AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
293.918

Erfarenheter av Dieseltrimning: Mehrleistung och andra

Sida 7 av 40
ch
357
chrisod
Mini Cooper Clubman 2012
E60 M5 Kelleners 2005
325iA cab E30 1990 (x2)
R1200c Independent 2004

Tror inte att man undviker "kanibalism" genom att gör svagare motor. Då lägger man nog hellre krutet på att förbättra den modell man inkräktar på...

Däremot tror jag det är så att en tilverkare har oturen att behöva certifiera sina motorer, de måste uppfylla emissionskraven. Detta är igen barnlek. Särkillt när det gäller den transienta körcykeln.

Detta slipper dock "trim" firmorna, och kan således utnyttja den marginal som tillverkaren är tvungen till att skapa för att klara lagkraven.

Jag kan se att gemeneman inte har behovet att uppfylla dessa krav och därför går det bra att skruva upp sina bilar lite.

Nackdelen är dock som ovan näms ökade temperaturer med slitage och utmattning av material, grenrör, ventiler etc. Detta är också beprövat inom triming eftersom det alltid varit berörda faktorer. det som är nytt i dessa bilar är dock partikelfiltret. Om man som ovan nämt ökar soot halten i en Scania med 600% dvs. 6 ggr så mycket sot. Kan man säga att livslängden för filtret minskar med 6 ggr. Lagkravet säger att serviceintervallet för tunga dislar ska vara 3000h. Minskat 6 ggr så måste man byta filter var 500h, en bil rullar 20h/dygn?? så blir det ungefär var 4:de vecka. á 25.000kr/filter?

Men leker med lite oprövade saker nu.
Dock ökar man bara sothalten 600% vid fullast coh hur ofta kör vi där? Så allt är relativt körsätt så klart. Men kör man aldrig där, vad ska man med extra effekt till?

Oj, det blev mycket. Jag vill själv ha mer effekt!! Men 320d:n går faktiskt ok, även jämfört med 535d:n.

/Christian
Pl
63
Playerex
320d touring -09
Jo, 320d e91 går fint men man tror ju alltid att gräset är grönare på andra sidan.

Är inte partikelfiltren i princip underhållsfria? Som jag har förstått det samlas partiklarna i filtret och bränns av emellanåt beroende på belastningen.

Emissionsvärdena är tydligen inte försämrade. Konstig ekvation men det är vad de lovar.

BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
Förmodligen blir partikelfiltret så vamt av trimningen att det regenererar (brinner rent) kontinuerlig =låg emmision
Visa användare
2.407
amullo
-18 F31 320da x-drive Msport
-10 Ducati Multistrada 1200s
Jaha..

Nu har jag kört ur ytterligare några tankar.
Förbrukningen ligger på stadiga 0.6 l/mil (6l/100km) men vad datorn visar är ju ändå ner till 3.9l/100 km. Det är ju skitdetsamma. Konstigt nog så visar "kvarvarande mil till tomtank" fortfarande "rätt" värde..

Min box står på 80 nu och det märks att bilen är märkbart starkare än med boxen på 50. Bilen ryker lätt vid "kick-down" mer slutar så fort man släpper upp det minsta på gasen (jag har legat bakom med hojen och tittat).

Jag anser att 0.6l/mil är ett BRA värde med tanke på kraften och automatlådan samt med något tyngda gasfot-körstil som jag tydligen utvecklat efter boxmontering (vadå.. det är kul att gasa!). För sakens skull så skall jag nämna att 65-70% av förbrukningen är motorväg i 140km/t (farth) resp 120 km/t med täta omkörningar på 90-väg (ej farth). Som jag sagt tidigare så märks vridet endel på kökörning då man måste trycka lite hårdare för att få bilen att att stå still. Det gör att jag snabbare lägger automaten i "N" när det är rött ljus.

Jag kör med 205/55-16 Bridgestone Turanza däck, vilket kanske drar ner förbrukningen något i förhållande till 17"

Så.. hur går det för Er?

//amullo
---
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Skrev ju i ett tidigare inlägg att bilen rök rätt rejält vid minsta gaspådrag när boxen var uppskruvad. Fick nyligen möjlighet att åter köra bakom 320'n som nu har boxen ställd på 0. Ingen rök syntes och vägen vi körde var identisk med förra gången (dvs hem från köpcentret...). Enda skillnade var väl att det var en 3-4 grader varmare i luften.

Amullo, med tanke på dina siffror och dit körmönster så drar min bil helt enkelt för mycket. Min fru kör ytterst sällan (förmodligen aldrig...) i 140 utan ligger i regel på 120-125 på motorväg och hennes körning består av ca. 80% motorväg och där resten är landväg och lite i stadstrafik i utkanten av mindre städer. Har aldrig mätt under 0,65 och oftast drygt 0,7.

___
//Ulf
Visa användare
2.407
amullo
Hej Ulf.

Det verkar vara en alldeles för hög förbrukning med tanke på körstil. Jag gasar ganska hårt upp i hastighet och ligger sen på farthållare på motorväg.

Jag skulle nästan börja tänka på LMM eller ev om luftfiltret kan ha satt igen med något. Helt klart så skall bilen inte dra så mycket, speciellt inte med en "snäll" förare.

//amullo
---
Visa användare
145
tullan
525iam touring 03
ni som beställd box av MehrLeistung, hur lång tid tog leveransen? Betalar man när man löser ut paketet eller hur fungerar det? Jag har beställt box men inte fått än....å vad jag fattade (klen på tyska..) skulle jag inte betala i förskott med kort....fick då inte upp nån sådan sida!

Visa användare
2.407
amullo
Vill minnas att lev. tog ca. en vecka...

//amullo
---
Le
3
Leilo
320d -07
Stämmer det att serviceintervallerna går efter hur mycket bränsle man gjort slut på? Isf så kör vi för långt mellan service redan innan boxtrimmning.

Eller är jag helt ute och cyklar med detta påstående.
Visa användare
2.407
amullo
Jag tror serviceintervall reagerar på körda kilometer.. Utom möjligtvis bromsvätskebyte som reagerar på datum..

Min egna uppfattning, utan faktiska belägg.

//amullo
---
ma
500
marineutter
540IA Touring Executive 1995
525dA E61 Touring 2004
Hej allihopa;

Glad i min 525dA E61 MEHRLEISTUNG-hottad oljebrännare ännu. Har kört slut pá ännu en tank nu, och ska tanka upp de 65 lioter man kört upp igen. Färddatorn visar 0,67l/mil, sá jag gissar pá 0,83l/mil 'riktig' förbrukning.

Det blir gärna sá när man gasar...:). Var lite stressad igár och var tvungen att 'snabbt' komma iväg till en middag, och OJOJ vad det gár!!!! jah har nu 6000mil pá mátaren och bilen växlar mycket mjukt även med fullgas och boxen pá MAX!!! Vad jag känner är dock att bilen inte 'driver' pá lika mycket vid tomgáng och med automaten i DRIVE....!!!!! För o komma ivág máste man liksom ge lite gas för att bilen ska rulla iväg....Automatládan som redan börjar ge sig, eller skillnaden i ytter temperatur. Med 25 grader varmt ute drar ju vilken bil som helst minddre än vid +/- 0 grader!!! Bilarna vára känns ju alltid lite tröttare under varma sommarmánaderna än vid vinter/höst.

Eller kanske turbo eller partikelfilter stoppat igen....??? Vem vet. Jag kör pá och ska in pá service nu om en mánad, sá om 1-2 veckor áker boxen av. För att BMW inte ska se att jag trimmat bilen och att jag verkligen vill känna pá skillnaden med och utan box.

Tullan; Du máste föra över pengar till deras konto innan de skickar den till dig!

Visa användare
2.407
amullo
marineutter..

Du kan väll nolla din tripmätare och skriva antal km på varje tankkvitto så har du sedan en enkel körjournal med förbrukning.

Jag har gjort detta ett tag och märker faktiskt att bränsleförbrukningen sjunkit på min EFTER Mehrleistuingboxen monterats. Inte mer än ca 3-5% minskning i bränsleförbrukning, men ändå. Den drar inte MER nu än innan, vilket förvånar något.

Automaten växlar mjukt och fint utom i sportläge då den är lite abrupt med uppväxling när man släpper på gasen och rullar. Vid gaspådrag går den utmärkt.

Något som jag dock irriterar mig över är automatens sega "frånkoppling".. Det har hänt mer än en gång att jag varit tvungen att bromsa hårt efter gaspåslag och då kommer ABS systemet in direkt, även fast jag borde vara långt från gränsen på däcken.

Det är främst när jag bromsar snabbt/hårt efter ett neutral eller lätt gas som ABS´n bryter in. Efter snack med BMW så var det förmodligen ett gammalt styrprogram, så det skall uppdateras.

Jag har förövrigt ett antal mil planerade i sommar med släp på ca. 750-800 kg och skall testa med boxen inställd på 0 resp 80 för att se om det ger skillnad i förbrukning. Det gäller då landsväg på farthållare, så där borde det ökade vridet med box kunna ge utslag på bränsleförbrukningen.

Jag vill bara kommentera att bilen nu är SNABB!
Jag torkade av polarens -01 Audi A4 2.4 Tiptronic på motorvägen från 70km/t och upp till 150 km/t (sen slog vi av). Han var milt irriterad över detta och hävdade "Jag har full tank ju!" varpå jag frågade vad den hade kostat. Dieselkraften fungerar tydligen ypperligt!

//amullo
---
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Amullo; Spara tankkvitton och skriva upp förbrukning pá baksidan gör jag sedan länge (sen jag köpte bilen i princip. har dock slarvat lite nu efter installation av boxen, dá man ju kör och tankar lite här och där hela tiden, blir det inga direkta fulltankningar. Dock igár tankade jag upp bilen min igen, och 0,66 enligt färddatorn blev 0,80 'riktig förbrukning'. Máste tillägga att detta är rätt sá aktiv körning.

Dock háller jag med dig om att med exakt samma körstil (en omöjlighet praktiskt sett) att bilen dá ändá i slutändan drar lite lite mindre (pga mer vrid vid samma varv, dvs mer kraft). I början utan box drog bilen min 0,83 vid aktiv körning. Tror dock att detta nu torde ligga runt 0,80 utan box, vilket ju betyder som redan diskuterats mer kraft med samma förbrukning.

Som jag skrev kmmer jag om en vecka koppla bort boxen och köra en mánad utan, känna hur det känns och kolla hur korrekt färddatorn är med förbrukningen utan box.

mvh JP
BM
1.842
BMW_MAN
F11, 535xD -14
E39, 525i -01
"Jag tror serviceintervall reagerar på körda kilometer.. Utom möjligtvis bromsvätskebyte som reagerar på datum.."

"Stämmer det att serviceintervallerna går efter hur mycket bränsle man gjort slut på? Isf så kör vi för långt mellan service redan innan boxtrimmning."

Förr gick BMWs dator på hur mycket bränsle som förbrukats, det unikt bra i detta är att det bättre motsvarar hur hårt man faktiskt kör och inte bara rullade km.

Det är väl i.f.s inga problem då man ju allid vid trimmade motorer bör skära ned serviceintervallet till hälften

Di
29
DigiMan
BMW E39 530d Touring -01
BMW E60 520i Sedan -04
Hittade detta men är inte så haj på Tyska, kan någon översätta?
Länk
Mr
10
Mr Bool
330d Touring -03
Länk

/MrBool
Visa användare
2.407
amullo
Det står kort och gott..

Inte bra, ingen effekt.. utom en box som höjde laddtrycket på tok för mycket och då blev det farligt.

Men de håller sig enbart till generella uttalanden, inget specifikt och ingen box eller chip tillverkare nämnd.

Jag väntar fortfarande på kommentar angående insändaren till/från ViBilägare eftersom de tillåter KCR att annonsera hos sig så får vi se om de vill ta i bakpotatisen när den är varm.

//amullo
---
da
77
dance23
320d Touring -13
740xd -11

Trevlig helg, rastade en chippad 9-3 Aero 2.8T V6 -06 idag (bsr steg 1 , 285 hk), han fick pisk, blev sur,(mumla ngt om steg 2) - jag blev glad - f-n vad den går. Fast det satt lite hårt åt, till slut avgjorde vridet, hehe.
Visa användare
2.407
amullo
BRA gjort dance23!

Det är lite respekt att rasta nya 9-3 Aero.. Eftersom jag provkört bilen så kan jaga bara intyga att den är snabb och den lär ju inte bli långsammare med steg1 trim.

Jag har en polare som åker en -02 325i Touring manuell och jag måste säga att i högra farter så verkar min bil dra lika hårt som hans.

Jag satte på dragkrok ihelgen på min (j*vlar vilket jobb det blev med eldragningen. helt sjukt mycket kändes det som) och skall dra en del last här under sommaren. Det kan bli intressant att se hur bilen uppför sig med släpvagn plus ~350 Kg motorcyklar på släp.

Förhoppningsvis så kommer det ökade vridet göra att bilen inte drar så mycket mer soppa än vad den brukar. Man jag rapporterar efter koll.

Jag hade förövrigt en mycket givande diskussion med en taxichaffis ihelgen. Han har åkt KCR på sina 3 senaste bilar (alla MB CDI modeller). Hans uppfattning var att bränsleförbrukningen sjunker något vid lugn körning med box, men att största fördelen var att de inte behöver köpa lika "stora" motorer. Det räcker med modellen under den de normalt skulle köpa om de kör med en box till bilen.

Min ligger förövrigt på 6l/100km vid senaste tankning. Mycket landsväg i 110-120 km/t och lugn acceleration.

Tips för Stockholmare är att JET i Täby nu tar 9.91 kr/liter på diesel. Den enda JET macken med Diesel jag hittat i Stockholm, men det kommer flera. Jet lovar fullt utbyggd Diesel kapacitet under detta år när jag pratade med dem.

//amullo
---
ma
500
marineutter
525dA E61 Touring 2004
Grattis Dance23 - helt rätt!!!!!

Sabben má ha ett mustigt ljud och morrande, men det är väl allt!!!

Skämt o sido, piskar du en AERO 2,8T, sá ár det ju bara att inse att överladdade bensinare är passe. Vridet man fár ut av dagens dieslar piskar det mesta - hur mánga hästar man än har. 535d är ju prestandadmässigt i nárheten av 550, 4,8 liter 367hk....

Dock är BMW egna överladdade nya 3liters motor med dubbla turbo och direktinsprut - intressant.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.