bilen. Full tank och luftrycklet fram 2.8 och 3.3 ibak. Släpet fick 3.2 enligt instruktionsboken. Draget nytt. Vi körde ca 100-105 km/t på E18/E20 T&R Stockholm - Götene med farthållare och mjuk acceleration. Bilen visade på datorn 7.1 l/100km men den verkliga förbrukningen var 9.2L/100km. Tidigare förbrukning (utan box) har legat strax över litern på ca. 1.05-1.07L/100km. Känsla: Bilen drar MYCKET starkare än tidigare med släp! Helt sanslöst mycket bättre! Jag var vid omkörning av lastbil uppe i 130 och bilen drog STARKT även då. Automaten ligger kvar längre på lockup än tidigare och går in i lockup även under 100 km/t. Jag kan bara säga att jag är GRYNT nöjd. Jag hade dessutom ett acc test mot en V70 2.4T AWD under hemkörningen och han förlorade stort trots att han bara hade 2 hojar på sitt släp + manuell låda. Så boxen funkar utmärkt och drar ner förbrukningen med tunglast. Åtminstone på min automatbil. //amullo --- |
|
|
Amullo: Láter bra! Din 'test' bekräftar vad mánga av oss funderat över gällande bränsleförbrukningen. Under vissa speciella omständigheter där man utnyttjar det högre vridmomentet, sásom körning med släp, körning i berg/backar etc, sá leder dett till att man gasar mindre (dvs mindre diesel) för att uppná samma 'drag' i bilen, samt att vxlláda (automat) váxlar ner senare, vilket indirekt även detta sparar bränsle. Slutsats, box är bra för droskägare, folk med MC's etc, som har nyttjande av extra vridmoment och i relation till körning med tung ekipage utan och med box, fár bättre (lägre) bränsleekonomi med box inkopplad. Boxen är även given för gasglada folk som mig själv, som bara njuter av extra kraft, om inte med lägre, i allafall med bibehállen bränsletörst. Har ännu inte kopplat bort boxen (som jag bekräftat innan) dá jag ska köra/bränna hem till Sverige nästa helg och servicen inte är förräns 2006-06-22. Kommer att köra hem till sverige med boxen inkopplad, och kommer att köra ner till Holland igen med boxen urkopplad, för o köra bilen utan box ett tag och kolla bränsleförbrukning och effekt pá autobahn utan box. Ska be dem kolla avgassvärde när bilen är inne pá service för o kolla om partikelfilter/katalysator eventuellt tagit skada av boxen efter varit inkopplad i nu 6 mánader. mvh marineutter Mvh JP |
|
|
RikardC; Har haft boxen inkopplad i nu 6 mánader, med boxen pá absolute max (dvs 110) och relativt hárd körning pá autobahn och annan motorväg. Inga direkta ródljusrace (usch...sábt sliter ju ofantligt!) med mycket segdragning och kickdown i mycket höga hastigheter (+200km/H). Har framtill nu inga problem med bil eller motor, och den verkligen skjuter iväg. Tycker dock att bil blivit slöare (kanske bara att man blivit van, att filter är igensatt, att vxlláda börjar bli sliten etc). Kan känna att bilen rycker till lite mycket sällan (varannan mánad vid konstant motorvägsfart rycker det mycket svagt 3-4 gánger). Efter som jag har 6-cyl känns det mindre än en 4-cyl motor, men har dock ingen oro i kroppen dá det är mycket sällan. Tror dock inte för ett öre att KCR boxen är av annan typ än mehrleistung, och även om man inte fár garanti, sá är vi 15 stycken som provat och ingen av oss har problem med boxen. Och handen pá hjärtat - kommer KCR att ersätta din insprutningspump el dylikt när den väl skurit! Just det, tror jag inte heller. Báde jag och dance23 har monterat boxarna pá vára nästan nya bilar och motorer och det funkar ypperligt, pá nya som lite äldre bilar! Lycka till! |
|
|
gällande svaga ryckningar i motor máste jag bara tillägga att detta var fallet även innan installation av box!!! Dvs ingen oro till de som läste mitt föra inlägg och redan nu demonterat sina boxar!! NO PROBLEMS!! |
|
|
- marineutter - Tack för din information! Eftersom vi inte vet hur H&P Motortuning boxen fungerar så skrev jag till dem i dag, vi får se vad de svarar :) Min fråga var kort "Vad påverkar ni med eran box? Är det öppningstider, tryck i common rail eller både och". KCR påverkar både och, det vet vi redan. PromoTech samt dieseltech påverkar endast spridarnas öppningstider. KCR höjer trycket i common rail systemet vid låga varvtal men inte vid högre (om information som jag har är korrekt) samt att de även samtidigt påverkar spridarnas öppningstider. (påverkar kanske är fel ordval men men...) Skall bli intressant och läsa vad H&P svarar. Garanti vid haveri vet jag inget om faktiskt men de flesta som säljer boxar kan erbjuda en extra försäkring. Om den faller ut vid skada.... tja du. /RikardC |
|
|
Update.. Jag hade räknart fel på min förra uträkning.. Bilen har alltså dragit 8.8l/100km med släp med 3 motorcyklar och full bil (förmodligen lastad så full som en 3-seriekombi kan bli).. Mycket imponerande.. från över 10l/100km ner till under 9.0L/100km.. //amullo --- |
|
|
Försöker fortfarande fatta hur bilen kan dra mindre trots att boxen sprutar in mer diesel. Här kommer en ide med mycket tanke bakom. Ni säger ju att bilarna ligger kvar längre utan att göra kickdown. Känns starkare. Det är ju självklart, på en diesel regleras ju gasen med insprutningen istället för med ett gasspjäll. Med boxen monterad så gasar ju förare/motor utav bara satan men eftersom signalerna är manipulerade av boxen så tror motorstyrningen att föraren bara fis-gasar lite. Alltså läger automatlådan in mycket högre växel och vägrar kick-down i det längsta. (VArför göra kickdown när den tror att föraren kanppt gasar, trots fullgas) Jag har testat med manuell dieselbil att att plåga motorn med tokgas på höga växlar och då blir ju förbrukningen toklåg t.o.m med släp. Typ om man ligger strax över tomgångsvarv i 80 km/t på 6an och bara gasar istället för att växla ned. Då går den också ned i samma storleksorning som du fick amullo. Ca 1-2 dl/mil mindre än normalt. Sen kan man u fundera på hur bra det är för drivlina/motor. |
|
|
BMW_MAN.. Jag förstår inte. Varför skulle slitaget ÖKA när automaten ligger kvar på lock-up och bilen "slipper" koppla in vridmoments omvandlaren? Bilen gick aldrig ner på fullgas innan nerväxling/urkoppling lock-up. Jag kan tillägga att min bil gick MYCKET fint med tungt släp och mycket packning. Blev det en "riktig" backe så kopplade lock-uppen ur och nerväxlingen skedde mycket mjukt. Lock-upen gick inte heller i direkt när det planade ut, utan när man kört en viss sträcka på "plan" mark. Att slitaget ökar om man kör på maxvrid hela tiden köper jag, men att slitaget på själva drivlinan skulle bli större med box utan fullgas är jag fundersam över. Det är ju bara samma sak som att ge mer gas. Just denna minskning som jag haft tror jag är främst uppnåbar med automatbilar då mycket av vridet går förlorat i lådan i förhållande till en manuell bil. Jag skall bara avslutningsvis säga att jag är mycket nöjd med boxen och vad den gjort både för ekonomi och "tryck" i motorn. Nackdelen är att bilen ryker mer vid fullgas påslag, men polaren i bilen bakom (jag samkörde med en polaren i V70´n) säger att den rykte enbart när jag stampade på gasen själv vid omkörningar. //amullo --- |
|
|
Det var därför jag skrev "fundera", eftersom jag inte vet hur slitage påverkas. Det känns ju som att drivlinan kanske skonas då det blir mycket färre nedväxlingar. Om motorn mår bättre eller sämre av att varvas (nedväxling) eller högt moment (segdra) har jag ingen aning om. Men rent allmänt så ger ju boxens högre effekt/vrid viss påkänning i på grejerna. Men är det bara överdimmentionerat original så är det väl ok. Son du säger bör ju motorn bara ryka på fullgas eller nära fullgas då det är där boxen påverkar mest. |
|
|
Några nyheter? Inget från mig.. bilen funkar utmärkt. Inga problem alls och bränsleförbrukningen verkar ligga stadigt runt 5.5-6.2 l/100km beroende på körstil och last. Jag skall iväg med släp och hojar igen under Juli. lovar återkomma med resultat så snart det kommer. //amullo --- |
|
|
fy fn vad era bilar drar lite bränsle trots trim kanske ska fundera på en 320d bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower |
|
|
Hej alla, Vill bara förmedla mina lekmanserfarenheter kring diesel och trim. Har nu haft min mehrleistungbox i snart 600 mil (utav 2300 mil) och visst drar bilen mer diesel än innan. Dock kan det bero på mer "roande" köregenskaper. Min bil går 10% i stan och 90% på landsväg och jag snittar 0,80-0,84. Riktigt rolig körmaskin, har varit bensinberoende de senaste 15 åren men dagens dieselmaskiner ´bjuder på riktigt bra prestanda. Mvh // Martin |
|
|
helgonet.. Japp *stort leende* Min "lilla" 320D Touring Steptronic piskade upp polarens Audi A4 2.4 Avant Tiptronic utan problem på motorvägen.. Vi drog från 70 till 150 och jag vann med 3-4 billängder. Båda bilarna på sportläge och ungefär lika mycket soppa. Andra polarens Vto 2.4T med 200hk åkte dit när vi båda hade släp på bakpå.. och då har han manuell låda! Dessutom hade jag 200kg mer på släpet! Men kör man lugnt så kommer jag ner under 6.2l/100km vilket jag anser är bra med tanke på att man gillar att gasa. //amullo --- |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.