|
Sida 6 av 40
|
|
|---|---|
|
En annan sak! Är det något vi/man kan hälla i tanken på nya dieslar som renar/tvättar motorn från sot inne i motorn och turbo. Etanol? Läste en lite skrämmande artikel i tyska AutoMotorundSport - där de beskrev och jämförde billigare boxtuning med dyrare ommappning på rullande landsväg. Nackdelen med att bara spruta in mer diesel (boxar) är främst att turbo och avgassystem blir mycket mycket varmare (1000C istället för original avställda 700 grader) eftersom materialen inte är avställda/gjorda för o klara av denna extra värme utveckling och att dieselsoten (förbränd och oförbränd diesel) dubbleras eller mångdubblas (som BMW-MAN kommenterade i en annan tråd). Vid mycket hård körning med mycket fullgas (jag!???) så kan sotutvecklingen komma att påverka funktionen av VNT (variabel turbo) pga sotet sätter sig på axeln och i de spår där turboturbin ska glida på. Såg ett par bilder på turbos och havererade partikelfilter...svart gegga.....inte roligt!!! Resonemanget låter logiskt, och att boxarna inte är optimala för våra motorer vet vi ju alla, och det är ju ingen av oss som ligger och trycker på en racerbana dagarna i ändå... Kanske artikeln är sponsrad av de stora trimmarna som tar 15000 för en ommappning och bilfabrikanterna själva som är trötta att ta turbos och insprutare etc på garantireklamation för att de inte kan bevisa att bilen trimmats (box borttagen)???? En annan sak är ju att vi alla vet att tex KCR, G-POWER etc säljer samma sorts optimeringboxar med garanti, för runt Sek 7000-9000. Så man behöver nog inte att oroa sig. Men ändå, något man kan hälla i tanken för o rensa upp där inne lite?????? Mvh marineutter |
|
|
Bränsleflödet bestäms av öppningstiden och bränsletrycket. Det finns säkert gränser för hur länge spridarna kan vara öppna (kan ex. inte vara öppna under utloppstakten) innan det motverkar ändamålet. Likaså finns det gränser för hur högt tryck och stort flöde pumpen kan leverera. Detta i kombination ger maximal bränslemängd. Jämför med att du blåser i ett sugrör och håller för änden med fingret halva tiden. Ju hårdare du (pumpen) tar i och ju längre tid (spridarnas öppningstid) fingret är borta, desto högre luftflöde. Byter du till ett större, eller dubbla, sugrör (större spridare) flödar det ännu mer. Dock finns det gränser för hur mycket du orkar blåsa och för hur länge fingret kan vara borta, precis så är det för motorn också. Detta förutsätter att turbon orkar förse tillräckligt med luft. En dieselmotor jobbar ju normalt med ett luftöverskott. Flåklypa |
|
|
Medaljens har som vanligt en baksida. I Scanias lastbilsmoterer ökade sothalten med 600% när eftermarknaden hade gett sig på dom. Den ökningen (tillsammans med effektökningen) är inget som konstruktörerna räknat med vid dimensioneringen av övriga komponenter. Dock har man alltid en säkerhetsfaktor vid konstruktion som adderas på miljökrav, livslängder osv. Ett bra sätt att sänka avgastemperaturen är att byta avgassystem och därmed avgasmottrycket. Flåklypa |
|
|
KCR påstår att de med sin boxtrimning sänkar utsläppen av skadliga ämnen. Hur är detta möjligt när effekten ökar och förbrukningen minskar? De har bevisligen testat motorerna före och efter boxtrimning. Samma förbättringar borde man få med Mehrleistungs box. BMW måste medvetet sänkt effekten på t ex 320d e90 och boxtrimarna optimera effekten till den nivån som den borde vara på. Nästan samtliga boxtrimmare kommer upp på samma effekt d v s den optimala om resonemanget stämmer. Om 3 år kommer säkert en uppdatering från BMW av 320d till ca 185 hk..förmodligen vid faceliften. Orsaken till att de inte optimerar motorerna bättre är förmodligen att de inte vill konkurrera mot sina egna modeller, -eller? |
|
|
Jag har samma fundering som Playerex. Givetvis börjar ju saker gå sönder om man trimmar det alldeles åt H*lvete för mycket, med den effektökning som vi använder oss av är ju inte direkt massiv. Det är frågan om 20% mer, vilket torde ligga inom marginalen på den säkerhet som tillverkarna använder sig av. KCR visar ju lägre eller lika emissioner än "orginal" vilket förvånar, men givetvis är fullt möjlig. Dessutom så kör vi ju inte så ofta på fullgas, utan effektökningen används mer för omkörning och acceleration av normal typ. Skal jag ut på bana så kan det ju tänkas att motorn tar skada i längden. //amullo --- |
|
|
Playerex och Flåklypa; Håller med er båda gällande orsak till effektstrypning. Miljö och hållbarhet under mycket dåliga omständigheter (öken med 65grader till -40 grader + olika bra bränslekvalite) o ena sidan, och intern konkurrens inom märket. Effektökning med facelift en annan..... Nu när man kan köpa E60/E61 med både 2 liters diesel och 2,5 litersdiesel med mycket liten skillnad i effekt samt relativt stor skillnad i pris, så är kannibalismen ett faktum. 520d fullutrustad med M-paket, mot 525d acceptabelt utrustad. Flåklypa; 600% säger du!? Vad tror du om våra boxar. Hur mycket tror du personligen sett till din expertise, att sothalten ökar??? Lite orolig för mitt filter och turbo....... mvh marineutter |
|
|
Palyerex "BMW måste medvetet sänkt effekten på t ex 320d e90 och boxtrimarna optimera effekten till den nivån som den borde vara på." Så enkelt är inte inte alltid då det är en balansgång, -Högre tryck/temp = mer effekt MEN = mycket mera NOx utsläpp -Mera inspruting = Högre effek = mycket högre sothalt Det är ju många saker de ska ta hänsyn till, utsläpp, hållbarhet, körbarhet osv, inte bara maxeffekt. Visst finns det några nedtrimmade varianter men om dieslarna hör till detta vet i sjutton. |
|
|
Flåklypa; 'Bränsleflödet bestäms av öppningstiden och bränsletrycket. Det finns säkert gränser för hur länge spridarna kan vara öppna (kan ex. inte vara öppna under utloppstakten) innan det motverkar ändamålet. Likaså finns det gränser för hur högt tryck och stort flöde pumpen kan leverera. Detta i kombination ger maximal bränslemängd.' Tror du våra boxar påverkar både öppningstid och bränsletryck??? Jag tror (med andra) om det nu inte (som amullo eventuellt ska kolla) även påverkar turbotryck, att våra och andra boxar bara ökar bränsletryck. Eller kanske signal för bränsleflöde är en signal som redan beräknats i styrenhet som höjs/ökas när den går igenom boxen??? mvh marineutter |
|
|
Att BMW inte skulle klara att optimera sina motorer bättre än ett litet eftermarknadsföretag som dessutom optimerar massor av bilmodeller och motorer är inte rimligt. Däremot är dom med största sannolikhet optimerade för olika behov. BMW har massor av standarder och direktiv som skall uppfyllas med avseende på livslängd, miljökrav, bränsleförbrukning, motorkaraktär osv. Alla dessa saker tar BMW hänsyn till medan eftermarknaden "endast" behöver optimera för hög effekt. Flåklypa |
|
|
BMW_MAN Det är säkert flera faktorer som påverkar trimningsgraden från fabriken. Förbränning blir trots allt bra eftersom utsläppen av skadliga ämnen minskar. Något måste BMW lyckats mindre bra med, eller vill de bara har stora säkerhetsmarginaler avseende hålbarheten. Nu erbjuder Volkswagen 170 hk ur sin TDI 2.0. Det ökar väl BMWs intresse att öka effekten. |
|
|
Flåklypan: De optimerar även för miljön enligt deras uppgifter... |
|
|
Flåklypan: De optimerar även för miljön enligt deras uppgifter... |
|
|
Jag har dragit in en fråga till ViBilägare om boxarnas funktion, laglighet och utsläpp.. De brukar ge bra svar från både leverantörer och även från tillverkare och Vägverket/bilprovning. //amullo --- |
|
|
Amullo: Det skulle vara intressant att höra Vibilägares åsikt och även vad vägverket anser. Förmodligen är båda organisationerna ganska konservativa. I Tyskland kan bilarna TÛV godkännas. Ofta brukar Tyskarna var ett steg före i utvecklingen när det gäller bilar och trafiksäkerhet. De har ju färre olyckar i förhållande till trafikbelastning trots högre genomsnittsfart. Här i Sverige är vi väldigt fokuserade på hastigheten istället för att bygga säkrare vägar. Man blir nästan utstött om man anser att vi kan höja hastigheten på vissa utvalda "säkra" motorvägssträckor. |
|
| Såg att Promotech Länk har två olika boxar. Eco tuning och Power tuning. Eco varianten är mest inriktad på att sänka bränsleförbrukningen och höjer inte effekten lika mkt som Power tuning. Kan vara någonting för Er som är besvikna på att bränsleförbrukningen inte gått ner enligt utlovat. Inte för att jag har testat dem men det låter mer rimligt än någon som erbjuder 30% effektshöjning + 15% lägre förbrukning. | |
|
Playerex "Förbränning blir trots allt bra eftersom utsläppen av skadliga ämnen minskar." Varför har inte en enda "boxtillverkare" vågat skriva en enda rad om hur i hela friden boxen kan minska utsläppen samtidigt som effekten ökar????? På en bensinare är det ju busenkelt att fixa det. Du har ju följande parametrar: -Utsläpp -Effekt -Hållbarhet -Förbrukning Som du väger mot varandra. Tex. Högre laddtryck och magrare blandning miskar förbruking och höjer effekten, ökar NOx och sänker livslängd pga högre temp/tryck.. Vad skulle boxen göra för att sänka utsläppen????? Den kan ju inte dra upp laddtrycket, då måste du in i ECUn eller manipulera signalerna till turbotrycket inte commonrailen????? |
|
|
BMW_MAN: Du menar alltså att KCR har manipulerat sin testresultat. Jag vet inte vem som har rätt avseende utsläppen!! Jag har inget bra svar varför utsläppen minskar mer än att bränslelyftblandning är bättre optimerad med boxen, om nu testerna stämmer?! Du kan ställa frågan till KCR så får vi se vad de svarar. |
|
|
Playerex. Två menigar om varför utsläppen blir lägre kunde ju de olika trimmarna kosta på sig så att det inte verkar som voodo. Jag har aldrig betvivlat en sekund att alla dessa boxar ger mera effekt, hivar du in mera diesel så stiger effekten. Men hur utsläpp minskar och förbrukning minskar av att skicka MERA bränsle får man gärna förklara för mig. En långsökt tanke kan ju vara att partikelfiltret som normalt renas var ca 20e mil genom att mer bränsle sprutas in en kort stund så "det börja brinna i partikelfiltret" av den höga temeraturen en kort stund. Med boxens ökade inspruting kanske det alltid "brinner i partikelfilter" i och med att du kommer upp i regeneringstemp hela tiden vilket gör reningen skitbra, men hur länge håller det???? Två menigar från dessa boxfixare vore på sin plats. |
|
|
En helt annan fråga... Är det någon som har testat topphastighet med och utan box på en BMW 320d E91 med automat? Utan box gör min kärra 211 km/h enligt hast-mätaren. Bara en testrepa tyvärr, dessutom blev vägen smalare och bilar kom ivägen så jag lättade på gasen :( |
|
|
Nu har frun kört en vecka med boxen ställd på 0. Blev bara 4 dagar då hon var ledig en dag men ändå en 65 mil pendling samt att bilen också rullat lite fler kortare turer lokalt så trippen stod på drygt 73 mil. Så trots mer småturer så hamnade förbrukning lägre än föregående vecka, 0,72 liter/mil. Färddatorn visade 0,57 vilket är i nivå med vad den visade fel innan boxen monterades. Innan alla småturer de senaste dagarna så visade färddatorn 0,54 så om man ska jämföra med föregående veckas ty av körning så är nog 0,69-0,70 mer riktigt vilket då ger en skillnad på 3-4 cl/mil med boxen ställt på min respektive max. Och detta är då relativt lugn körning i jämn fart. Vid mer aktiv körning så blir skillnaden garanterat större. Känner fortfarande att 320'n drar mer än den borde. Både vår tidigare V70 2,4T och min 530iAT har när min fru pendlat med dom legat 10-15% under den förbrukning tillverkare anger för blandad körning. 320'n ligger ganska exakt på vad som anses vara blandad körning, dvs 0,71 liter/mil. Man läser även i andra trådar hur 330d och 530d ligger på dessa siffror och till och med lägre. Blir nog att vid något tillfälle montera av boxen och lämna in den för en koll. Dom lär väl inte hitta något men det känns ändå skumt med så hög förbrukning samt att färddatorn visar >25% fel. Är det någon dieselexpert som har något tips så emottages detta tacksamt... ___ //Ulf |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.