AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.932

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 8 av 40
Nu låter det nästan som att dieslarna spöar M-modellerna. ;-)

Flåklypa
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Saab 9-3 SS/SC Aero 2.8T V6 250Hp

Effekt & vridmoment:Orig: 245Hp / 384Nm
Steg 1: 285Hp / 480Nm

Uppmätt av BSR.Accelerationstider:km/h vxl orig steg 1 %
80-120 4:an org 6.2, Steg 1 4.8 23%
80-140 5:an org 12.9, Steg 1 9.7 25%
100-150 5:an org 11.4, Steg 1 8.7 24%
Testad med manuell växellåda.

Kollar man BSR´s hemsida och jämför tiderna med de jag tidigare uppgivet för min bil behöver man ju inte ut på vägen för att se att dieseln rastar Saaben, men det var kul att uppleva live. Skall kolla 0- 100 tiden igen så snart tillfälle ges, denna kan inte stämma. Fort går det, men inte så fort, återkommer.

da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

ps, måste kolla 100 - 200 oxå, Flåklypa, - var det < 17 sek som gäller ?

Skämt åsido, ger en go kick när bilen går så bra, men någon M är det inte.

Undrade du vad min klarar 100-200 på?
Notera att intervallen för Saaben är segdragningsintervall och berättar egentligen inte maximal prestanda.

Flåklypa
Sulan20
Har följt denna tråd å en till ang. Mehrleistung och blev övertygad att beställa från dom till min bil. Hur lång tid tog det innan ni fick en bekräftelse på att dom hade fått pengarna och era "boxar"?

MVH Sulan20
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
fick aldrig nån bekräftelse men det tog 7-8 dagar från att jag förde över pengar tills boxen kom.

Ni som har monterat era boxar, vart sätter ni fast själva lådan sen? Jag har provisoriskt stripat fast den i motorutrymmet. Detta kan väl inte vara optimalt, för hur bra tål den fukt, smuts etc? den lär väl packa ihop om den blir blöt kanske?

KCR har iaf ingen garanti på fuktskador har jag sett.

För övrigt går bilen riktigt riktigt bra nu! Ska testa nån dag mot polarens Audi A4 3.0 TDI avant quattro-06a för att jämföra. Den ska ha 204hk och 450nm. Ska bli intressant...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Hörsägen från Tyskland berättar om både en och två rasade dieselturbos och lådor pga chippning och modifierade styrenheter. Dyr historia då tyska försäkringsbolag inte ersätter sånt.
Mvh
Asken
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jag monterade min box i utrymmet där man på en normal bil skulle sätta batteriet.. Alltså innanför torpedväggen bredvid microfiltret.. Sen drog jag igenom inställaren till boxen till handskfacket (eller snarare från handskfacket och bakåt, men iallafall).

Det står i instruktionen att man bör montera boxen så att den inte bluir blöt, men lite väta klarar den nog. Är man osäker kan man ju alltid slå in den i en plastpåse.

asken.. efter att ha snacket med både taxichaffisar och budbilskillar så verkar det som att detta inte är en normal händelse. Med tanke på hur många dieselbilar som rullar med boxar så skulle nog detta ha framkommit som en stor risk tidigare.

Men GIVETVIS så ökar riskerna när man trimmar. Sen om denna ökning anses godtagbar eller inte får var och en avgöra, men det är helt rätt att nämna att ändrar man i motorn för att få mer effekt så tiorde grejerna slitas mer. fullt logiskt. Men har man inga garantier kvar på bilen så får man ju ändå stå för fiolerna om något pajar.

Jag kör min box på 80% och bilen har aldrig gått bättre. Framför allt så är det största fördelen att jag sällan trampar gasen i botten nuförtiden.. Det behövs inte med den ökade effekten och automatlådan ligger kvar på lock-up när den tidigare växlade ner.

Skall man ha en dieselracer och köra max hela tiden kommer boxen och trimprogramvaror förmodligen att slita på grejerna. Men vi kör på gata och ligger inte på bana eller autobahn i fullfart timme efter timme.

//amullo
---
men herregud, ni laddar ju ingenting, så inte behöver ni vara oroliga att turbon och växellådor går sönder pga det iallafall
om dom går sönder är det nog snarare pga föraren som inte servar motorn eller byter växellådsolja eller .....vrålspinner på is/asvalt samtidigt eller köra paris-dakar rallyt.
det är ingen fara med andra ord

bättre pengar på banken än i tanken: Bmw dieselpower
Ni
16
Nilsp
330xdt 04
M3 smg 02
325 cab 88

Har registrerat M 3 an och kört 15 mil med den. Faktum är att den känns lite slö jämfört med dieseln. Är det inbillning eller kan det vara så?
Förbrukningen på dieseln ligger stadigt på 0,81 och datorn visar 0,61.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Mycket av detta är fortfarande Voodo för mig. Boxarna menipulerar ju bara bräsnletryckssignalen så datorn tror att motorn får för lite diesel.

Datorn svarar då med att spruta in mera diesel, vilket ger högre effekt, so far, so fine.

Men, mina frågor andra finns kvar

-Hur skulle bilen kunna dra mindre när man sprutar in mera diesel.

-Hur länge kommer partikelfiltret att överleva (har nu hört att boxtrimmar fått byta filter ibland)

-Det känns jo lite som gammal vedbodtrimning ala järnspett genom ljuddämparen. Eftersom man bara sabbar bränsletrycks signalen så kommer man ju att manipulera ALLA insprutningspulser i multipoint insprutningen, både förladdingen, huvudladdningne och efterladdingen + regenereingen vilket inte verkar bra.

Om man är ute efter effekt så bör man ju bara modifera huvudpulsen och det kan man bara göra genom att mappa.
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
BMW_MAN; Gällande partikelfilter och dess överlevnad har jag ocksá undrar de senaste veckorna. SOm mitt föra inlägg beskriver läste jag en artikel med bilder pá söderbrända/förstoppade filters och VNT-turbos där det variabla lagt av pga 'sotavlagringar (sot) lagt sig i banan/axel för turbin, -er. Skrämmande lektyr, men dessa bilar hade visst körts konstant pá bana och konstant aktiv körning för att fá fram skrämexempel och konsekventer av dieseltrimning.

Dock kör jag mycket fullgas (höga hastigheter och inte kickdown) och har boxen pá max. Mina observationer och teori gällande dieselpartikel filtret är följande;

Filter bränner av sot mer sällan. bra eller dáligt!? Bra, pga att jag kör motorväg konstant och avgassystem blir varmt fort (varmare än normalt med box pga mer diesel = mer värmeutveckling) sá blir avgassystem sá varmt sá att mycket av sot bränns bort innan det hamnar i filter (min teori). Denna högre temperatur kan dock skada báde dieselkat och turbo och insug/avgaskrök.

Tror nämligen att när filter täpper igen och förbränningsfunktion upphör, sá lär man känna detta dá motor lär lägga av till sist och effekten stryps pga mottryck i avgassystem ändras (blir högre = mindre effekt).

Samtidigt känns det dock som drivning vid tomgáng har blivit svagare, dvs jag máste trycka ned gaspedal lite mer för att 'komma ivág' (kanske bara en känsla jag har, vet inte).

Slutsats; Högre värmeutveckling pga optimering, dáligt för motor, turbo, men 'bra' för förbränning av sot pga att förbränning sker tidigare i avgassystem och mindre sot hamnar i dieselfilter. Dock är detta ju relaterat 100% till körstil, men konstant körning i högre hastigheter är bättre än stads körning med kallt avgassystem och mycket kickdown.

Lángsiktigt är det nog bättre att mappa om, om man buskör konstant och ska behálla bilen i X ár. Annars är boxoptimering i samband med vanlig körning - prisvärt och enkelt att montera/demontera, dvs ingen expert eller extern inblandning.

Mvh marineutter
bmw-man:din fråga
Hur skulle bilen kunna dra mindre när man sprutar in mera diesel.
enda logiken är väl att bränslet blir mer finfördelat och därigenom effektivare
se skillnad på 330d 184hk och 330 204hk
204hk drar mindre trots mer hk pga högre tryck i insprutningen
men jag kan ju ha fel?

Det skiljer säkerligen massor av saker mellan 184 och 204hk.

Flåklypa
så här säger bmw:
With maximum sys­tem pressure increasing from 1 350 to 1 600 bar, fuel is injected more quickly and atomised more efficiently and, in doing so, develops more power and enhances fuel economy, a BMW SA spokesman was quoted as saying.

flåklypa:absolut ca 20hk plus annat hehe

Rätta mig om jag har fel men visst styrs insprutningstrycket av spridarna på en diesel? Dom öppnar ju vid ett visst tryck sedan måste pumpen klara av att leverera det trycket.

Flåklypa
precis

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Njaee..... det sitter en pump som pumpar upp tryck 1500-2000 bar i själva bränlse balken (common rail).

Sen sitter det en ventil vid varje insprutare som öppnas piezoelektriskt.

När boxen matar tillbaka felaktiga värden till motorn försöker den kompensera genom att plåga upp dieselpumpen till högre tryck alt. hålla ventilerna öppna lägre tid.
Ok, där ser man. Jag är kvar lite i det gamla dieselträsket. :-)

Flåklypa
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.